Tot Barcelona | Notícies i Informació d'actualitat a Barcelona
TMB estudia una anella que enllaçaria la L1 i la L9
  • CA

Transports Metropolitans de Barcelona (TMB) estudia crear una anella al metro de Barcelona enllaçant la L1 i la L9. El fins fa poc director del metro, Marc Grau, argumentava recentment en una jornada que la creació d’aquesta anella, que uniria les dues línies per les estacions de Torrassa i La Sagrera, permetria augmentar la capacitat de volum de passatgers al tren i la freqüència de pas.

Grau va avançar el projecte, que encara no té calendari ni finançament, a la recent jornada ‘El futur del metro de Barcelona’ al Col·legi d’Enginyers de Camins.

Ricard Riol, president de l’Associació per a la Promoció del Transport Públic (PTP), afirma que, tot i que la freqüència dels trens actual és adequada, cal augmentar el volum de passatgers que les línies admeten en alguns trams. Un d’ells és el central de la L1, que va de Torrassa a La Sagrera. “La idea principal d’aquesta anella seria augmentar el volum de passatgers que poden viatjar en la línia”, sintetitza Riol. 

La creació de l’anella està, lògicament, supeditada al final de les obres de la L9. L’any 2026 es preveu que acabin les obres, però també s’hauria de renovar la L1 per completar l’anella. Els trens d’aquesta línia haurien de ser automàtics per ajustar-se a la precisió i velocitats necessàries, tal com explica Jordi Julià, president de l’Àrea de Coneixement del Col·legi d’Enginyers de Camins. A més, detalla que “fer l’anella permetria tenir més trens que circulessin només pel tram central de la L1, que és la que més passatgers té i on hi ha més afluència”. 

L’objectiu de l’anella entre la L1 i la L9 seria augmentar el volum de passatgers que poden viatjar en la línia i la freqüència de pas dels trens

A diferència del metro d’altres ciutats, com Madrid o Moscou, l’anella que formarien la L1 i la L9 no crearia una línia circular. En el cas de les línies circulars un mateix tren pot fer el recorregut complet. En una anella, com el que formen les línies 2 i 6 del metro de París, el passatger ha de canviar de tren per completar el recorregut. En el cas de l’anella del metro de Barcelona el passatger canviaria de tren a Torrassa o La Sagrera per seguir el trajecte. Julià sosté que no val la pena construir una línia circular a Barcelona ja que el seu cost seria molt elevat. 

La hipotètica creació de l’anella planteja diversos reptes tècnics. Riol assegura que s’han de renovar 24 trens per poder automatitzar la línia i que s’haurien de col·locar mampares d’andana per evitar accidents, ja que els trens automàtics no frenen si algun viatger cau a les vies. Aquests canvis a la L1, diu Riol, es podrien completar en 3 anys. 

L’automatització de la L1 també suposaria la pèrdua del lloc de treball dels maquinistes del metro, la qual cosa obriria amb tota certesa un nou front de conflicte entre la plantilla i la direcció de TMB. La relació entre els treballadors i l’exdirector del metro era tensa, i es va aguditzar en les últimes vagues. Jordi Julià recorda que, de fet, després de la recent destitució de Marc Grau els treballadors van celebrar la decisió. “S’han de tenir en compte als treballadors per a aquest projecte”, avisa Julià. 

La proposta del metro és, per ara, una proposta estratègica pendent de concreció, i dependrà del finançament disponible. “L’anella es farà, però quan hi hagi diners”, pronostica Julià.  

Comentaris

  1. Icona del comentari de: Reflex a novembre 19, 2018 | 09:24
    Reflex novembre 19, 2018 | 09:24
    Una tontería ... anchos de vía diferentes. Se trataría de dos transbordos y punto. Acaben la L9 y después hagan proyectos.
  2. Icona del comentari de: JordiP a desembre 27, 2018 | 12:51
    JordiP desembre 27, 2018 | 12:51
    Doncs, sí, senyor. Sembla mentida que no en aquest article no emergi l'assumpte de l'ample de via, tan conegut pels usuaris veterans. Recordem "Gran Metro" i "Metro Transversal". Suposo que s'obvia amb la repelent frase "no vale la pena", equivalent a "la guineu diu que són verdes quan no les pot haver". Tanta enginyeria per a això. O és el periodista, que ha volgut simplificar sense tenir ni idea?
  3. Icona del comentari de: Francesc a febrer 24, 2024 | 14:02
    Francesc febrer 24, 2024 | 14:02
    Aquesta idea d'enllaçar les linies L1 i L9 NO la finalitzo d veure ver, si es pensa un altra cosa, a veure, i per un altra part, ESCOLTO pel CARRER, TRANSPORT, i per altres LLOCS: donde está la parada d CIUTAT DE LA JUSTÍCIA en el FFCC?, i lo mateix, donde está la parada d IDELFONS CERDÀ en el METRO?, ja q en els planells consta q IDELFONS CERDÀ fa enllaç amb la linea L10SUD, pero NO surt el nom d CIUTAT DE LA JUSTÍCIA, i quan s'arriba a IDELFONS CERDÀ d FFCC/CIUTAT DE LA JUSTÍCIA d la L10SUD, s'escolta: IDELFONS CERDÀ enllaç amb L10SUD, i a l'inversa, a q NO M'ESTRANYA aquesta PREGUNTA q es fa la GENT, xq al menys la parada d'EUROPA, la GENT NO es fa cap tipus d pregunta xq pot fer transbord d la L9SUD al FFCC sensei sortir al catrer, i xq els 2 transports tenen el mateix NOM
  4. Icona del comentari de: Francesc a febrer 24, 2024 | 14:21
    Francesc febrer 24, 2024 | 14:21
    Cada día escucho d la GENTE por la calle, transporte, y por otros sitios: donde está la parada d IDELFONS CERDÀ en la L10SUD, y lo mismo con CIUTAT DE LA JUSTÍCIA en los FFCC, ya q tanto si coges METRO o FFCC, se escucha SIEMPRE q estas PARADAS hacen ENLACE, y NO me EXTRAÑA q la GENTE se lo pregunte esto, cuando en los planos consta SÓLO IDELFONS CERDÀ q hace el ENLACE con METRO y FFCC, y para q la GENTE se deje d preguntar esto NO creéis q deberían ENLAZARLO como hicieron con la parada d EUROPA para FFCC y la L9SUD, q deciis?
  5. Icona del comentari de: Francesc a abril 08, 2024 | 09:31
    Francesc abril 08, 2024 | 09:31
    Tot lo q es diu d les prolongacions d METRO i FFCC, doncs xq NO es parla també del FUTUR d la linea d METRO L5 CORNELLÀ , q es podría UNIR amb els FFCC, i així + gent l'agafaria, i funcionaria millor com es vol fer des d'Espanya a Gràcia d FFCC, i les prolongacions q es voldren fer d les linies L1-L2-L3 i L4 d METRO?

Respon a JordiP Cancel·la les respostes

Comparteix

Icona de pantalla completa