L’urbanisme tàctic arriba a la plaça Catalunya per transformar el carrer Pelai en una zona més “amable” i començar a donar resposta “als reptes que afronta el centre de la ciutat”, segons ha anunciat aquest matí la tinent d’alcaldia d’Urbanisme, Janet Sanz. “Hem estat moltes setmanes treballant amb els comerciants de la zona” i assegura que han optat per l’urbanisme tàctic perquè permet fer actuacions àgils i, al mateix temps, dona marge “a corregir” tot allò que no funciona.
“És el primer pas d’una aspiració més gran que passa per tenir el carrer el màxim de pacificat possible”, ha celebrat el president de Barcelona Oberta, Gabriel Jené. “Necessitem que la reactivació econòmica del centre sigui un element clau a l’hora de dissenyar les transformacions urbanístiques”, ha insistit. Jené ha recordat que el centre de Barcelona passa per una època molt complicada i que cal recuperar els visitants nacionals que venen de fora de la ciutat amb propostes atractives com la que s’inicia ara al carrer Pelai.
Més vorera
Una de les principals actuacions al carrer Pelai és l’ampliació de la vorera del costat mar, que s’havia “quedat petita davant del volum de vianants que hi transiten”, expliquen des d’Urbanisme. Això implica, de retruc, reduir la presència de vehicles que passen per aquesta cèntrica via. La vorera passarà de cinc a nou metres d’amplada pintant una senyalització horitzontal al carrer, molt semblant a la que ja es va fer fa uns mesos a la Via Laietana.
Es pintarà la calçada amb panots de colors més càlids que els que s’han fet servir en actuacions similars durant la pandèmia per deixar enrere la sensació d’emergència que transmetia el groc per donar passar a tonalitats que siguin “reconeixibles” per la ciutadania perquè la intenció és que defineixin el “model d’urbanisme tàctic del futur” amb una “identitat sòlida”. També s’hi pintaran pictogrames de vianants perquè quedi molt clara la prioritat de la zona guanyada als cotxes.
Menys carrils
Respecte a la reordenació dels carrils de circulació, la intervenció –que costarà 37.000 euros i acabarà a l’abril– implicarà la pèrdua d’un carril per als cotxes entre la plaça Universitat i el carrer Balmes i de dos carrils al tram de Balmes a la plaça Catalunya. D’aquesta manera, l’Ajuntament ha aprofitat per convertir en definitiva la reducció de carrils que es va aprovar temporalment per poder fer les obres d’ampliació de les andanes de l’estació de FGC.
A més, el nou carrer Pelai passarà a ser de límit 30. “És un sense sentit que en un espai on es vol potenciar el passeig hi hagi cotxes passant a 50”, ha defensat la tinent d’alcaldia d’Urbanisme, Janez Sanz. Els autobusos seguiran tenint un carril segregat i la resta de carrils seran compartits amb les bicicletes. El projecte de transformació –que està previst consolidar en els pròxims mandats amb obres convencionals– també aposta per millorar la connectivitat entre les dues voreres del carrer amb passos de zebra més amples i la reubicació dels serveis per evitar un efecte barrera, en especial dels contenidors.
Al setembre començarà una segona fase de la transformació del carrer Pelai que consistirà a ampliar la vorera muntanya per fer un nou pas de vianants i que es pugui creuar Balmes amb més seguretat i, de pas, connectar millor les dues bandes del carrer.