A dos quarts d’una el llum va marxar de les cases, a les oficines i també al carrer. El dia, ben assolellat, esmorteïa les conseqüències d’una aturada que va deixar Barcelona més de cinc hores sense electricitat. La llum solar va permetre als vehicles circular amb aparent normalitat durant l’apagada, just en un moment en què la policia desallotjava el metro i el tramvia deixava de funcionar. L’apagada elèctrica va afectar en tot cas els semàfors de la ciutat, que també necessiten electricitat. L’Ajuntament va ubicar la Urbana en algunes cruïlles importants, com alguna de la Meridiana, i la bona voluntat dels conductors va fer la resta.
Però no tots els semàfors es van apagar, en una de les imatges més curioses de la jornada. Per què uns semàfors van funcionar i d’altres no? La resposta la trobem en un sistema d’alimentació interrompuda que la ciutat ha anat instal·lant amb els anys. El 40% de les cruïlles de Barcelona tenen semàfors amb llum LED que incorporen el que s’anomena SAI, un sistema que permet guanyar unes hores d’autonomia. Fonts municipals consultades per aquest diari recalquen que aquest fet va permetre que algunes cruïlles no notessin l’apagada elèctrica. Parlen d’hores i no de dies o setmanes, per tant, aquests semàfors també s’haurien acabat apagant si la crisi energètica hagués durat més temps.
Un exemple el trobem en una remesa de semàfors que Barcelona va importar el 2010, amb una inversió pròxima als 40 milions d’euros. En aquest cas, l’empresa Salicru, una multinacional que es dedica a la fabricació d’electrodomèstics, va instal·lar semàfors amb sistema SAI amb dues hores d’autonomia, un fet pensat sobretot davant possibles baixades o talls de tensió. Talls que es preveien puntuals i anecdòtics, en cap cas com el que es va viure dilluns.

L’Ajuntament ha volgut destacar que, independentment de l’operatiu de la Urbana i del funcionament d’alguns semàfors, el més important ha estat el comportament dels conductors i dels vianants, que es van autoregular en molts indrets. “Malgrat l’afectació evident a la xarxa semafòrica no hi va haver cap incidència”, celebren dins l’executiu.
Semàfors amb intel·ligència artificial?
Més enllà de l’anècdota, Barcelona té previst revisar el sistema semafòric de la ciutat. De fet, l’Ajuntament va obrir la porta, a inicis d’any, a revisar la regulació dels més de 37.000 semàfors de la ciutat que podrien fer servir la intel·ligència artificial (IA) per millorar la mobilitat i incrementar la seguretat viària. Es tracta d’una proposta de Junts per Barcelona que la primera tinenta d’alcaldia i responsable de mobilitat, Laia Bonet, s’ha obert a estudiar. L’executiu de Collboni ha demanat, això sí, un estudi rigorós i una anàlisi de com funciona el sistema d’IA en altres ciutats abans d’implementar-lo a Barcelona.
Segueix l’última hora de l’apagada general al directe d’El Món.