Tot Barcelona | Notícies i Informació d'actualitat a Barcelona
La grua municipal multiplica per quatre les bicicletes retirades en cinc anys

La retirada de bicicletes per part de la grua municipal s’ha multiplicat per més de quatre en cinc anys. Si el 2019 el servei que gestiona l’empresa B:SM es va endur 863 bicicletes, l’any passat en van ser 3.729. En el cas dels vehicles de mobilitat personal (VMP), que inclouen els patinets, la pujada del 2019 al 2023 és del 60,06%, ja que es va passar de 323 VMP retirats el 2019 a 517 l’any passat.

Les dades corresponen al balanç de retirada de vehicles per part de la grua de l’Ajuntament facilitat per B:SM al TOT Barcelona. Fonts de l’empresa que presideix la tinenta d’alcaldia Laia Bonet emmarquen l’augment de retirada de bicicletes i VMP a l’increment, els darrers anys, d’usuaris que van amb aquests vehicles, així com als “múltiples dispositius de retirada de la Guàrdia Urbana de bicicletes i VMP de companyies de sharing que operaven sense llicència”, valora un portaveu de B:SM.

Una grua municipal entra carregada amb motos de ‘sharing’ al dipòsit de la Vall d’Hebron, aquesta setmana / Jordi Play

Falten aparcaments de bicicleta

Pel que fa a les bicicletes retirades any per any, la tendència va clarament a l’alça, amb 1.510 (2021) i 2.311 (2022). Només el 2020, amb la pandèmia en plena efervescència, la xifra va baixar a 844 respecte a les 863 del 2019. En canvi, el nombre de VMP va fluctuant i és divers al llarg dels anys. Si el 2019 en van ser 323, el 2020 van acabar al dipòsit 492; el 2021, 582, i el 2022, 480. A partir de les dades de l’any passat, amb un total de 3.729, cada dia acaben de mitjana al dipòsit una desena de bicicletes, mentre que de patinets o similars, amb 517 el 2023, en són 1,41 de mitjana.

En opinió d’Albert Garcia, portaveu de l’entitat d’Amics de la Bici, un augment tan important del nombre de bicicletes retirades no es pot entendre d’una altra manera que no sigui anar contra la bicicleta. “Van per nosaltres. En cinc anys, les bicicletes retirades s’han multiplicat per més de quatre, mentre que l’increment de l’ús de la bicicleta a Barcelona és irrisori. Només creix un 2 o un 3% a l’any”. Garcia apunta com un dels grans problemes de la bicicleta a la ciutat la manca d’aparcaments al carrer. “Cal un aparcament a cada cruïlla. A l’Eixample està més bé, però en barris com Sants o les Corts, els ciutadans no poden aparcar les bicis sota casa”. Des d’Amics de la Bici també es queixen que un dels criteris per retirar una bicicleta és que estigui en mal estat u oxidada. A parer de Garcia, en una ciutat amb mar com Barcelona, és molt difícil trobar-se una bicicleta en condicions òptimes aparcada al carrer. “Amb el temps, moltes s’oxiden. I les que estan millor, les roben”. I denuncia que el fet que una bicicleta estigui molt de temps lligada en un aparcament, tampoc pot ser un criteri per endur-se-la a un dipòsit. “Es pensen que estan abandonades i hi ha casos que no és així. Hi ha persones que les estacionen cada dia al mateix lloc perquè viuen en habitacions i no tenen espai a l’habitatge on deixar la bicicleta”.

Una grua entra un cotxe al dipòsit de la Vall d’Hebron, aquesta setmana / Jordi Play

82.865 vehicles retirats en un any

El 2023, la grua va retirar dels carrers de Barcelona 82.865 vehicles de tota mena, la gran majoria per indisciplines viàries, ja que el balanç inclou també els vehicles abandonats a la via pública. Si la xifra es compara amb 2019, va clarament a la baixa, ja que aquell any van acabar al dipòsit 100.242 vehicles. El descens és del 17,34%. En canvi, entre 2022 i 2023, el nombre de vehicles retirats va créixer lleugerament i va passar de 79.829 fa dos anys als citats 82.865, el 2023, amb una pujada del 3,8%. Segons B:SM les dades s’han de comparar entre 2019 i 2023, perquè la resta d’anys la mobilitat es va veure influïda per la pandèmia, inclòs el 2022.

Una grua municipal s’endú una bicicleta i una moto, a la Barceloneta, aquest abril / JORDI SUBIRANA

Els turismes són els vehicles que més retira la grua. L’any passat en van ser 55.465, 18.769 menys que el 2019 (74.234), un 25,28% menys. El 2020, el nombre de cotxes retirats va descendir notablement, fins a 40.840, fruit que la primavera d’aquell any la mobilitat a la capital catalana es va situar en mínims històrics. I del 2021 fins al 2023, la xifra de turismes retirats ha anat pujant any a any: 48.599 (2021) i 51.997 (2022). La mitjana diària de cotxes retirats a partir de les dades del 2023 és de 152.

Grua Municipal de Barcelona
Operaris de la grua municipal de Barcelona retiren un cotxe / Arxiu

2021, l’any amb més motos retirades

La xifra de motos retirades no varia en excés entre el 2019 i el 2023. Si fa cinc anys en van ser 21.285, l’any passat el nombre es va reduir lleugerament, fins a 20.853. En el balanç facilitat per B:SM crida l’atenció que el 2021, en plena pandèmia, és l’any en què la grua va traslladar més motos als dipòsits, 24.094. Aquest increment coincideix amb campanyes que la Guàrdia Urbana va dur a terme aquell any contra les motos mal aparcades en voreres. Segons dades que l’Ajuntament va facilitar a Metròpoli el 2021, en quatre mesos i mig d’aquell any, entre gener i mitjans de maig, la policia local barcelonina va posar 1.203 denúncies a motos mal estacionades, el doble que en el mateix període del 2020, quan van ser 637. En el còmput de tot l’any 2020, el nombre de motos retirades per la grua va caure fins a les 14.627, i el 2022 es va situar en 22.871. Cada dia, de mitjana, la grua s’emporta a Barcelona 57 motos, segons les dades del 2023.

De camions, la grua municipal pràcticament no en retira. El 2019 se’n va endur una trentena. El 2020, la xifra va reduir-se fins als 17. Un any després, el 2021, en van ser 26; el 2022, 34, i el 2023, 27. En canvi, de furgonetes, el servei municipal se n’emporta cada any un mínim de 2.000. Així, el 2019 en van acabar al dipòsit 3.502; el 2020, 2.008; el 2021, 2.095; el 2022, 2.134, i el 2023, 2.272.

El Gremi del Motor demana perseguir la indisciplina

Des del Gremi del Motor, el secretari general, Joan Blancafort recorda que l’entitat forma part del Pacte per la Mobilitat. En aquestes reunions, una de les queixes és la indisciplina viària, i el Gremi no pot anar en contra de les actuacions que es duguin a terme per combatre-la, subratlla el directiu. Segons Blancafort, les multes i les retirades de vehicles han de perseguir la indisciplina. Però de les dades de B:SM li crida l’atenció que la majoria de les actuacions se centren en cotxes, motos i furgonetes, mentre que VMP i bicicletes es veuen molt menys afectats, “quan, precisament, la seva indisciplina és superior a la via pública”.

Una grua entrant al dipòsit | Ajuntament
Una grua entrant en un dipòsit municipal amb un cotxe, a tocar de la plaça d’Espanya | Ajuntament

173 euros per recuperar un cotxe

La taxa de la grua no s’ha apujat el 2024. En el cas que un ciutadà hagi de recuperar un turisme o una furgoneta, haurà de pagar 173 euros, una xifra a la qual cal afegir el temps que el vehicle hagi estat al dipòsit, 2,50 euros per hora o 25 euros un dia sencer. Per una moto, la taxa de la grua és de 77 euros, mentre que el preu d’estança al dipòsit és de 0,90 euros per dia o de 9 euros un dia. Un camió o un autocar costen 212 euros, més 4,90 euros per una hora al dipòsit o 49 un dia. Per recuperar una bicicleta o similar, el ciutadà haurà de desemborsar 51 euros, més un preu màxim de cinc euros per un dia del vehicle al dipòsit municipal. Totes les tarifes de la grua es poden consultar en l’enllaç. Segons dades del 2022, Barcelona és la segona ciutat de l’Estat amb la grua més cara, per darrere de Saragossa, va concloure un estudi de l’Organització de Consumidors i Usuaris (OCU), a partir del preu de retirada del vehicle i del dipòsit.

Més notícies
Notícia: Retiren la multa per circular per la ZBE a un cotxe que circulava en una grua
Comparteix
La surrealista història d'en Gabriel té final feliç

Comentaris

  1. Icona del comentari de: vilatà gironi a maig 20, 2024 | 10:29
    vilatà gironi maig 20, 2024 | 10:29
    Vaig ser un entusiasta de la bicicleta, vaig ser pioner en la bicicleta de muntanya, vaig tenir fins i tot llicència de corredor i vaig participar en algunes curses. però en veure el péssim us que es fa d'aquest mitjà de trensport, ara en soc contrari. Em sap moltíssim greu.
  2. Icona del comentari de: JordiP a maig 20, 2024 | 11:59
    JordiP maig 20, 2024 | 11:59
    Barcelona presenta unes estructures d'acer per a la sucjecció de bicicletes per al seu aparcament segur mitjançant cadenes i cadenats. El misteri és que solen estar superocupats per tota mena de bicicletes: antigues, modernes, grans petites, noves, en lamentable estat, completes, sense rodes, sense sillín, i tota una llarga relació de circumstàncies. Moltes presenten rodes desinflades, cadena rovellada, radis torts i aspecte de haver passat encadenades tal qual els darrers tres-cents anys. Hi ha gent que sospita que aquestes barres són un magatzem de bicis robades. L'usuari que pretén lligar la seva bici (de ús quotidià) troba serioses dificultats per trobar un lloc viable. No és d'estranyar que la grua dediqui unes estones a retirar aquesta ferralla. El problema és que amb la ferralla s'emporten sovint alguna bici que no està abandonada. Resultat: una imatge depriment, un pou de brutícia i una ocupació inútil i molesta d'espai públic. Cal una explicació oficial del per què de tot aixó.
  3. Icona del comentari de: Barceloní. a maig 22, 2024 | 09:48
    Barceloní. maig 22, 2024 | 09:48
    Si, JordiP: aixó que passa a Barcelona es diu amb una sola dita : És a Can Seixanta.

Nou comentari

Comparteix

Icona de pantalla completa