Transports Metropolitans de Barcelona (TMB) ha retirat de la circulació els tres busos biarticulats (amb tres cotxes pel passatge) que va comprar l’any 2013, durant el mandat de Xavier Trias com a alcalde. Els vehicles, poc utilitzats darrerament, s’han apartat de la flota aquest gener, han explicat al TOT Barcelona fonts de premsa de l’empresa de transport.

L’adquisició dels tres busos va suposar una inversió de 2,4 milions d’euros, a raó de 800.000 euros cada unitat, ara fa onze anys. El llavors director de bus de TMB Jaume Tintoré va dir que, tot i l’elevat preu, el fet de ser híbrids i les seves dimensions feia que el cost per viatge acabés sent inferior, va informar La Vanguardia.

S’han retirat a altres ciutats d’Europa

La retirada s’ha fet perquè els vehicles “no han tingut la fiabilitat que s’esperava en aquell moment” i per l’elevat consum de combustible, detallen des de premsa de TMB. En qualsevol cas, la companyia assegura que els busos s’han amortizat i que ja s’han deixat de fer servir en moltes ciutats europees. TMB emmarca també l’eliminació en la transformació de la flota que s’està duent a terme. “Els dièsel s’estan substituint per vehicles menys contaminants i, cada vegada més, de zero emissions”.

El dia de Sant Jordi de 2013, TMB informava que els busos biarticulats començarien a circular l’endemà pels carrers de Barcelona, primer de prova, sense passatge, i a partir del maig, en servei ordinari. “Es tracta del primer vehicle d’aquestes dimensions dedicat al transport de viatgers que circula per l’Estat i un dels primers biarticulats híbrids en servei a Europa”, destacava en una nota de premsa. I afegia: “L’aposta pels vehicles híbrids biarticulats situa Barcelona al capdavant de les ciutats del món en innovació aplicada al transport públic”.

Una avaria de deu hores el segon dia de circulació

Amb 24 metres de llargada, sis més que els articulats, els busos biarticulats van posar-se en servei en les noves línies ortogonals que llavors s’acabaven de crear. Primer van funcionar a la H12 i anys després van reforçar la D20. Com a anècdota, el 15 de maig del 2013, el bus biarticulat assignat a la línia H12 va patir una avaria en el sistema de frens el segon dia d’entrar en circulació que va obligar a retirar-lo durant 10 hores, va informar el Periódico.  

Els busos biarticulats es distingeixen pel fet de tenir quatre eixos i quatre portes (els articulats simples tenen tres eixos i tres portes) i incorporen un sistema de videocàmeres per facilitar les maniobres. Tot i la seva longitud, “com que la direcció actua alhora sobre dos eixos, el davanter i el posterior, el radi de gir s’acosta al d’un autobús de 18 metres”, segons TMB. La motorització dels busos que han circulat per Barcelona és del tipus híbrid en sèrie, és a dir, la tracció és purament elèctrica, mentre que el motor dièsel s’encarrega de generar electricitat durant la marxa i carregar les bateries, a través d’un generador.

Comentaris

  1. Icona del comentari de: Pinty a gener 25, 2024 | 18:39
    Pinty gener 25, 2024 | 18:39
    Dona la sensacio que hi han mes "causes" no descrites per treure aquets vehicles de la circulació... Penso amb els triarticulats totalment elèctrics amb conducció computeritzada amb seguiment òptic de ruta per marques al paviment i que opera molt satisfactòriament a Xina. També penso amb els troncomobils que posen a la Diagonal segrestant la calçada i amb trolleys sota el paviment... Algun dia plourà a raig, suposo, llavors valorarem el 'invent'...

Nou comentari

Comparteix

Icona de pantalla completa