El FC Barcelona torna al Camp Nou aquest dissabte amb un primer aforament de 45.000 espectadors, la meitat dels que hi cabien abans de les obres, i espera poder reobrir la resta de la graderia, fins als 60.000, abans d’acabar la temporada. Malgrat que les xifres són inferiors a les del 2023 –encara falta per construir la tercera graderia– el retorn del club blaugrana al barri de les Corts posa a prova els plans de mobilitat del districte tres anys després de l’últim partit a l’estadi culer. Els veïns vivien tranquils amb el club blaugrana a Montjuïc i han pressionat l’Ajuntament perquè l’operatiu prioritzi els seus usos als de l’afició. L’executiu, que reavaluarà el pla de forma periòdica, ha cedit en algunes qüestions clau i els veïns esperen el partit de dissabte contra l’Athletic Club amb expectació.
Probablement, aquest neguit és el que ha dut la primera tinenta d’alcaldia i regidora de Mobilitat, Laia Bonet, a reiterar les bondats d’un pla estudiat “fa mesos” i que intenta “minimitzar l’impacte que genera la gran afluència els dies de partit”. Els estudis fets pel Barça i l’Ajuntament preveuen que el 36,5% dels aficionats, gairebé quatre de cada deu, vagin al Camp Nou a peu i que un 22,1%, dos de cada deu, ho faran en transport públic. En tot cas, agafant-se a les dades de fa tres anys al Camp Nou i de les últimes temporades a Montjuïc, també es preveu que una quarta part ho faci amb cotxe i un 6% en moto.

Bonet ha fet “una primera crida” als aficionats culers a anar a peu a l’estadi. “S’ha treballat per prioritzar que les voreres estiguin alliberades i perquè els itineraris principals siguin per als que hi van a peu”, ha reiterat la tinenta en una roda de premsa que s’ha replicat poc després als veïns en una reunió conjunta amb el personal del Barça. El pla dissenyat busca, en paraules de la mateixa Bonet, garantir el màxim espai per als vianants, emparar les necessitats veïnals i endreçar els diferents transports.
És en aquest últim objectiu que el districte ha licitat la instal·lació de set càmeres que controlaran l’accés al carrer de Mejís Lequerica i els entorns de Felipe de Paz, d’exclusivitat veïnal. Després de les queixes expressades en les primeres reunions, l’Ajuntament ha acceptat canvis en el pla perquè aquest entorn, que inicialment es preveia com a alternativa a la travessera de les Corts, quedi finalment restringit al trànsit. L’Ajuntament controlarà amb càmeres i multarà els cotxes que no hi tenen accés. Els veïns hauran d’introduir les seves dades i la matrícula en un aplicatiu i les visites familiars o d’altres coneguts tindran deu dies a posteriori per introduir les dades si no volen rebre la multa.
En tot cas, l’executiu admet que les càmeres no estaran instal·lades fins a la temporada vinent i fia el control dels pròxims mesos a la Guàrdia Urbana, que establirà patrulles a totes les cruïlles. L’intendent de les Corts, Agustí Hernando, ha detallat que no s’exigirà d’entrada el DNI ni cap altra documentació, emparant-se en l’experiència del cos en aquest tipus de dispositius. “Ens acostumem a adonar ràpidament si és un veí o no i, en cas de dubte, farem la identificació”, ha resumit, admetent, això sí, que la policia també està “desitjant” que arribin les càmeres.

Victòria veïnal amb els autocars
Els altres dos vèrtexs del pla tenen els autocars i l’aparcament dels vehicles particulars al centre. Respecte als autocars, l’Ajuntament vol evitar la imatge de desenes de vehicles col·lapsant el carrer de Gregorio Marañón, tal com es preveia en un inici, i ha demanat al Barça que retiri els autocars a la zona de l’antic Miniestadi durant els partits. Els penyistes encotxaran i descotxaran uns metres més al nord, més a prop de la Diagonal i a la cruïlla amb el carrer de Martí i Franquès, a uns 10 minuts a peu de l’estadi.
L’intendent Hernando ha confirmat que no es tallarà el carrer del doctor Marañón de manera sistemàtica i que només es preveuen “talls dinàmics”, és a dir, talls provisionals si les circumstàncies de seguretat ho exigeixen. Tota una victòria veïnal del barri de La Maternitat i Sant Ramon, que havia alçat la veu en diferents òrgans de participació del districte exigint que se’ls deixés travessar una artèria d’entrada i sortida clau al barri. En diferents protestes, els veïns havien plantat cara els responsables del pla de mobilitat amb pancartes com “Som veïns, no intrusos” o “90 minuts de partit, hores de bloqueig al barri”.

Diferents zones d’aparcament
D’altra banda, els tiquets de l’entrada pel partit –que han despertat crítiques pels preus elevats; necessaris, segons el club, per compensar les pèrdues dels dos partits jugats al minúscul Johan Cruyff– informaran de les diferents zones d’aparcament disponibles ara mateix. En un radi de distància d’un quilòmetre i mig hi ha capacitat per a 9.500 cotxes, i el club preveu construir un pàrquing subterrani a l’Espai Barça. L’Ajuntament també habilitarà un total de 2.000 places de motos –entre les ja existents i les noves– al voltant de l’estadi, cedint a la causa un solar públic que hi ha al parc de la Bederrida amb capacitat per a 600 motos. Fins ara hi havia una carpa d’usos esportius en aquest emplaçament i l’executiu, que defensa que és una cessió “provisional”, encara no ha decidit que hi farà pròximament.
Cap sorpresa significant respecte al transport públic, que “sempre es reforça quan hi ha grans esdeveniments a la ciutat”, ha defensat Bonet. A la pràctica, aquest reforç es materialitza amb un tren extra a la línia 3 i dos més a la 5. La tinenta també ha explicat, sense entrar més en detall, que Transports Metropolitans de Barcelona (TMB) treballa en un protocol per agilitzar les deu línies de bus que circulen a prop del Camp Nou.
