La UPC reclama mesures més dràstiques per reduir la contaminació a Barcelona

Un informe de la Universitat Politècnica de Catalunya (UPC) i el Supercomputing Center alerta que les mesures per reduir l’espai disponible per al cotxe a Barcelona, com ara les superilles i l’urbanisme tàctic, tenen un efecte rebot i desplacen la contaminació als carrers pròxims, ja que només s’aconsegueix una redistribució del trànsit i, en conseqüència, de les emissions contaminants. Segons l’estudi, publicat a la revista Science of The Total Environment, calen mesures més dràstiques per complir amb la legislació europea.

Els investigadors estimen que la implantació de les superilles o de l’urbanisme tàctic té un impacte insignificant en les emissions de diòxid de nitrogen (NO2), que amb prou feina cauen un 0,1%, si no va acompanyada d’altres mesures que fomentin una reducció efectiva del trànsit. L’informe assegura que les restriccions que hi ha actualment a la capital catalana, basades en la Zona de Baixes Emissions, són insuficients per baixar el nivell de contaminació per sota dels 40 micrograms per metre cúbic de NO2 que estableix la Unió Europea.

Segons l’article, les superilles provoquen una redistribució del trànsit als carrers adjacents i ha detectat variacions d’òxids de nitrogen de fins al 17% –tant per sobre com per sota– en carrers concrets a conseqüència de les noves rutes que han de fer servir els cotxes i en funció de la densitat del trànsit i la velocitat de circulació.

Reducció insuficient

L’estudi estima que a l’escenari més optimista, amb una renovació important de la flota de vehicles i una reducció del trànsit del 25% que l’Ajuntament de Barcelona espera aconseguir d’aquí al 2024, les emissions de NO2 podrien caure entre un 20% i un 30%, una reducció que impediria situar la mitjana anual de la ciutat per sota dels 40 μg/m3. Recentment l’Organització Mundial de la Salut ha rebaixat les seves recomanacions a 10 μg/m3, el suposaria un repte encara més gran si la UE decidís endurir la seva legislació mediambiental.

Segons un altre informe de l’Institut de Salut Global de Barcelona (ISGlobal), a l’Àrea Metropolitana de Barcelona es podrien evitar més de 3.700 morts prematures si s’apliquessin els nous límits de contaminació que fixa l’OMS, de les quals 1.550 estarien vinculades al diòxid de nitrogen (NO2), objecte d’estudi de l’article de la UPC i el Supercomputing Center.

Nou comentari