Els tribunals han tombat les zones de baixes emissions que funcionaven a les quatre ciutats de l’àrea metropolitana que integren la gran ZBE supramunicipal, segons ha avançat El Periódico. Aquesta zona comprèn les rondes de Barcelona i les sentències han tombat les ZBE a l’Hospitalet, Cornellà, Esplugues de Llobregat i Sant Adrià del Besòs. El 2022, una sentència del Tribunal Superior de Justícia de Catalunya (TSJC) ja va tombar la ZBE de Barcelona ciutat. Ara també ho fa a la resta de zones on estava vigent amb quatre noves sentències judicials.
Així, el TSJC ha anul·lat les ordenances municipals per restringir els vehicles vells i contaminants que les quatre localitats havien aprovat a principis del 2020. A més, a diferència de Barcelona, on la ZBE va funcionar fins que el Tribunal Suprem va decidir sobre el recurs presentat per l’Ajuntament, la mesura decaurà immediatament a l’Hospitalet i Cornellà. Per tant, no podran limitar la circulació ni multar els cotxes contaminants si no s’aprova una nova ordenança al respecte. Pel que fa a Sant Adrià de Besòs, ja té una nova norma, i Esplugues ha recorregut al Suprem i, per tant, podrà mantenir-la vigent fins que es resolgui el recurs.

Els arguments dels jutges
El TSJC ha pres aquesta decisió perquè els ajuntaments no han inclòs en les regulacions una apreciació de com les restriccions condicionen la capacitat econòmica dels conductors de les ciutats afectades en haver d’adquirir un nou cotxe apte per circular. També assenyalen que la tramitació de les ordenances ha patit una “falta de valoració d’altres mesures” menys limitadores i que les regulacions preveien exclusions d’aplicació sense aportar “explicació sobre la raó d’aquesta exclusió ni sobre el motiu pel qual no s’estén a altres serveis essencials”.
