Després de molts anys de negociacions, obres i polèmica, el tramvia ja connecta la plaça de les Glòries amb Verdaguer per la Diagonal. Només és la meitat del trajecte que hauria d’unir la xarxa de tramvia de Barcelona pel centre, però és un pas de gegant. Els primers usuaris s’han acostat amb curiositat per veure com es desenvolupava el primer dia de servei. Una estrena que, vist el currículum de l’obra, ha estat a l’altura: els sindicats van boicotejar amb una jornada de vaga la inauguració oficial, que s’havia de celebrar aquest dissabte amb la presència del president de la Generalitat, Salvador Illa, i l’alcalde de Barcelona, Jaume Collboni, dos dirigents d’un partit, el PSC, que no ha estat el més entusiasta a l’hora de concertar la connexió del tramvia per la Diagonal.
Les primeres reaccions dels usuaris que han agafat el tramvia per fer el trajecte entre Glòries. Verdaguer han estat una barreja de satisfacció i curiositat. “Pensava que el trajecte seria més feixuc”, ha assegurat l’Enrique a l’Agència Catalana de Notícies (ACN), només baixar del comboi a l’estació de Verdaguer. Ha pogut fer el trajecte des de la plaça de les Glòries en només 10 minuts i amb un “molt bon servei”. El Josep i la Núria, que es desplacen sovint fins a Glòries per fer encàrrecs, no s’han volgut perdre l’estrena i han celebrat que el trajecte és “més ràpid” i còmode. “Amb metro i autobús s’havia de fer transbord. Era més complicat i trigava, entre una cosa i altra, més de mitja hora”, relata el Josep.

La Carme, veïna de la zona, també és una assídua de la zona de Glòries. En el seu cas, per anar a menjar a restaurants del barri o del centre comercial. Tot i que no acostuma a agafar el tramvia, sí que el farà servir per anar a dinar amb les amigues. Troba a faltar, no obstant això, que no s’hagi completat la connexió del tramvia amb Francesc Macià. “Com tot triga tant, potser no ho veuré, però estaria bé”. Més enllà de la reducció del temps de viatge, un avantatge que pràcticament tots els usuaris han destacat, en Mario també ha aprofitat per reivindicar que el tramvia és un mitjà de transport menys contaminant. “És ecosostenible, ràpid i no fa soroll. Em sembla molt bé”, explica. Habitualment fa servir el tramvia per anar a treballar i vaticina que el nou tram el farà servir “bastant” perquè està ben connectat amb el metro i l’autobús.

Una posada en marxa moguda
El servei del tramvia entre Glòries i Verdaguer s’ha posat en marxa amb un dia de retard i sense cap festa. L’anunci de vaga al Trambaix i al Trambesòs per reclamar més recursos humans i materials per fer front a l’augment de demanada va obligar la Generalitat i l’Ajuntament a cancel·lar el viatge inaugural. La inauguració oficial s’ha substituït per una estrena sòbria i austera: els tramvies han començat a circular a les 5.00 de la matinada, hora de l’inici del servei, i els maquinistes han treballat com si fos qualsevol altre dia.
L’estrena posa punt i final a dos anys d’obres i una inversió de més de 100 milions d’euros. El temps estimat del trajecte entre Glòries i Verdaguer és de només set minuts. Està previst que el nou tram doni servei a 24.000 usuaris i tregui uns 2.000 cotxes d’aquest tram de la Diagonal.