Els trens d’AVE de la línia Barcelona – Figueres disposaran de 5G. Adif ha contractat a les companyies de Vodafone i SEMI, que es dividiran els treballs, per implementar la nova xarxa. El contracte, de 25,5 milions d’euros en el seu conjunt, inclou el disseny, construcció i instal·lació del nou servei, que anirà a càrrec de SEMI, i el desplegament de la tecnologia, que serà responsabilitat de Vodafone. El contracte els cedeix el manteniment de la xarxa fins al 2018 i posa el 2025 com a termini perquè el 5G sigui una realitat als trens.
Arriben bones notícies per a una línia que darrerament ha estat marcada per l’alteració de nou trens la setmana passada. Fruit d’un sabotatge a les instal·lacions, segons Renfe, diferents passatgers van haver de ser desviats a l’R11 de Rodalies per poder continuar el seu trajecte. Segons la informació d’Adif, els atacs es van produir en tres punts diferents al llarg de 24 quilòmetres a la zona d’Aiguaviva.
L’AVE perd pistonada
L’Estat ha decidit complementar el servei d’alta velocitat per fer-lo més competitiu. L’altra gran línia de Barcelona, la que la connecta amb Madrid, va tancar el mes de desembre –després d’arribar als quinze anys d’història– amb un 43% de viatgers més que al mateix període de l’any 2019, abans de l’esclat de la pandèmia del coronavirus. Unes bones xifres que mantenen l’AVE com el principal servei d’alta velocitat a Catalunya, malgrat l’aparició de noves operadores, la francesa Ouigo o la lowcost AVLO –vinculada també a Renfe–, que aguanten el tipus.
La companyia francesa ha doblat els trajectes entre les dues ciutats i ja concentra tres de cada deu passatgers que opten per l’alta velocitat per viatjar a Madrid. D’altra banda, l’AVE va perdre quota de mercat fins a situar-se en el 57% i l’AVLO es va mantenir al 14%.
