Un centenar d’usuaris de Rodalies del Camp de Tarragona s’han plantat aquest dissabte a l’estació de Sants per denunciar el que consideren una situació de “maltractament” per part de l’operadora del servei. El viatge, inicialment impulsat per la plataforma Dignitat a les Vies, ha sortit de Tarragona i ha anat incorporant pel camí altres plataformes i moviments similars, com ‘#Pqnoensfotintren’, formada per usuaris de la línia R3, i la Plataforma Mercaderies per l’Interior, que reclama canvis al projecte del corredor mediterrani perquè incorpori localitats interiors, i no només del litoral. Diferents causes que avui s’han unit per criticar un servei deficient: volen més freqüència de pas, més inversió i millor coordinació entre les administracions.
En una concentració posterior als voltants de l’estació, els manifestants han criticat que darrerament han viscut els “dos pitjors mesos de serveis”, amb “més retards que puntualitats”. Ara bé, el viatge venia motivat per altres queixes també, menys habituals a les d’uns retards que ja són a l’ordre del dia. “Estem farts dels retards i de les incidències”, ha iniciat la protesta una de les portaveus, Ana Gómez, per a després enumerar altres problemes menys mediàtics: “També ho estem dels trens curts sense lloc ni per estar drets en condicions, de la falta de freqüències i la manca d’informació”, han apuntat Gómez, en declaracions que recull l’Agència Catalana de Notícies (ACN).

Algun exemple concret: els manifestants es queixen que ara mateix hi ha un únic tren des del Camp de Tarragona que arriba a Barcelona abans de les vuit del matí i que fa aturades a totes les estacions. En hora punta, asseguren que no hi ha suficients trens dobles, amb la qual cosa hi ha dies que van com a sardines. Pel que fa als horaris, creuen que estan mal repartits i algunes veus, fins i tot, qualifiquen “d’absurdes” algunes franges. L’última reclamació és per la poca informació que diuen que hi ha.
També s’han queixat els usuaris de l’R3, cansats de trigar dues hores i 45 minuts a fer un trajecte d’uns 30 kilòmetres. D’altra banda, els crítics amb el model de corredor mediterrani que hi ha ara mateix sobre la taula han avisat del “col·lapse” que podria suposar ajuntar els trens de mercaderies i de passatgers a les mateixes vies.

“Ministre Puente, agafa la Renfe”
La protesta, més d’una hora de protesta, ha combinat moments de càntics i manifests amb pancartes força sucoses, com una que reclamava al ministre de Transports, Óscar Puente que “agafi la Renfe” o d’altres com “Estem patint mobbing ferroviari”, “Robavides” o “No som bestiar, trens dignes ja”. Aquestes pancartes ja anticipaven l’enuig d’uns usuaris que demanen “dignitat a les vies” per “poder anar de forma tranquil·la a treballar i a les universitats”.
Més enllà de la gestió dels serveis, el centenar de manifestants han lamentat la poca sintonia de les administracions, que “es culpen les unes a les altres” i donen informacions de vegades antagòniques. L’últim exemple, diuen, el que va passar durant la jornada electoral del 12-M, amb el robatori de coure a Montcada – Bifurcació.