Tot Barcelona | Notícies i Informació d'actualitat a Barcelona
Uber treu profit de la vaga de taxistes i triplica el nombre d’usuaris a Barcelona
  • CA

Uber ha triplicat la quantitat d’usuaris després del seu retorn a Barcelona al març, segons dades que la companyia ha facilitat a TOT Barcelona. L’empresa, que va deixar d’operar a la capital el 2014 i hi va tornar fa 8 mesos, ha anunciat que afegiran 200 cotxes a la flota al llarg de novembre. “Els resultats estan millorant les previsions”, admet el director d’Uber a Espanya Juan Galiardo. Amb l’increment d’usuaris l’empresa ha decidit ampliar els seus serveis a 28 municipis de l’àrea metropolitana. Per fer-ho, contractarà 400 conductors. 

L’augment de clients d’Uber es deu en part a la vaga de taxistes del juliol. Els mateixos conductors de taxi, com ara Luis Ángel Fernández, ho confirmen: “Després de la vaga hem perdut clients”, explica a aquest diari. I reconeix que els clients s’han decantat per utilitzar plataformes VTC. Fernández, amb una experiència de 15 anys al taxi, lamenta que Uber pugui modificar les tarifes per adaptar-se a la demanda. A més, critica la suposada permissivitat de les autoritats amb Uber.

Conductors d’Uber ratifiquen que en els últims mesos han guanyat molts usuaris. “La gent em diu que després de provar Uber no tornen al taxi”, relata el xofer de l’empresa Pere Joan Martí. Ratifica que durant la vaga alguns usuaris es queixaven del comportament dels taxistes, i que Uber va guanyar clients. “Els va sortir el tret per la culata”, sentencia en conversa amb TOT Barcelona. 

Davant de la pèrdua de clients, el taxi es resigna a adaptar-se a la situació. “No tenim alternativa”, reconeix Fernández. La convivència amb els cotxes d’Uber va ser tensa durant la vaga de taxistes, però la situació actual és de calma. Quan rememora el període que va durar la protesta, Martí –que reconeix que van augmentar molt els clients aquells dies– assegura que tenia por quan sortia a treballar. Sobre la convivència del taxi amb Uber, matisa que “són els taxistes els que han d’aprendre a conviure”. 

Cabify ha rendibilitzat “la publicitat positiva” durant la vaga

El sector del taxi també ha de conviure amb Cabify, que va arribar a la ciutat al desembre del 2016. L’efecte de la vaga de taxistes en el seu volum de negoci no es pot comprovar, ja que l’empresa es nega a aportar dades d’usuaris a Barcelona: al·lega que és “una qüestió de protecció de dades”, sense més concreció. Però el conductor de l’empresa Gaspar Armengol ho té clar: “Tenim més clients, molts han renegat del taxi”. Creu que Cabify va aprofitar la vaga de taxis per fer “publicitat positiva”. Per a ell el servei que ofereix l’empresa on treballa és millor que el del taxi, i això la converteix en el futur de la mobilitat a Barcelona. 

El taxi s’ha resignat a conviure amb les VTC. | Meritxell Martínez

El també xofer de l’empresa americana Jose Pérez opina que són “compatibles” i que hi ha feina per a tots. Ha començat fa només dues setmanes, però diu que ha tingut temps de comprovar que Uber compleix la normativa. Sosté que els seus caps els insisteixen que no volen problemes amb els taxistes. El taxista Amhir en discrepa: “Això és una guerra”. Però matisa que l’enfrontament és amb els “grans empresaris” i no amb els treballadors. Ell ha viscut situacions dures d’alguns companys, com ara el cas d’un amic que ha hagut de vendre el seu pis per seguir pagant la llicència del taxi. Ara aquest taxista viu de lloguer i ha de pagar  els 80.000 € restants del cost de la llicència.

El futur del taxi, negre

Les expectatives d’uns i altres són oposades. D’una banda, el xofer d’Uber Pere Joan Martí vaticina que la companyia amb la qual treballa “és el futur” i afegeix que el servei que ofereix dona moltes comoditats als clients. De l’altra, preguntat per com veu el futur del taxi, Fernández canvia el posat i abaixa la intensitat de la veu. “Malament”, contesta abans de quedar-se mut. Segons després augura que sempre hi haurà taxis “passi el que passi”, cosa que no sembla que canviï la seva perspectiva sobre el futur de la seva professió.

Davant d’una perspectiva així, la gerent de l’Institut Metropolità del Taxi (IMET), Maria Teresa Carrillo, subratlla que “els taxistes han d’encarar el futur amb professionalitat”. Carrillo és més optimista que els taxistes, i apel·la a la unitat com a resposta als reptes del sector. Suggereix que “el servei de taxi s’aglutini en dos o tres aplicacions”. “Des de l’IMET intentem que vagin tots a una”, ressalta. 

El futur de la mobilitat podria suposar la desaparició de gran part dels taxistes, segons un estudi de Deloitte. Un document de la consultoria projecta que l’any 2040 el 65% de transports en vehicle es faran mitjançant vehicles compartits autònoms. El taxi haurà de compartir el 10% del mercat de transport en cotxe amb les plataformes VTC. El director responsable de la consultoria tècnica d’infraestructures i de transports a Amèrica Llatina de Deloitte, Pedro Puig-Pey, alerta que els taxistes tenen “un problema gros”. Tot i així, coincideix amb la gerent de l’IMET pel que fa a la solució: “cal que s’uneixin”.

Nou comentari

Comparteix

Icona de pantalla completa