Salvar la línia 91, l’eterna lluita dels veïns de la Bordeta

Els veïns del barri mantenen un pols amb l’Ajuntament i TMB des de fa gairebé tres dècades per millorar el recorregut i la freqüència de pas de la línia

La vida a la Bordeta transcorre amb una certa rutina. Anar a treballar, passejar pel barri, quedar amb una amiga… i interessar-se pel futur del bus 91. Salvar aquesta línia històrica, que fa la funció de Bus del Barri encara que tècnicament no ho sigui, és una batalla que els veïns porten lluitant des de principis dels anys 90. Hi ha costums que no es perden. “Per alguna raó és una línia que deu molestar a TMB i sempre que poden intenten eliminar-la o reduir-la al mínim”, es queixa Jordi Falcó, de la Comissió de Veïns de la Bordeta. “És com el Guadiana”, diu amb una rialla, el famós riu que desapareix i reapareix sense avisar.

Ara feia gairebé tres anys que no sortien al carrer a protestar. A finals de novembre els veïns van tallar el trànsit al carrer Constitució a l’altura del carrer Olzinelles –on hi ha la terminal de la línia– per reclamar a l’Ajuntament i a TMB que compleixin el seu compromís de modificar el recorregut perquè la línia comenci i acabi a la rambla de Badal. “Allà també hi para el 115 i facilitaria molt la mobilitat interior del barri”, explica Falcó. “La infraestructura està feta i només calia canviar els rètols. De fet era un gest de bona voluntat que esperàvem com a preludi de la resta d’actuacions que necessita el 91”.

Recorregut actual de la línia 91 / TMB

Recorregut actual de la línia 91 / TMB

Més lluny i amb més busos

Els veïns volen que la línia surti des de Riera Blanca, on estava el seu inici original, i arribi fins al Mercat de Sant Antoni per estar ben connectats amb el centre. “No demanem res tan extraordinari”, matisa. “De fet la proposta va sortir del mateix Ajuntament i el vam votar en una assemblea el 2017”. Des de llavors no han sabut res més del tema. També reclamen que la freqüència de pas actual, d’uns 20 minuts, s’estengui a tot l’horari de funcionament de la línia i que el bus torni a funcionar els caps de setmana.

Per coses de la vida, la primera gran mobilització dels veïns de la Bordeta va ser el 1993 precisament per evitar que se suprimís el servei de cap setmana de la Monyos, sobrenom amb el qual s’havia batejat la línia perquè seguia el mateix recorregut que feia una figura popular de principis del segle XX. Aquella vegada van guanyar, però el 2012 la van perdre. A la línia 91, les batalles són constants i no sempre es pot guanyar. En aquesta ocasió, saben que no ho tenen fàcil perquè obrir la línia els caps de setmana val diners. “Costarà més”, diu.

L’amenaça de la xarxa ortogonal

L’últim estira-i-arronsa amb l’Ajuntament va sorgir arran de la implantació de la xarxa de bus ortogonal. Durant el mandat de Xavier Trias ja va començar a planejar l’amenaça de supressió de la línia. Era el quart intent en els últims 30 anys, però com en els tres anteriors els plans de TMB va trobar l’oposició frontal dels veïns de la Bordeta. Però el moment culminant va arribar el març del 2017. Farts que les negociacions amb l’Ajuntament s’allarguessin sense obtenir garanties clares, els veïns van sortir al carrer i van fer una marxa fins a la seu del districte de Sants-Montjuïc per entregar 3.000 signatures.

Aquella demostració de força va fer posar les piles al districte. “El 91 és una línia bàsica per als veïns de la Bordeta”, reitera Jordi Falcó. Connecta el barri el centre de la ciutat i amb el Centre d’Atenció Primària (CAP) del carrer Manso, on molts pacients hi han d’anar amb freqüència per fer-se proves que els demanen a l’ambulatori de Corral. “Sembla una bestiesa, però la gent gran té moltes dificultats per agafar el metro i moltes vegades l’autobús és l’única manera que tenen de moure’s sense tant esforç”. Després de tot l’enrenou, els veïns van aconseguir salvar la línia, que a canvi quedava escapçada i en lloc d’arribar fins al Palau de la Virreina es quedava a Manso.

Canvis constants

Salvar el 91 no era suficient per a la Comissió de Veïns de la Bordeta. “El bus ha de funcionar bé i entenem que TMB demani un mínim d’usuaris per mantenir-lo”, diu Jordi Falcó. “El que no entenem és que se’ns digui que la línia no té prou usuaris quan és un desastre”. A finals del 2018, després de molta lluita, l’Ajuntament i TMB van posar en marxa un reforç de la línia, que reduïa “en un 50% les freqüències de pas en dies feiners”. És a dir, la línia passava de tenir un a dos autobusos per cobrir el recorregut i passava cada 22 minuts, no cada 45, però només de 9.00 a 19.00. La resta del dia la freqüència de pas es mantenia en tres quarts d’hora.

“Tampoc és que sigui per llançar coets, però va ser una millora”. I va ser l’última que es va dur a terme abans de la fi del mandat. “Hem respectat tota la campanya electoral, les eleccions i el període de gràcia del nou govern municipal, encara que siguin els mateixos”, defensa Falcó. “La decisió final és de TMB, però l’Ajuntament hi té molt a dir i a vegades sembla els faci molt respecte contradir-los”, sentencia. El conseller de districte, Marc Serra, els va prometre que en les pròximes hi haurà novetats. “Passat Reis farem una nova assemblea i decidirem què cal fer si no hi ha avanços”. Estan acostumats a lluitar per defensar el 91, o sigui que tampoc seria estrany si, una vegada més, han de sortir al carrer per fer-se valdre.

Nou comentari