El Tribunal Superior de Justícia de Catalunya (TSJC) ha estimat el recurs presentat per l’Autoritat Catalana de la Competència (ACCO) i anul·la el reglament que l’Àrea Metropolitana de Barcelona (AMB) va aprovar el 2018 per limitar els Vehicles de Transport amb Conductor –popularment conegudes com a VTC– a la ciutat de Barcelona. La sentència considera que l’AMB no tenia competències per fer-ho i remet a altres sentències judicials que consideren que el reglament “vulnera els principis de necessitat i proporcionalitat” previstos per la llei.
El TSJC argument que la Llei 31/2010 de l’AMB, que atribueix competències a l’ens metropolità, no li atorga “facultat per a la regulació addicional sobre les VTC”. El tribunal considera que la competència recau en l’Estat i la Generalitat i que la llei esmentada no dona cap potestat a l’AMB per regular “de manera addicional” aquest tipus de vehicles. Tampoc veu “convincent” l’argument que demana fer extensiu “a qualsevol servei de transport de viatgers amb conductor, incloent-hi les VTC” els articles que parlen de l’ordenació i intervenció del taxi. “És per això que, efectivament, considerem que s’excedeix en la seva competència l’Administració demanada al dictat del reglament recorregut, sempre d’acord amb el marc normatiu que li era aplicable”, resumeix la sentència.
🚗 El @tsj_cat estima el recurs de l’ACCO i anul·la el reglament de l’AMB, en considerar que no tenia competència per aprovar-lo. Aquest reglament, aprovat el 2018, limitava les #VTC i restringia fortament la #competència 👉https://t.co/01z3UbTP9S
— Aut.Cat.Competència (@competenciacat) July 23, 2025
🔍 Per què va impugnar l’ACCO… pic.twitter.com/FQ4SV1Sv9a
La sentència reafirma altres resolucions judicials
La sentència també esmenta altres resolucions judicials que tomben la mesura. “No és aquest el primer assumpte de la línia que constitueix la impugnació del reglament recorregut de què coneix aquest Tribunal, sinó que ve precedit d’un conjunt de sentències en els últims mesos, la primera de les quals és la dictada el 26 de novembre de 2024, en el marc del Recurs ordinari 136/2018, en el qual ja es va tractar la matèria i de manera més plantejada impugnació”, recull el text. El Tribunal de Justícia de la Unió Europea (TJUE) ja havia conclòs que la ràtio d’un VTC per cada 30 taxis, una de les regulacions clau del dictamen, no es trobava justificada en raons imperioses d’interès general.

L’Autoritat Catalana de la Competència, que havia impugnat el reglament, recorda que, més enllà de la ràtio 1/30, la regulació de l’AMB també exigia una segona autorització per treballar dins l’àrea metropolitana, limitava les llicències VTC i expulsava operadors actius abans de 2009. L’ACCO apel·lava que aquests factors fan que el reglament contingui “freus restriccions a la competència” perquè “introdueix una nova regulació” que “obstaculitza de manera greu” la competència dins del mercat de les VTC. L’ACCO pot impugnar disposicions generals inferiors al rang de llei.
