Motoristes, ciclistes i conductors de patinet se sotmetran a una nova ordenança de mobilitat de l’Ajuntament de Barcelona, que entrarà en vigor l’1 de febrer. Hi ha moltes novetats, però la més evident és que serà obligatori dur casc per circular amb Vehicles de Mobilitat Personal (VMP) com els patinets, una infracció que serà multada amb 100 euros d’aquí a un mes. Però no és l’única multa que inclou la nova ordenança, que preveu sancions d’entre 50 i 500 euros en funció de la gravetat de la infracció. Us recordem quina és la nova normativa i quines infraccions tenen associades multes.
500 euros, la màxima sanció
Prohibit circular per la vorera: en cas de fer-ho, la sanció és de 500 euros. Ara bé, en queden exemptes de sanció les bicicletes conduïdes per menors de 12 anys acompanyats d’adults, bicicletes conduïdes per menors de 14 en carrers on no hi hagi carrils bici i també en el cas d’adults que transportin menors en aquestes vies.

Excés de velocitat: Els patinets només podran circular per carrils bici i carrers amb un límit de velocitat de 30 km/h. Si ho fan per una via on el límit sigui de 50 km/h o per la vorera, la multa és de 500 euros. També podran ser sancionats amb aquesta quantitat si sobrepassen el límit de velocitat de 25 km/h, els 10 km/h en carrils bici a la vorera i si circulen amb taxes d’alcoholèmia superiors a les legals. En cas que un usuari sigui menor de 16 anys, la multa és de 200 euros.
Motos mal estacionades: es prohibeix que aparquin en voreres d’accés a escoles i hospitals. En cas de fer-ho, la sanció és de 500 euros. Les motos tampoc no poden estacionar en voreres de menys de tres metres sancions de 50 euros ni en els espais adjacents a l’estacionament de bicicletes. En aquest cas la multa és de 100 euros. Si aparquen en guals de vianants, la multa és de 100 euros; en punts en què obstrueixin l’ús de contenidors, de 50 euros, i en carrils bici, de 200 euros.
Sancions de 200 euros
L’ordenança permet que les motos, bicis i patinets que distribueixen mercaderies facin servir els espais de càrrega i descàrrega. Però alerta, en el cas d’estacionar a carrils bici per fer aquesta activitat, la sanció és de 200 euros.
100 euros si vas sense casc
Els usuaris dels patinets elèctrics estaran obligats a dur casc i en cas de no fer-ho, s’enfrontaran una multa de 100 euros. Una sanció que també s’imposarà si no porten llums davanters o posteriors als vehicles o si al patinet hi van dues persones.

Baixar de la bici: també s’inclouen sancions de 100 euros si no es compleix l’obligatorietat de baixar de la bici i del patinet en punts amb aglomeració de vianants i quan els usuaris lliguin la bici a arbres, semàfors, bancs, contenidors i mobiliari urbà.