Tot Barcelona | Notícies i Informació d'actualitat a Barcelona
La meitat dels usuaris de patinet de Barcelona admet que va contra direcció

Quasi la meitat dels conductors de patinet elèctric de Barcelona admet que circula contra direcció o per la vorera i més del 63% se salta els semàfors. Així ho conclou el quart baròmetre del RACC sobre la mobilitat en Vehicles de Mobilitat Personal (VPM), que s’ha presentat aquest dimarts. L’enquesta també mostra com un de cada deu usuari assegura que han modificat el vehicle per tal d’anar a més velocitat. En l’apartat de les sancions, un de cada cinc conductors, un 18%, reconeix haver estat multat per infraccions de trànsit comeses, una xifra similar als que admeten no saber-se el codi de circulació. L’estudi també ha revelat que els sinistres amb danys personals i MVP implicats han crescut un 2% respecte del 2023 i que el 82% corresponen a col·lisions o atropellaments.

Enguany aquest baròmetre del RACC s’ha elaborat a través de 800 enquestes a usuaris que circulen tant dins la ciutat com pels seus accessos. A banda de les opinions dels conductors, l’estudi s’ha complementat amb 4.530 observacions d’usuaris, que han constatat que l’ús de patinets elèctrics “es manté estable”, representant del 4% dels desplaçaments, i que l’incivisme va a l’alça.

Durant la presentació, el president del RACC, Josep Mateu, ha reclamat impulsar una normativa perquè els conductors d’aquests mitjans de transport “estiguin obligats a disposar d’una assegurança de responsabilitat civil”. A banda, ha considerat que “caldria fomentar el registre d’aquests patinets” i “promoure algun tipus de manteniment periòdic” dels vehicles. En aquest mateix sentit, ha defensat “augmentar el control de conductes incíviques que posen en risc la seguretat”.

El president del RACC, Josep Mateu, en una roda de premsa / ACN
El president del RACC, Josep Mateu, en una roda de premsa / ACN

Incivisme dels conductors

D’acord amb les dades del baròmetre, el 70% dels enquestats han considerat que “no hi ha civisme en general a la mobilitat de Barcelona”. En aquesta línia, el 61% dels usuaris ha reconegut saltar-se els semàfors “si no hi ha d’altres vehicles circulant”, una dada lleugerament superior el 2023, quan es va situar en el 54%. A banda, el 48% ha admès que circula contra sentit o per la vorera per guanyar temps quan l’any passat suposaven només el 42%.

El director de Mobilitat del RACC, Cristian Bardají, ha destacat que una altra de les dades que recull l’informe és que el 12% dels conductors diu tenir el vehicle trucat per poder anar a major velocitat. En aquest sentit, ha apuntat que el 18% dels preguntats ha indicat que alguna vegada ha estat multat. D’aquests, el 64% són homes i el 36% dones. A més, ha detallat que “en el 35% dels casos aquesta sanció es va interposar per no obeir els senyals de circulació i en un 25% per fer un ús inadequat de la infraestructura ciclista”.

Bardají ha remarcat que “el 62% ha dit que està a favor que se sancionin aquests incompliments”. Així, el 53% dels usuaris ha considerat que se’ls hauria de tractar igual que a la resta de conductors de cotxe en el moment de posar multes, però el 47% ha dit que se’ls hauria d’aplicar la mateixa flexibilitat que als vianants en el moment de posar sancions econòmiques.

Increment dels accidents

Tot i que el nombre d’accidents amb patinets és inferior als que es donen, per exemple, amb motocicletes, Mateu, ha explicat que la xifra de sinistres amb danys personals ha crescut un 2% respecte de l’anterior exercici, situant-se en el 17%. “S’ha de veure exactament què és el que està passant, vam tenir una víctima mortal fa just cinc dies, en una col·lisió amb un autobús”, ha recordat. Amb tot, d’acord amb l’estudi, el 97,7% d’aquests episodis són lleus, el 2,1% greus i el 0,2% mortals.

Pel que fa a les causes, l’enquesta mostra com el 82% dels sinistres han estat per xocs amb altres transports o vehicles i per atropellaments. En concret, el 60% dels accidents per xocs a la capital catalana, hi ha hagut un patinet implicat. Pel que fa als atropellaments en què hi ha intervingut patinets, representen un 23% del global de la capital catalana.

Un usuari de patinet elèctric a la Barceloneta / ACN
Un usuari de patinet elèctric a la Barceloneta / ACN

Usuaris joves

Per altra banda, el president del RACC ha detallat que el perfil de l’usuari continua sent el d’una persona jove. De fet, el 73% dels usuaris només tenen entre 16 i 25 anys. Pel que fa a l’ús dels vehicles, Mateu ha explicat que acostumen a ser per anar a treballar o a estudiar i que en el 80% dels que accedeixen a la capital catalana en patinet usen aquest mitjà de transport més de quatre dies a la setmana.

A Barcelona, la gran majoria de les persones consultades (91%) ha afirmat que abans de desplaçar-se en VMP ja optava per altres mitjans sostenibles, com el transport públic o la bicicleta. Així mateix, d’acord amb el baròmetre, el 52% dels nous usuaris de patinet provenen del transport públic.

Sensació de vulnerabilitat

Tot i la gran quantitat d’infraccions que reconeixen cometre, la majoria dels usuaris d’aquests vehicles reconeixen tenir una gran sensació de vulnerabilitat. A més, valoren l’experiència d’anar amb aquest transport per la ciutat amb un 5,6 sobre 10 de mitjana. Tot i això, la moto és el vehicle que més inseguretat genera als conductors de patinet (73%), seguida dels cotxes, busos, furgonetes i camions.

Més notícies
Notícia: Comença la retirada de les parades de floristes en desús a la Rambla
Comparteix
La resta de parades afectades podran continuar obertes fins que les obres ocupin la part central i es traslladaran a una nova ubicació a plaça Catalunya
Notícia: Barcelona renova un dels seus parcs més icònics
Comparteix
Les obres comptaran amb un pressupost total d'1,48 milions d’euros i mantindran tancat l'espai durant dos anys
Notícia: Barcelona reobre una històrica sala de teatre a l’Eixample
Comparteix
El gran reclam de la reobertura de la Muntaner arribarà de la mà de la productora 'Corta el cable rojo' i del seu espectacle homònim
Notícia: Arrenca la nova fase d’ampliació de l’L8 amb l’excavació dels pous
Comparteix
Els veïns de la zona hauran de conviure amb moltes més molèsties en el seu dia a dia mentre durin les actuacions

Comentaris

  1. Icona del comentari de: Pol a octubre 22, 2024 | 17:11
    Pol octubre 22, 2024 | 17:11
    Quin desastre quotidià. I quants conductors de vehicles de tota mena son capaços d'admetre que no fan servir els llums intermitents del seu vehicle quan fan un gir o un avançament d'altres vehicles? O quants conductors d'autos quan circulen per una autopista o per una autovia circulen "sempre" pel carril de l'esquerra o els del mig (si hi ha més d'un carril de circulació) mentre el carril de la dreta és manté buit? Encara més quants ciclistes i usuaris de patinets i altres estris, no respecten els semàfors, senyals de transit, fan girs no permesos etc? Que consti que soc vianant, conductor de bicicletes i d'autos. De fet pateixo aquestes "maniobres" suara esmentades cada dia en un medi o altre de locomoció.
  2. Icona del comentari de: Vicent a octubre 22, 2024 | 17:18
    Vicent octubre 22, 2024 | 17:18
    Realment van contra sentit o en sentit contrari al que haurien d'anar, de direcció solament n'hi ha sempre una. Per cada direcció hi poden haver dos sentits o sentit únic. No és correcte, idò, dir-ne contra "direcció".
  3. Icona del comentari de: Barceloní. a octubre 22, 2024 | 17:31
    Barceloní. octubre 22, 2024 | 17:31
    I el que ho fan i no admeten quants deuen ser, eh?. Això es a Can Seixanta!.
  4. Icona del comentari de: Barceloní. a febrer 03, 2025 | 15:25
    Barceloní. febrer 03, 2025 | 15:25
    Exacte, Vicent. En una via direcció nord- sud, es pot circular en sentit nord o en sentit sud.

Nou comentari

Comparteix

Icona de pantalla completa