La Comissió d’Ecologia, Urbanisme i Mobilitat ha donat llum verda a l’acord històric entre l’Ajuntament de Barcelona i la Junta Constructora de la Sagrada Família presentat fa unes setmanes. El pacte preveu que el patronat del temple inverteixi 36 milions d’euros en els pròxims 10 anys per millor la urbanització, la mobilitat, el transport públic i el manteniment de l’espai públic al voltant de la Sagrada Família.
El tràmit ha estat aprovat amb els vots a favor de tots els grups amb l’excepció del PSC, que s’ha abstingut. L’objectiu és que el patronat contribueixi a finançar part de les despeses que generen les activitats del temple a les arques municipals. Al llarg de dos anys, l’Ajuntament i el patronat han col·laborat per redactar els instruments legals necessaris per regularitzar la situació urbanística de les obres del temple, un assumpte que estava pendent des de l’inici de les obres al 1885.
Malgrat el consens que ha generat l’acord a dins de l’Ajuntament, a fora no va tenir tan bona rebuda. La Junta de l’Associació de Veïns i Veïnes Sagrada Família ha criticat la regularització de les obres perquè l’acord “no aborda” el problema que “més preocupa” els habitants del barri, el futur de les dues illes afectades pel Pla General Metropolità (PGM) del 1976 entre els carrers Mallorca i Aragó.
Inversions de 3,6 milions anuals
Pels visitants que rep, la Sagrada Família genera una important mobilitat en transport públic. A partir d’ara, el patronat n’assumirà part del cost i aportarà 22 milions d’euros durant 10 anys, a raó de 2,2 milions per any, que es destinaran a la millora del transport públic. La xifra s’ha calculat en funció del nombre de visitants que té el temple cada any, al voltant de 4,5 milions.
A més d’això, el patronat invertirà 7 milions d’euros en la millora de l’accessibilitat amb metro. Per decidir com es concretarà, l’Ajuntament i el patronat crearan una comissió de treball que estudiarà les mesures més adequades per millorar l’accessibilitat del temple des del metro, a fi de disminuir el nombre de visitants que utilitzen els actuals accessos de l’estació de Sagrada Família.
Un altre aspecte clau és el condicionament dels entorns del temple, clau per millorar la qualitat dels veïns i millorar la gestió de l’afluència de turistes. Per això, la Junta Constructora contribuirà amb 4 milions d’euros a reurbanitzar els carrers que envolten el temple, que són el de Marina, Provença, Sardenya i Mallorca. I per contribuir a les despeses municipals derivades de l’activitat del temple, el patronat aportarà 3 milions d’euros durant 10 anys –300.000 cada any–. Es destinaran al manteniment de serveis com la neteja, la vigilància i els agents cívics.