“És gairebé impossible trobar un taxi amb la llum verda esperant clients en aquesta parada. Això sí, cada dia veiem taxis estacionats com si això fos un pàrquing gratis. Els taxistes aparquen i se’n van a esmorzar o a fer la compra al Mercadona que hi ha a tocar. També ho fan alguns cotxes, i fins i tot s’ha convertit en un punt d’estacionament dels clients de la perruqueria canina que hi ha al davant”. És la denúncia d’una veïna sobre la microparada de taxis que es va instal·lar tot just fa uns mesos a la cruïlla del carrer de Lepant i Indústria. Assegura, a més, que la Guàrdia Urbana ha posat algunes multes a vehicles privats que hi han estacionat -a ella li van posar una multa per estacionar-hi només 10 minuts-, però que “en general la policia fa els ulls grossos i no posa cap multa als taxis ni als cotxes aparcats”. Una situació que aquesta veïna, que ha fet un recull de fotos i ha contactat amb l’Ajuntament i la Guàrdia Urbana, assegura que també es repeteix en una altra microparada que hi ha a la cruïlla dels carrers de Marina i Antoni Maria Claret.

Els veïns de la zona, a més, es pregunten quin servei presta una microparada just en aquest punt: “No hi ha cap servei ni res que justifiqui la necessitat de tenir una parada en aquest punt, no té sentit. Acaba essent un pàrquing gratis perquè ells facin els seus encàrrecs. I si deixes tu el cotxe una estona t’arrisques a una multa”, denuncia al TOT Barcelona aquesta veïna, que prefereix no donar el seu nom. Ella mateixa ha parlat amb agents de la Guàrdia Urbana, però no n’ha tret l’entrellat. També va escriure una comunicació formal a l’Ajuntament, i la resposta no l’ha convençut.

Raons mediambientals
En la resposta per escrit, el consistori explica a la veïna que, “amb l’objectiu de reduir els desplaçaments en buit dels vehicles, a la vegada que es faciliten més punts d’espera per a la recollida de passatgers i es minimitza el consum de combustible i les emissions, està desenvolupant un projecte d’execució de microparades de taxis a tota la ciutat”. En el cas concret de la microparada de Lepant, li fan saber que “forma part d’aquesta aposta de ciutat a favor d’una mobilitat més sostenible i de servei públic”, i que “les ubicacions segueixen un criteri tècnic en funció de les característiques físiques del carrer i la seva distribució de carrils; i donant prioritat a un servei públic com és al taxi, davant de l’estacionament privat”.
Ara bé, l’Ajuntament assegura que pren nota de la queixa sobre el mal ús que es fa d’aquesta microparada, tant per part de taxistes com d’usuaris de vehicles privats, i que “posa en coneixement de la Guàrdia Urbana del Districte i al sector del taxi els inconvenients que suposa aquesta parada, per tal de buscar la millor solució perquè no es repeteixi”.

L’estiu del 2022, l’Ajuntament de Barcelona va posar en marxa un nou tipus de parades per a taxis amb l’objectiu de millorar la fluïdesa i reduir la contaminació a la capital catalana. En aquest espai, els taxis s’hi poden aturar i evitar circular sense passatgers, i d’aquesta forma, tenen més punts on aturar-se, ja que s’afegeixen a les convencionals. A les 273 parades convencionals es van afegir gairebé 200 microparades durant el 2022.