Tot Barcelona | Notícies i Informació d'actualitat a Barcelona
El nyap del Tramvia Blau, un carril compartit amb la resta de vehicles

La llarga agonia per recuperar el Tramvia Blau, un símbol de Barcelona del 1901 tancat des de principis del 2018, continua generant controvèrsia. Els grups de l’oposició carreguen ara contra el projecte dissenyat, un nyap que preveu, almenys de pujada, únicament un carril de circulació, sense segregar, que haurà de ser compartit pel Tramvia Blau, busos, vehicles privats i bicicletes. També critiquen el fet que probablement les obres igual no comencen fins al mandat vinent i el llarg endarreriment que suma la reobertura del servei, han informat fonts de Junts per Barcelona, Barcelona en Comú, ERC i PP al TOT Barcelona. El pressupost, si finalment la proposta s’acaba executant, s’enfilarà fins als 45,5 milions d’euros.

Segons ha pogut saber aquest mitjà, el dilluns d’aquesta setmana, el govern de Jaume Collboni va donar detalls a la resta de partits municipals del projecte executiu, enllestit des de fa uns mesos després d’anys d’entrebancs. Les quatre formacions amb qui ha parlat el TOT són favorables a la recuperació del Tramvia Blau, però totes veuen la necessitat d’introduir canvis a la reforma presentada.

No és una via segura, per a ERC

ERC, el grup municipal que encapçala Elisenda Alamany ja ha dit que presentarà al·legacions al projecte executiu, bàsicament perquè considerà que una via compartida entre tots els vehicles no és segura i sosté que caldrà “esmenar” el projecte tècnic. ERC, en cap cas, vol que els ciclistes hagin d’anar per un carril bici no segregat. Els republicans també volen negociar una part de la partida pressupostària per al Tramvia Blau amb Collboni en el marc dels comptes del districte de Sarrià-Sant Gervasi, amb la intenció de desencallar la reforma.

Dos dels combois del Tramvia Blau que circulaven fins a l'1 de febrer del 2018, al taller, un any i un mes després de la suspensió del servei / Jordi Play
Dos dels combois del Tramvia Blau / Jordi Play

El Tramvia Blau només funcionarà els caps de setmana i festius

Fonts del servei de premsa de l’Ajuntament expliquen al TOT que per “ponderar” l’afectació a la mobilitat al carril de pujada, s’ha previst mantenir que el Tramvia Blau només funcioni en caps de setmana i festius com abans, i s’ha prioritzat mantenir un doble carril de baixada “per disposar d’un carril bus i facilitar la fluïdesa de la sortida de la ronda de Dalt”. Des d’ERC, s’assegura que el carril compartit per tots els vehicles es manté també de baixada.

La reforma inclou l’ampliació de les voreres (amb més de sis metres) i els escocells dels arbres monumentals del carrer. Tal com ja va explicar la primera tinenta d’alcaldia, Laia Bonet, aquest setembre en comissió municipal, el projecte planteja la renovació de la infraestructura tramviària i la urbanització de l’avinguda del Tibidabo, així com la rehabilitació i posada a punt de les cotxeres i la renovació vehicles, que seran declarats béns culturals d’interès nacional. Prèviament, a aquestes obres es construirà sota l’avinguda del Tibidabo un nou col·lector d’aigua. Tot plegat es perllongarà entre quatre i sis anys, des del moment en què s’iniciï la construcció.

Falta un carril bici, al·leguen els Comuns

El regidor de Barcelona en Comú Guille López posa el focus en què el projecte que els han presentat no inclou un carril bici, un problema a parer de López perquè l’avinguda del Tibidabo “és una via de connexió amb la carretera de les Aigües molt utilitzada pels ciclistes”. L’edil dels Comuns remarca que un carril bici en aquesta artèria “permetria connectar més endavant amb el futur carril bici de la ronda de Dalt, on hi ha molts centres educatius i on s’ubicarà el centre de recerca de la Fundació la Caixa”. Des de la formació ecosocialista, també detecten una oportunitat perduda per incorporar més verd a un eix que podria ser un dels connectors amb Collserola.

Junts presentarà al·legacions a la nova ordenació de la mobilitat

Un altre partit que presentarà al·legacions “amb especial cura” a la nova ordenació de la mobilitat és Junts per Barcelona, tot i que les esmenes també estan pensades per escurçar els terminis d’execució, subratlla el president de Junts a l’Ajuntament, Jordi Martí Galbis. Des de fa anys, Junts ha estat el partit que més ha pressionat per recuperar el Tramvia Blau. “Forma part del paisatge emocional, cultural i patrimonial de Barcelona i la seva recuperació és un deure pendent amb la ciutat. Ja fa gairebé vuit anys des que es va suprimir el servei amb la promesa d’una reforma integral. En aquests vuit anys, la ciutat ha perdut una infraestructura patrimonial i singular, i el districte de Sarrià-Sant Gervasi ha vist com una peça identitària del seu paisatge urbà i emocional quedava abandonada”, destaca Martí Galbis.

Per a Junts, ara Collboni es “despenja” amb un projecte de reforma global que inclou la recuperació del Tramvia Blau amb els combois i les cotxeres, una reurbanització de la zona i la construcció d’un col·lector d’aigua, amb “un cost que s’apropa als 50 milions”. Junts defensa totes aquestes actuacions per recuperar el transport històric, però sosté “que la mala gestió conjunta d’aquest tema entre els governs de Colau i Collboni tots aquests anys, ens allunya encara més temps de veure el Tramvia Blau de nou en marxa. I amb un llarg període d’obres de dos o tres anys que segur que no començaran aquest mandat”.

El contrast de la maneta clàssica, que encara fan servir els conducto
L’interior, amb la manerta de conducció, d’un comboi del Tramvia Blau / Jordi Play

El PP recorda que els motoristes patinaven amb les vies del tramvia

El PP també dona per fet que el projecte del Tramvia Blau es quedarà molt temps en els calaixos municipals i que no és una prioritat per al govern del PSC. “Si no aconsegueixen aprovar el pressupost, tindran l’excusa perfecta”. El grup que lidera Daniel Sirera planteja recuperar el transport com més aviat millor, sense que estigui condicionat a unes obres de millora de l’avinguda del Tibidabo. El PP opina que no té cap sentit posar un carril bici a l’avinguda del Tibidabo i defensa també un Tramvia Blau el més segur possible, és a dir “segregat”, per evitar que es posi en risc a ningú. Els populars recorden que en aquesta zona eren habituals els accidents de motoristes que patinaven amb les vies del tramvia.

A la reunió que el govern ha mantingut amb els grups de l’oposició s’ha informat que hi haurà tres licitacions diferents. Una de la reurbanització de l’avinguda del Tibidabo, una altra dels combois i una tercera de les cotxeres i els tallers. Les obres es farien en quatre fases. Primer, la reurbanització de la plaça de Kennedy; després, des de la plaça de Kennedy fins a la ronda de Dalt; posteriorment, entre la ronda de Dalt i la plaça del doctor Andreu, i, finalment, entre la plaça del doctor Andreu fins a la posada en marxa del tramvia.

Nou comentari

Comparteix

Icona de pantalla completa