Tot Barcelona | Notícies i Informació d'actualitat a Barcelona
El Govern iniciarà el perllongament de la L1 el 2025, amb 13 anys de retard
  • CA

15 de juny del 2010. El secretari per a la Mobilitat de la Generalitat, Manel Nadal, presenta l’avantprojecte de prolongació de la L1 del metro des de Fondo fins als barris de Montigalà, Lloreda i Sant Crist. Un tram, d’1,5 quilòmetres, que tindrà dues parades noves i donarà servei a 60.000 habitants. Les obres estan pressupostades en 251 milions d’euros i “en el millor dels casos” les obres començaran el 2012.

Set anys després, el 2017, l’aleshores conseller de Territori, Josep Rull, i l’alcaldessa de Badalona, Dolors Sabater, feien l’anunci conjunt que el 2024, a tot estirar el 2025, la L1 per fi arribaria a Badalona. El pressupost, a càrrec de la Generalitat, s’havia disparat als 500 milions. La fotografia dels dos responsables polítics posava punt i final a anys amb el projecte aturat al calaix per desavinences entre el Govern de la Generalitat (CiU) i el consistori badaloní (PSC), tot plegat amanit per la ressaca de la crisi econòmica que havia esclatat el 2009.

2025, data definitiva “prevista” per la Generalitat

Una dècada després d’aquell primer anunci, les obres no han començat. Però el Govern té una nova data sobre la taula: el 2025. Si es compleix aquest nou termini, l’inici de les obres haurà acumulat un retard de 13 anys. De fet, ja s’han complert 12 anys des que es va anunciar per primera vegada que es prolongaria la línia.

L’arribada de la L1 a Badalona, més a prop / Europa Press

El Pla Director d’Infraestructures 2021-2030 de l’ATM contempla diverses obres a la xarxa de metro de la ciutat. En el cas de la L1, s’ampliarà la línia amb cinc noves parades, amb destí final Estació de Badalona per enllaçar amb Rodalies. Per tant, l’estació de Fondo deixarà de ser el final de la línia al costat Besòs i Santa Coloma tindrà connexió directa amb Badalona.

El Govern encara no ha fet l’anunci oficial, però en un resposta per escrit al Parlament a una pregunta del grup parlamentari del PSC-Units sobre els terminis previstos del projecte de construcció del primer tram del perllongament de la L1, el conseller de Polítiques Digitals i Territori, Jordi Puigneró, ha concretat la data del 2025. “Sobre el calendari d’execució de l’actuació, si bé es podrà concretar una vegada es disposi dels projectes constructius i sempre en funció de les disponibilitats pressupostàries, es preveu l’inici d’obres a partir del 2025″.

En aquest sentit, el conseller detalla que el pla s’estructura en dues fases d’actuació. Una primera fase amb dues noves estacions, Montigalà i Lloreda-Sant Crist -dues estacions que justament havien de començar a bastir-se el 2012-, i una segona fase des de Lloreda-Sant Crist fins Badalona Rodalies. “Per a la primera fase ja es disposa de l’estudi informatiu i l’estudi d’impacte ambiental aprovats definitivament, i en aquests moments es troba en redacció el projecte bàsic corresponent, que definirà en major detall la solució prevista així com les afeccions en superfície que se’n derivin”.

Així mateix, afegeix el responsable de les infraestructures, “actualment està en curs la redacció de l’estudi informatiu i l’estudi d’impacte ambiental de la segona fase de perllongament, i es preveu enllestir els diferents documents esmentats durant el 2022″. Si les obres comencen el 2025 es podria complir amb la previsió del Pla Director de tenir aquestes estacions en marxa el 2028.

El Govern preveu començar les obres per coonectar la L1 amb Badalona el 2025

El pla director també contempla que la L1 s’allargui cap al Llobregat a través d’un túnel que passarà per sota del riu i que arribarà fins al Prat. Serà així com la L1 sumarà una estació per aquest extrem, El Prat Estació, i també servirà per connectar amb la L9 i amb Rodalies Renfe. Aquesta obra, però, no té un calendari de finalització encara que s’espera que l’any 2028 estigui redactat el projecte de construcció.

Comentaris

  1. Icona del comentari de: Miguel a febrer 01, 2022 | 15:27
    Miguel febrer 01, 2022 | 15:27
    Hola. No encuentro como cambiar la pagina al castellano... No existe la posibilidad?
    • Icona del comentari de: Ot a abril 20, 2022 | 01:03
      Ot abril 20, 2022 | 01:03
      T'he trobat la pàgina de l'AMB on sí que hi és en castellà, Miguel. https://www.amb.cat/es/web/territori/infraestructures-metropolitanes/projectes-infraestructures/detall/-/infraestructura/metro-l1--fondo---badalona-centre---renfe-badalona/328984/11656

Respon a Miguel Cancel·la les respostes

Comparteix

Icona de pantalla completa