Tot Barcelona | Notícies i Informació d'actualitat a Barcelona
La UE reclama més transport públic amb l’àrea metropolitana per millorar la ZBE

El Tribunal de Comptes Europeu (TCE) ha reclamat a la Generalitat de Catalunya i a l’Ajuntament de Barcelona que millorin les connexions de transport públic de la capital catalana amb l’àrea metropolitana per poder treure profit de mesures molt efectives contra la contaminació com la Zona de Baixes Emissions (ZBE). En un estudi publicat aquesta setmana, el TCE assegura que la xarxa està “ben desenvolupada” a l’interior de la ciutat, però que necessita millores a l’hora de connectar-se amb les poblacions del voltant.

“Pel que fa als treballadors que venen de fora o de l’àrea metropolitana, les connexions no són tan ràpides, eficients i puntuals”, lamenta l’autora de l’estudi, Katarzyna Radecka-Moroz, en declaracions recollides per TV3. “Per tant, aquesta falta de coordinació entre els dos nivells administratius fa que la idea global de reduir el trànsit a la ciutat sigui menys efectiva”. En la mateixa línia, el responsable de promoció de la xarxa Eurocities ha alertat que projectes com la ZBE s’han d’introduir de manera progressiva i juntament amb altres mesures com abonaments gratuïts pel transport públic.

En el seu informe, el TCE també lloa altres projectes estrella de Barcelona, com els eixos verds o superilles, que han tingut efectes molt positius per a la salut mental dels veïns de les zones afectades, tot i que no han estat exempts de polèmica i batalles judicials per “discriminació” i “restriccions a la lliure circulació”. Així mateix, Radecka-Moroz avisa que les superilles resolen problemes de contaminació “a escala local”, però la centrifuguen cap a “zones adjacents”. Per això reclamen dissenyar els eixos verds de manera “holística”.

Un cartell avisa als conductors que entren a la Zona de Baixes Emissions de Barcelona a la sortida 5 de la Ronda de Dalt

Reducció de la contaminació, però no és suficient

El Tribunal de Comptes Europeu constata que la contaminació atmosfèrica i acústica s’ha reduït, però que encara registra nivells elevats i molt per sobre dels objectius que havia marcat Brussel·les. L’organisme avisa que les ciutats europees tindran “molt difícil” complir amb els requisits més estrictes que s’havia marcat la Comissió Europea i fa una crida als estats a “adonar-se que els objectius no poden aconseguir-se sense un esforç addicional considerable”.

L’informe ha estudiat a fons la contaminació a Barcelona, Atenes (Grècia) i Cracòvia (Croàcia) i la capital catalana és la que obté millors resultats. L’Agència Europea del Medi Ambient calcula que unes 250.000 persones moren cada any a Europa per la contaminació atmosfèrica. L’altra gran amenaça que afecta Europa és la contaminació acústica, un fenomen molt més difícil de quantificar i que causa problemes cognitius, insomni i augmenta el risc de malalties cardiovasculars i diabetis tipus 2. A més, la Unió Europea no ha establert objectius de reducció del soroll, sinó que ha deixat la lluita contra la contaminació acústica en mans de cada estat.

Més notícies
Notícia: Reclamen que s’executi la sentència contra la zona de baixes emissions
Comparteix
La representació legal de la Plataforma d'Afectats per les restriccions circulatòries critica l'Ajuntament per "deixar sense efecte" la nul·litat de l'ordenança
Notícia: Multen per circular per la zona de baixes emissions un cotxe que portava la grua municipal
Comparteix
Li envien la denúncia sense adornar-se de la fotografia que la justifica
Notícia: La meitat dels barcelonins, a favor de la zona de baixes emissions
Comparteix
Malgrat això, el 40% en critica la gestió segons un estudi del RACC
Notícia: La UE fa costat a Colau i avala la Zona de Baixes Emissions
Comparteix
Brussel·les defensa les restriccions al trànsit, contra les cordes per les sentències del TSJC

Comentaris

  1. Icona del comentari de: Ricard a gener 16, 2025 | 13:49
    Ricard gener 16, 2025 | 13:49
    Com es poden millorar les connexions de Barcelona AMB l'àrea metropolitana quan Barcelona és A de l'àrea metropolitana?
  2. Icona del comentari de: madman a gener 16, 2025 | 18:47
    madman gener 16, 2025 | 18:47
    Cracòvia (Croàcia) es a Polònia

Nou comentari

Comparteix

Icona de pantalla completa