Tot Barcelona | Notícies i Informació d'actualitat a Barcelona
Competència fa costat a les VTC contra el nou decret català
  • CA

La regulació catalana de les VTC, que limitarà l’activitat de plataformes com Uber o Cabify a partir d’octubre, continua suscitant reaccions. Després de l’aval dels taxistes a la mesura, que limitarà molt la presència del seu servei rival a Barcelona, qui aixeca la veu són els conductors de VTC i l’Autoritat Catalana de la Competència (ACCO). L’organisme públic dedicat a la Competència ha repudiat el decret regulador de la Generalitat, el mateix dia que mig centenar de treballadors d’empreses de vehicles de lloguer amb conductor han protestat a Barcelona.

L’ACCO publica un informe on valora negativament el Decret llei 9/2022, de 5 de juliol. Conclou que “determinats aspectes del Decret llei introdueixen restriccions injustificades a la competència” i critica que “estableix uns requeriments tant per accedir al mercat com per exercir l’activitat absolutament contraris als principis de bona regulació econòmica dels mercats”.

La regulació exigeix 3 requisits per exercir l’activitat VTC: disposar de llicència des de fa més d’un any, haver prestat més de 100 serveis els últims 12 mesos i que els vehicles tinguin més de 4,90 metres de longitud, una mida que exclou de facto la majoria de la flota actual. A més es manté vigent el veto a geolocalitzar els vehicles perquè els clients els agafin allà on es trobin, i la precontractació obligatòria del servei amb una antelació mínima de 15 minuts, que consistoris i Àrea Metropolitana poden ampliar.

Per a l’ACCO aquests condicionants incompleixen “els principis de necessitat, proporcionalitat, mínima distorsió i no discriminació entre operadors”. Vaticina que el decret llei “provocar una significativa reducció de l’oferta d’operadors de VTC” i que no resol la “ineficiència” a l’hora de regular el sector. Creu que això “perjudica directament als consumidors i usuaris, que veuran reduïda la seva llibertat d’elecció” i no es podran beneficiar de preus més baixos fruit de “les pressions competitives”. També ho veu contrari a les recomanacions de la Comissió Europea, en especial en la mida dels cotxes i la geolocalització.

Protesta de VTC a l’Eixample

D’altra banda, desenes de vehicles de transport amb conductor (VTC) han protagonitzat una marxa lenta contra la regulació catalana. S’han concentrat a la cruïlla dels carrers Pau Claris i Mallorca a les 11h i han baixat junts fins a la plaça Sant Jaume per enllaçar la delegació del Govern espanyol i el Palau de la Generalitat. Sostenen que la norma ataca uns 3.000 llocs de treball i el 95% dels vehicles. De les 4.000 llicències VTC que hi ha a Catalunya, només estan realment actius ara entre 1.455 i 1.500 vehicles VTC, la immensa majoria a l’àrea de Barcelona.

El president del comitè d’empresa de Prestige Limousine, Josep Díaz, ha lamentat que la Generalitat no els ha tingut en compte: “No ens han deixat negociar res, som part afectada i ens han deixat fora”. El decret “està fora de lloc” i “només beneficia el sector del taxi”, ha lamentat. Tem que les grans plataformes com Uber reciclaran la flota barcelonina per abastir altres ciutats, però els conductors perdran la feina.

Concentració de conductors VTC davant del Palau de la Generalitat / Foto: ACN - Marta Vidal i Miquel Vera
Concentració de conductors VTC davant del Palau de la Generalitat / Foto: ACN – Marta Vidal i Miquel Vera

El responsable del Sindicat Lliure de Transport (SLT), Miquel Segura, ha reclamat aturar la tramitació del decret al Parlament, que està prevista per aquest dimecres. “Hi ha feina per a tots: pels taxis, els VTC i per altres modalitats de transport”, ha defensat. “Volem treballar amb les mateixes condicions dels taxis”, ha reivindicat el sindicalista, que avisa que el volum actual de demanda supera l’oferta que pot prestar només el taxi.

Davant el Palau de la Generalitat, han llegit un manifest. El Sindicat Lliure de Transport, juntament amb CCOO i UGT, han advertit dels “elevats costos socials i laborals” del decret. “Que sigui la ciutat de Barcelona la que impedeixi que els consumidors puguin sol·licitar un vehicle a través d’aplicacions tecnològiques constata el declivi tecnològic, econòmic i social de la capital”, han afirmat.

Nou comentari

Comparteix

Icona de pantalla completa