Des d’aquest diumenge els trens d’alta velocitat ja circulen per l’interior de la futura estació de la Sagrera de Barcelona. El primer tren comercial d’alta velocitat ha creuat l’estació barcelonina aquest diumenge a les 6.22 hores del matí, després de set mesos de proves en aquesta estació.
Adif AV ha posat en servei tres vies d’ample estàndard pels combois del corredor de Barcelona-Girona-frontera francesa, que té una mitjana de 34 circulacions diàries de dilluns a divendres, i 28 circulacions durant el cap de setmana.
El ministre espanyol de Transports i Mobilitat Sostenible, Óscar Puente, ha celebrat la primera circulació a través d’un missatge a X: “una altra fita més d’un projecte amb una inversió de 1.270 milions d’euros i que permetrà també millorar l’operativa a Sants”.
Tot i això, la Sagrera encara no està oberta als viatgers perquè queda definir el projecte de l’arquitectura interior de l’estació.
Los trenes que conectan Barcelona con Girona y la frontera francesa ya circulan desde hoy por el interior de La Sagrera con la puesta en servicio de tres nuevas vías. Otro hito más de un proyecto con una inversión de 1.270 M€ y que permitirá también mejorar la operativa de… https://t.co/X58gho5Oie pic.twitter.com/lg4u2BUPeK
— Oscar Puente (@oscar_puente_) March 23, 2025
Sense estació interior, però amb cobertura
Des d’Adif s’ha precisat que el pas de trens d’alta velocitat en aquesta estació és possible després de completar-se la construcció de la meitat de la coberta de l’estació de la Sagrera, concretament la part corresponent al cantó de Sant Martí de Provençals, i de la xarxa d’una via general de circulació i dues vies d’apartat en ample estàndard.
Aquesta cobertura va iniciar-se al març del 2024, quan es van instal·lar les primeres bigues per donar forma a la infraestructura.
A més, a la Sagrera també s’ha instal·lat la catenària i altres elements d’electrificació, els equips de telecomunicacions, senyalització i seguretat dels sistemes ERMTS i GSM-R.
Una vegada realitzat el trasllat de les circulacions d’alta velocitat, Adif desmantellarà les vies actuals i acabarà la construcció de l’estructura, amb el seu gran pati intermodal i la ZTTT del cantó muntanya (Sagrera).