Un tram de poc més de quatre quilòmetres en línia recta separa l’extrem del Tram Baix i del Tram Besòs. En realitat, dos mons prou desconnectats si no fos per les línies de bus. Lluny del metro. Un forat, molt polèmic, que va quedar el 2004 amb la inauguració de les linies del Baix i el 2006 amb les de Besòs. Posar en marxa aquest transport, que a Barcelona havia deixat de funcionar l’any 1972 -amb l’excepció del Tramvia Blau- havia significat un llarg camí, no exempt de discrepàncies polítiques que havia començat l’any 1987 i que no havia pres forma fins el 1997 -es va construir un tram experimental a l’avinguda Diagonal, des de la plaça de la Reina Maria Cristina fins a l’Illa Diagonal- amb la Barcelona postolímpica. Ara, divuit anys després, aquest dilluns 7 de març comencen les obres de connexió per enllaçar els dos serveis.
De fet, el Tramvia és un dels projectes de mobilitat estrella de l’alcaldessa Ada Colau, i alhora un dels que més -amb les superilles- han topat amb l’oposició. El 2018, a les portes d’unes eleccions el 2019, només el PSC donava suport a la idea de conneectar la Diagonal amb el tramvia. ERC, aliat preferent dels Comuns, i tota l’oposició en bloc, tombaven en una votació els plans de Colau. Pocs mesos després, Colau aconseguia que PSC, ERC i la CUP aprovessin una declaració política per ressuscitar el tramvia. I tres anys després, arrenquen les obres de la primera fase, per connectar Glòries i Verdaguer. Una carta que l’alcaldessa podrà explotar com una victòria llarga i treballada.
En aquesta primera fase, que podria estar enllestida entre finals del 2023 i inicis del 2024, es crearan 3 noves parades i un intercanviador. El nou tram de tramvia connectarà amb quatre línies de metro, l’L1, L2, L4 i L5, i tretze línies d’autobús de TMB, a més d’enllaçar amb les tres línies actuals del Trambesòs, la T4, T5 i T6. Segons els primers estudis amb què treballa el consistori, la connexió pot permetre captar 222.000 viatgers diaris i reduir el pas de 12.500 vehicles privats cada dia pel tram central de l’avinguda Diagonal.
Vianants, les bicicletes i el transport públic guanyaran espai en la nova Diagonal. A més, hi haurà novetats estètiques. La connexió de les xarxes tramviàries per l’avinguda Diagonal es durà a terme sense línia aèria de contacte o catenària. D’aquesta manera en aquest tram es canvia el sistema de presa de corrent del tramvia, que deixa de ser un cable aeri penjat d’uns bàculs al llarg de tot el recorregut.
Tal i com ha explicat l’Ajuntament, el principal avantatge d’aquesta tecnologia és “la màxima integració urbana del tramvia en el teixit històric, amb monuments i edificacions emblemàtiques i altres elements representatius de l’avinguda Diagonal”. En cruïlles molt llargues com la del carrer Aragó o el Passeig de Sant Joan, on seria necessari un elevat nombre d’elements verticals i fils tensors en el cas de la catenària convencional, el sistema sense catenària garantirà un espai diàfan, sense pals, totalment respectuós amb aquest context tant singular.
Sigui com sigui, el Tramvia comença avui un nou camí. Amb el suport del 63% dels veïns i les veïnes, segons dades del Baròmetre municipal, i en forma d’una victòria de l’equip d’Ada Colau després d’anys de tensió política i debat social.