L’urbanisme tàctic arriba a plaça Catalunya i estrena colors

Comença la transformació del carrer Pelai amb diverses actuacions per afavorir el comerç i guanyat espai pel vianant

L’urbanisme tàctic arriba a la plaça Catalunya per transformar el carrer Pelai en una zona més “amable” i començar a donar resposta “als reptes que afronta el centre de la ciutat”, segons ha anunciat aquest matí la tinent d’alcaldia d’Urbanisme, Janet Sanz. “Hem estat moltes setmanes treballant amb els comerciants de la zona” i assegura que han optat per l’urbanisme tàctic perquè permet fer actuacions àgils i, al mateix temps, dona marge “a corregir” tot allò que no funciona.

“És el primer pas d’una aspiració més gran que passa per tenir el carrer el màxim de pacificat possible”, ha celebrat el president de Barcelona Oberta, Gabriel Jené. “Necessitem que la reactivació econòmica del centre sigui un element clau a l’hora de dissenyar les transformacions urbanístiques”, ha insistit. Jené ha recordat que el centre de Barcelona passa per una època molt complicada i que cal recuperar els visitants nacionals que venen de fora de la ciutat amb propostes atractives com la que s’inicia ara al carrer Pelai.

El nou urbanisme tàctic vol tenir una identitat pròpia que sigui reconeixible / Ajuntament

Més vorera

Una de les principals actuacions al carrer Pelai és l’ampliació de la vorera del costat mar, que s’havia “quedat petita davant del volum de vianants que hi transiten”, expliquen des d’Urbanisme.  Això implica, de retruc, reduir la presència de vehicles que passen per aquesta cèntrica via. La vorera passarà de cinc a nou metres d’amplada pintant una senyalització horitzontal al carrer, molt semblant a la que ja es va fer fa uns mesos a la Via Laietana. 

Es pintarà la calçada amb panots de colors més càlids que els que s’han fet servir en actuacions similars durant la pandèmia per deixar enrere la sensació d’emergència que transmetia el groc per donar passar a tonalitats que siguin “reconeixibles” per la ciutadania perquè la intenció és que defineixin el “model d’urbanisme tàctic del futur” amb una “identitat sòlida”. També s’hi pintaran pictogrames de vianants perquè quedi molt clara la prioritat de la zona guanyada als cotxes.

Vista aèria de com quedarà el carrer Pelai després de la intervenció / Ajuntament

Menys carrils

Respecte a la reordenació dels carrils de circulació, la intervenció –que costarà 37.000 euros i acabarà a l’abril– implicarà la pèrdua d’un carril per als cotxes entre la plaça Universitat i el carrer Balmes i de dos carrils al tram de Balmes a la plaça Catalunya. D’aquesta manera, l’Ajuntament ha aprofitat per convertir en definitiva la reducció de carrils que es va aprovar temporalment per poder fer les obres d’ampliació de les andanes de l’estació de FGC. 

A més, el nou carrer Pelai passarà a ser de límit 30. “És un sense sentit que en un espai on es vol potenciar el passeig hi hagi cotxes passant a 50”, ha defensat la tinent d’alcaldia d’Urbanisme, Janez Sanz. Els autobusos seguiran tenint un carril segregat i la resta de carrils seran compartits amb les bicicletes. El projecte de transformació –que està previst consolidar en els pròxims mandats amb obres convencionals– també aposta per millorar la connectivitat entre les dues voreres del carrer amb passos de zebra més amples i la reubicació dels serveis per evitar un efecte barrera, en especial dels contenidors. 

Al setembre començarà una segona fase de la transformació del carrer Pelai que consistirà a ampliar la vorera muntanya per fer un nou pas de vianants i que es pugui creuar Balmes amb més seguretat i, de pas, connectar millor les dues bandes del carrer.

Comentaris

    Horaci 22/03/2021 12:12 pm
    Actualització de putxinel·lis municipal de cara al bon temps.
    JordiP 22/03/2021 12:58 pm
    Sembla mentida la dèria de la Sanz, i la seva còmplice la Colau, per a ofegar la vitalitat de Barcelona. Acabaran matant la ciutat. Ja van expulsar els tallers i locals industrials als polígons industrials de l'extrarradi Cadadia més llunyà) amb l'excusa d'allò de les indústries molestes, perilloses i contaminants (en molts casos, sense cap motiu real) i ara volen expulsar els vehicles rodants que mantenen viu el comerç. Quan poguem revertir tota aquesta verinosa política municipal, a qui podrem demanar responsabilitats i quin serà el volum de les indemnitzacions i compensacions que els haurem de carregar?
    JordiP 22/03/2021 1:21 pm
    “Hem estat moltes setmanes treballant amb els comerciants de la zona”, diu la Sanz. Amb quins comerciants? Amb els xinos, els paquis i els proxenetes? Perquè dels SET coneguts meus que tenen comerç en aquella zona, cap d'ells està d'acord. Potser han fet com a Lesseps, o al triangle Pg..de Sant Gervasi-Rep.Argentina-Craywinkel, o a la superilla? Sembla ser que la técnica de l'"aprobació popular" s'assoleig a base de crear una nova associació de veins o comerciants negligint les preexistents; i aquesta nova, és clar, sempre aprova amb entusiasme tota iniciativa municipal. Corifeos, de fet. Palanganeros, sense paliatius. És molt més tard quen tothom s'en adona del xurro aconseguit.

Nou comentari