L’Instituto Coordenadas alerta d’un possible frau en la gestió de vehicles elèctrics d’ús compartit

Una anàlisi sobre els agregadors de mobilitat compartida alerta que hi ha casos en què no s'estaria complint la normativa

L’Instituto Coordenadas de Governanza y Economía Aplicada ha publicat la primera anàlisi sobre Estat del mercat dels agregadors de mobilitat compartida a Espanya i conclou que es poden estar donant condicions d’ús fraudulent de fons públics per al desenvolupament d’aquestes plataformes en no complir amb les exigències de la normativa. En el document es descriu l’estat actual de les empreses espanyoles que actuen com a agregadors d’oferta de vehicles elèctrics d’ús compartit (bicicletes, motosharing i patinets) i es fa una anàlisi sobre les característiques dels mateixos.

El treball del grup d’anàlisi sobre noves formes de mobilitat urbana de l’entitat, a més de comparar els actuals agregadors amb els seus competidors al Regne Unit o França, posa en dubte la seva capacitat de poder competir amb altres empreses més innovadores com la londinenca Citymapper o l’espanyola Meep, una plataforma llançada a Madrid que ha captat més de 2 milions d’euros i que ja treballa amb més de 35 operadors, com l’EMT de Màlaga o València, Malta Public Transport, Alsa o Radio Telèfon Taxi.

Segons l’anàlisi de l’Institut, els operadors més rellevants a Espanya són eCooltra, Yego i Acciona, i tenen una quota de mercat pràcticament monopolística en les principals ciutats com Saragossa, Barcelona, València o Madrid. L’anàlisi estudia una per una aquestes companyies, i destaca la manca de component innovador en demostrar que han externalitzat pràcticament tota la tecnologia que utilitzen a empreses alienes, com Scutum, fabricant de Silence, motos utilitzades per Acciona i SEAT; la catalana Rayvolt, que fabrica les bicicletes de Yego o Invers, el principal sistema tecnològic que utilitza eCooltra. Aquestes empreses tenen la consideració d’start-up i s’uneixen, exposa l’anàlisi de l’Institut Coordenades, “a la bombolla d’empreses tecnològiques, havent obtingut finançament de fons d’inversió, com Yego, que recentment va tancar una ronda de finançament de 7,5 milions d’euros liderada per Ponooc, fons d’origen holandès”.

Segons aquesta anàlisi, algunes d’aquestes empreses podrien haver estat “enganyant l’administració pública a l’obtenir finançament d’entitats públiques com Enisa, alhora que externalitzen tota la seva innovació, com és el cas de Cooltra amb la suïssa Electric Feel, casualment la mateixa empresa que utilitza una altra empresa de motosharing de Barcelona anomenada Gecco, que té les mateixes motos que l’anterior i no té pàgina web, o Invers, utilitzada per les dues”.

En l’anàlisi es critica la manca de pressupost en tecnologia i el focus d’aquestes empreses per capturar el mercat de la forma més ràpida possible, arribant a invertir molts milions d’euros en màrqueting, “sense haver demostrat ser rendibles. En aquest sentit, el Ministeri d’Indústria que dirigeix Reyes Maroto, es veuria involucrat pel presumpte ús fraudulent de fons, ja que es podria estar malversant els diners de contribuent”.

Nou comentari