Revolta Escolar recupera els talls de carrers per denunciar la paràlisi de l’Ajuntament de Barcelona en el pla per pacificar els entorns escolars. Aquest divendres unes 25 Associacions de Famílies d’Alumnes (AFA) realitzaran talls de trànsit simultanis per reclamar a les administracions que “prioritzin la seguretat” dels infants i impulsin més mesures per reduir els límits de velocitat dels cotxes al voltant de les escoles. L’entitat ha carregat contra els “incompliments” del govern municipal dels acords als quals van arribar amb la primera tinenta d’alcaldia, Laia Bonet, a finals del 2023. “Continuem sense pacificacions ni calendari per a les noves actuacions de millora, ni data de la reunió amb l’alcalde Collboni per traslladar-li les demandes, ni transparència sobre la partida pressupostària prevista pels entorns escolars”, lamenten des de Revolta Escolar.
El moviment prepara la segona jornada de talls de carrers d’aquest curs després de la protagonitzada a l’octubre. Sota el lema “Un vianant té un 80% de probabilitat de morir en un atropellament si el vehicle va a 50 km/h. Es redueix al 10% a 30 km/h”, la protesta vol reclamar entorns escolars més segurs. Per això exigeixen a l’Ajuntament de Barcelona —i també al de Badalona, on s’han mobilitzat les primeres escoles— que instal·lin coixins berlinesos o passo de vianants elevats, canviïn el disseny dels carrers i posin més radars de control de velocitat. L’entitat recorda que la mateixa Direcció General de Trànsit (DGT) alerta que hi ha una “relació proporcional entre l’augment de la velocitat i el risc que es produeixi un accident”, tal com defensen en el lema de les protestes.

A principis del 2021, l’Ajuntament de Barcelona va anunciar que s’instal·larien 46 radars de velocitat en diversos punts de la ciutat, però tres anys després només n’hi ha 12 en els entorns escolars, que a més funcionen amb limitacions horàries des de l’estiu passat. Revolta Escolar assegura que les dades de què disposa l’Ajuntament, tant dels radars sancionadors com dels pedagògics, indiquen que més de la meitat dels vehicles que circulen a prop d’una escola no respecten les limitacions de velocitat. “Lamentem la lentitud i reticència, per part de l’Ajuntament de Barcelona, en la instal·lació de radars sancionadors en els entorns escolars que puguin ajudar a millorar la seguretat dels infants”, critica el portaveu de Revolta Escola, Marc Hurtado. ”No poder garantir la seguretat dels infants és un fracàs. Cal canviar el model de mobilitat. És una qüestió de voluntat política”.
Accidents de trànsit amb menors d’edat involucrats
Revolta Escolar avisa que cada tres dies un menor d’edat acaba a l’hospital per un accident de trànsit, una dada que demostra que “queda molta feina per fer”. Entre el 2018 i el 2021, 427 menors van ser hospitalitzats després de patir un sinistre. La principal causa dels accidents és que els vehicles no van respectar el pas de vianants o es van saltar el semàfor.
