Els veïns guanyen la batalla del 41 amb l’Ajuntament

El consistori i Salvem el 41 han arribat a un acord per crear una nova línia que cobrirà part del recorregut del bus eliminat fa gairebé un any

Després d’onze mesos de lluita, els veïns de la Nova Esquerra de l’Eixample respiren alleugerits. El bus 41, que va desaparèixer el 25 de juny en la primera part de l’última fase d’implantació de les noves línies, tindrà un substitut. La plataforma Salvem el 41 i l’Ajuntament han arribat a un acord perquè un autobús compensi les “deficiències” –així s’hi refereix el consistori– que deixava el V9, aparegut en lloc del 41. Segons un acord al qual s’ha arribat aquesta setmana, el nou bus començarà a circular al desembre d’aquest any o el gener del 2020, detallen fonts municipals. 

El nou autobús circularà des de la plaça Francesc Macià fins al Mercat de Sant Antoni i tindrà parades al CAP Manso, a l’Hospital Universitari Sagrat Cor i al CAP Comte Borrell, que era una de les demandes de la plataforma. La nova línia pujarà per Calàbria i baixarà per Villarroel, però no arribarà fins a la plaça Catalunya com feia el 41. Tot i així, la membre de Salvem el 41 Ana Simó es mostra satisfeta amb l’oferta de l’Ajuntament. “Ens ha costat molts mesos de lluita, i sense ajuda de l’associació de veïns”, destaquen des de Salvem el 41. 

Recorregut del nou autobús. 2-4-2019| Cedida

Recorregut del nou autobús. | Cedida

El punt que ha generat més conflicte en la nova línia que cobrirà el 41 ha estat la freqüència de pas. Ana Simó detalla que l’Ajuntament els ha ofert un sol autobús perquè faci el recorregut, cosa que provocarà una freqüència de pas baixa. Segons indiquen fonts municipals al TOT Barcelona, l’autobús trigarà uns 35-40 minuts a completar el trajecte, i per tant passarà per les parades cada 35-40 minuts. Tot i que per a Salvem el 41 és insuficient, han acabat acceptant l’oferta del consistori amb dues condicions. La primera és que l’Ajuntament es comprometi per escrit a seguir obert a negociar l’augment de la flota d’autobusos per a aquesta línia, cosa que faria augmentar la freqüència de pas. La segona és que deixi constància que el nou autobús no serà retirat amb l’argument que l’utilitza poca gent.

L’acord, que es va tancar dilluns en una reunió entre responsables del districte de l’Eixample, de la regidoria de Mobilitat i la plataforma, va ser presentat al consell de barri. A la trobada entre veïns i representants del districte els assistents van acceptar el recorregut que proposava el consistori, encara que algun veí s’hi va oposar, tal com relatava la membre de Salvem el 41 Antònia Sánchez a la sortida del consell de barri. Ella mateixa, però, avisava: “Seguirem lluitant perquè no podem tolerar una freqüència de 40 minuts”. Malgrat tot, admetia que han hagut d’acceptar l’oferta perquè era l’única que tenien sobre la taula. I sentenciava: “A finals d’any tindrem autobús”. Tant Ana Simó com Antònia Sánchez i Jordi Gómez, membres de Salvem el 41, remarquen que ha estat una lluita col·lectiva i que és un èxit de tots els veïns.

Una lluita que ve de lluny

La lluita dels veïns de la Nova Esquerra de l’Eixample va començar al maig de l’any passat i es va intensificar a partir del 25 de juny. Aquell dia va començar la fase d’aplicació de les noves línies de bus que havien de completar la xarxa ortogonal, i el bus 41 va ser una de les víctimes. L’autobús circulava pel barri i arribava fins a plaça Urquinaona. En lloc de l’autobús desaparegut va entrar en funcionament el V9, que havia de cobrir el trajecte.

La plataforma Salvem el 41 està formada per la Sara, l’Esther, Ana Simó, la Montserrat, Antònia Sánchez, la Glòria, la Maria, Jordi Gómez i la Dolors. Ningú vol que cap membre es quedi fora del reconeixement, ja que, diuen, ha estat una lluita de tots. A més, ressalten que han rebut el suport de diversos partits al llarg dels onze mesos que ha durat la batalla. Matisen, però, que són un grup independent al marge de posicions polítiques.

El bus 41, recorden els membres de la plataforma Salvem el 41 Ana Simó, Jordi Gómez i Antònia Sánchez, connectava el barri amb els centres de salut CAP Manso i l’Hospital Universitari Sagrat Cor. A més, tenia parada a plaça Catalunya. El seu recanvi, el V9, no té parada al centre de Sagrat Cor i no connecta els veïns amb el centre de la ciutat. Jordi Gómez, que camina amb l’ajuda d’unes crosses per una infecció als malucs, triga el doble de temps a arribar al centre amb l’V9 que quan hi anava amb el 41. “Abans tenia la parada a 50 metres de casa i anava directe a plaça Catalunya”, es queixa. “Ara, he de caminar 200 metres fins a la parada de l’V9, canviar a l’H16 al carrer Floridablanca i fer un trajecte d’uns 10 minuts més fins a la plaça”.

La regidora de Mobilitat, Mercedes Vidal, en una reunió amb Salvem el 41. | Cedida

La regidora de Mobilitat, Mercedes Vidal, en una reunió amb Salvem el 41. | Cedida

L’Antònia Sánchez, de 72 anys, forma part del col·lectiu de majors de 65 anys que suposa un 23% de la població del barri, segons dades de l’Ajuntament. “Aquí està l’origen de la nostra lluita”, afirma Jordi Gómez. Des de la plataforma expliquen que la mobilitat de la gent gran s’ha complicat molt després de la desaparició del 41, ja que dificulta que vagin al centre de la ciutat i als centres de salut. La desaparició del 41 va eliminar la connexió amb els centres de salut propers al barri. Tot i que des del 18 de març l’V9, que va substituir el 41, té una parada davant del CAP Manso, la connexió amb el centre Sagrat Cor segueix molt pitjor que amb el 41.

El suport veïnal ha estat clau per aconseguir que un autobús torni a circular pel barri, segons posen en valor Ana Simó, Antònia Sánchez i Jordi Gómez mentre prenen cafè en el lloc de trobada de Salvem el 41. La plataforma Salvem el 41 va recollir 6.000 firmes que exigien el retorn del 41. “Totes eren firmes fetes a mà, no vam fer campanya per internet”, es vanten. A més, centenars de veïns, segons els membres de la plataforma, han assistit a diversos consells de barri per reclamar una alternativa al 41. 

Victòria gestada per Whatsapp

La plataforma s’ha organitzat a través de Whatsapp. Ana Simó explica que, després del primer consell de barri en què es va parlar sobre el 41, i en veure que tanta gent hi va assistir preocupada per la situació, van decidir coordinar-se. Per això, van recollir els números de telèfon dels veïns per crear un grup de Whatsapp en què tothom pogués donar idees i traslladar peticions. Amb el temps, afegeix Simó, van haver de crear dos grups de Whatsapp perquè alguns veïns estaven cansats de rebre tants missatges: un en què es pogués opinar i l’altre que servís únicament perquè els membres de Salvem el 41 traslladessin novetats a la resta, sense opció per a la resta de parlar.

El procés que ha seguit la plataforma els ha portat a reunir-se en diverses ocasions amb responsables del districte de l’Eixample i de la regidoria de Mobilitat. A una trobada el 19 de febrer va assistir la regidora Mercedes Vidal, que va escoltar les seves demandes, segons ressalta Ana Simó.

Abans de la reunió de dilluns, la plataforma va ser convocada el 18 de març, quan van rebre l’oferta per afegir un autobús que passaria pel carrer Calàbria. “Ens n’oferien només un, que hauria de fer tot el trajecte”, remarca Simó. “Era un regal enverinat, perquè tindria una freqüència molt baixa i l’hauríem d’esperar fins a 40 minuts”. Simó argumenta que han demanat el compromís per escrit que l’Ajuntament no retirarà l’autobús al·legant que poca gent l’utilitza. Aquest risc, continua Simó, existia perquè la baixa freqüència de pas de l’autobús podria fer que la gent no esperés que arribés i s’utilitzés poc. “Per això dèiem que era un regal enverinat”, sentencia.

Comentaris

    Conchita 24/06/2020 9:27 pm
    Me’n alegro molt que torni el 41! Han hagut de tornar a possar la parada de Calàbria 66. També van canviar el recorregut del H16, que abans anava per Sepúlveda i ara va per Tamarit. Per què?
    Kid 03/04/2019 6:35 pm
    Coses com aquestes et fan preguntar que ha fet l'Ajuntament i Ada colau en aquests anys. Provocar molesties en general al ciutadà? No sol·lucionar problemes reals?
    Fran BCN 03/04/2019 11:19 am
    Es una rucada i manca de sensibilització envers els veïns que no hagi cap bus de Francesc Macià a pl Catalunya......

Nou comentari