El RACC ha demanat a l’Ajuntament de Barcelona que estudiï baixar els carrils bici de la ciutat a la calçada per intentar reduir els conflictes que hi ha entre ciclistes, usuaris de patinets elèctrics i vianants, que acostumen a competir pel mateix espai a les voreres de molts carrers. En un estudi fet a partir de 600 enquestes a usuaris de patinets, el RACC ha constatat que també hi ha molta feina a fer en qüestions d’educació vial.
Segons l’enquesta, el 37% dels usuaris de patinet elèctric se salten semàfors –com aquest que casi acaba atropellat per un autobús–, mentre que el 22% no respecten els passos de vianants, ha explicat el director de l’Àrea de Mobilitat del RACC, Cristian Bardají. A més, el 26% dels accidents de patinet involucren persones que van a peu i el 51% desconeixen aspectes bàsics de la normativa per poder circular, com que s’ha de portar casc.
Infinitat d’infraccions
L’estudi també indica que més de la meitat d’usuaris de patinet elèctric no fa servir casc, llums o armilla reflectora –obligatoris en els vehicles més grans– i, en canvi, un 45% utilitza auriculars i un 24% el mòbil tot i estar estrictament prohibit. L’usuari mitjà és un jove de 33 anys que fa entre dos i tres desplaçaments al dia, gairebé sempre a prop (5 kilòmetres màxim) i que no acostuma a combinar-lo amb el transport públic.
Un altre aspecte preocupant és la velocitat. El 94% de les persones enquestades ha reconegut que no respecta el límit de velocitat quan circula per un carril bici –establert en 10 km/h–, però que sí el compleix quan ho fa per la calçada –que puja a 25 km/h–.