Les superilles estan cridades a colonitzar Barcelona. És l’objectiu del govern municipal, que ha presentat un projecte que portarà el model de Sant Antoni a l’Eixample, el districte on es registren més desplaçaments amb cotxe a la capital catalana. En concret, en són 350.000 diaris, en comparació dels 170.000 que es donen a les rondes de Dalt i Litoral cada dia. L’arquitecte en cap de l’Ajuntament de Barcelona, Xavier Matilla, ha expressat que la idea és aconseguir que els usuaris de vehicle privat facin servir altres mitjans, com ara la bici o el transport públic. “Volem que Barcelona sigui una gran superilla que millori la qualitat de vida dels veïns i les veïnes”, ha reivindicat l’alcaldessa Ada Colau en l’anunci oficial. Aquesta nova línia d’actuació, de fet, parteix de “l’èxit” dels canvis que s’han viscut els últims anys a Sant Antoni i ara busca “un salt d’escala”, ha refermat Colau.
El projecte treballa amb un horitzó de deu anys, segons ha especificat la tinenta d’alcaldia d’Ecologia, Urbanisme, Infraestructures i Mobilitat, Janet Sanz. Amb tot, el primer pas està previst que culmini el 2023, quan quatre cruïlles de l’Eixample es convertiran places i trams de quatre carrers passaran a ser eixos verds. Per arribar a aquest punt, hi haurà processos participatius que implicaran els veïns els pròxims mesos. La idea és que els projectes acabin definits a finals de 2021. Poc després, les cruïlles de Consell de Cent/Rocafort, Consell de Cent/Comte Borrell, Consell de Cent/Enric Granados i Consell de Cent/Girona seran places. Sanz ha especificat que aquestes cruïlles tindran un aspecte semblant a la de Tamarit/Comte Borrell, on el pas del vehicle privat queda relegat al perímetre. “De carrer a eix verd i de cruïlla a plaça. Aquesta és la proposta de transformació”, ha remarcat la tinenta d’alcaldia.
Aquest primer capítol de l’aposta de l’executiu de Colau i Collboni inclourà la transformació en eixos verds de trams dels carrers Consell de Cent, Rocafort, Comte Borrell i Girona.
Perquè cristal·litzin els primers canvis del plantejament, que pretén donar un enfocament renovat al pla Cerdà, durant aquest mandat es convocaran dos concursos. El primer servirà per definir el model de carrer “del segle XXI” i el segon tindrà l’objectiu de redactar els projectes per transformar les quatre cruïlles i els quatre carrers. El pressupost per als eixos verds nous serà de 32,8 milions d’euros i el de les places serà de cinc milions.
La proposta completa del govern de coalició comportaria la conversió de 21 carrers en eixos verds i 21 cruïlles en places perquè els veïns de l’Eixample tinguin una plaça o un eix verd a una distància màxima de 200 metres de casa. Tot plegat, segons ha reivindicat Sanz, en la línia marcada per la declaració d’emergència climàtica i el Pla de Mobilitat Urbana.
Sigui com sigui, al final del mandat actual es podran estrenar, segons les previsions del consistori, quatre places i quatre eixos verds. El projecte presentat avui quedarà incomplert, i la tinenta d’alcaldia ha fiat a l'”acceptació social” de les superilles la continuïtat dels canvis encara que no hi hagi un altre mandat dels comuns i/o dels socialistes. “Es necessiten un mínim de tres mandats per transformar l’Eixample”, ha calcular la tinenta d’alcaldia.