Cada vegada es matriculen menys vehicles a Barcelona. Segons l’Oficina Municipal de Dades de l’Ajuntament, a partir de les dades de la Direcció General de Trànsit (DGT), l’any 2021 s’han registrat 31.086 vehicles. Això és un 22% menys que l’any 2020, quan van ser 39.748.

Per tipologies, els amos de les matriculacions, com sempre, són els turismes. A Barcelona es van registrar 15.184 cotxes l’any passat. Per darrere: les motos (11.254), el calaix de sastre on s’agrupen “altres vehicles” (1.745), els ciclomotors (1.549), les furgonetes (786) i els tot terreny (568). De fet, només els turismes representen un total del 48,8% de les matriculacions. Les motos representen el 36,2%.

Aquesta és una situació que contrasta amb el creixement sostingut del nombre de passatgers del transport públic, a excepció del sotrac originat par la pandèmia de la covid-19. La xarxa de bus i metro de Barcelona ha anotat un total de 424.832.879 viatges durant l’any passat. Aquestes dades són un 27,6% més que les de l’any 2020 (333.007.058 desplaçaments), quan va esclatar el coronavirus a Catalunya. De totes maneres, no són millors que les del 2019, quan en van fer 627,3 milions de desplaçaments. Igualment, des de l’any 2000 s’ha observat una tendència clara creixent del nombre de passatgers de metro, ja que a principis de segle s’anotaven 291.978 desplaçaments, mentre que el 2019 n’eren 411.946. Quant al bus, sí que es constata un cert estancament, perquè l’any 2000 va haver-hi 203.300 usuaris i el 2019 van ser-ne 215.400.

No obstant això, l’any 2022 s’estrena amb un creixement, perquè s’han registrat 2.129 vehicles, un 24% més que el mateix mes de 2021 (1.727). Pràcticament, la meitat de matriculacions al gener, novament, han estat turismes (986). De totes maneres, aquest primer mes de l’any el sorpasso de la moto sobre el turisme ha estat a prop. De fet, cada 10 motos que es matriculaven, només dos més, 12, eren cotxes.

El web municipal publica dades des de l’any 2007. Aleshores es van matricular 71.396 vehicles, un 130% més que avui dia. De fet, aquell any, que marca un abans i un després en l’economia mundial del món occidental, amb l’esclat de la bombolla immobiliària, és quan més registres de cotxes i motos s’han fet, des que l’Ajuntament té registres. Ara la situació és completament la contrària i s’encadenen dades a la baixa. El 2021 ostenta la medalla de bronze quant a menor nivell de matriculacions, només superat pels anys 2012 i 2013, quan en van ser 28.454 i 29.368, respectivament.

Nou comentari

Comparteix