Pressió al govern municipal per finalitzar el cobriment de la Ronda del Mig. El districte de Les Corts reclama a l’executiu de Jaume Collboni que enceti els estudis per implementar les obres a la via barcelonina. La reclamació a l’Ajuntament s’ha aprovat amb els vots a favor dels grups de Trias per Barcelona -el proponent- Barcelona en Comú, el PP i Vox, i ha comptat amb l’abstenció dels socialistes, així com del grup d’Esquerra Republicana. D’aquesta manera, des de Les Corts insten l’Ajuntament a “iniciar l’estudi de viabilitat tècnica i econòmica” del projecte en aquest mateix any 2024; incloent-hi una partida dedicada als pressupostos del curs. La comunicació demana també la creació d’una comissió de seguiment del projecte, formada tant per les formacions polítiques amb presència al plenari com per entitats veïnals; així com la instal·lació de mesuradors de contaminació acústica i ambiental a la zona afectada, el tram de la Ronda entre el carrer Mejía Lequerica i la plaça Prat de la Riba.
L’obra serviria per recobrir els 400 metres que romanen oberts de la Ronda del Mig entre els barris de Les Corts i Pedralbes, una reclamació de llarg recorregut dels veïns de la zona. Segons el grup municipal de Trias per Barcelona, promotor de la votació al plenari de districte, el tram sense cobrir de la via barcelonina suposa una “important barrera física al districte”. Més enllà de la separació entre les parts, els partidaris del recobriment apunten als elevats nivells de contaminació acústica i ambiental que pateixen arran del pas de vehicles per una avinguda que arriba a concentrar fins a onze carrils de trànsit. Segons el conseller portaveu Ivan Condés, els nivells de diòxid de nitrogen al voltant del tram en qüestió Ronda del Mig “superen els 40 micrograms per metre cúbic, que és el valor que la UE considera que els veïns pateixen greus conseqüències per a la seva salut física i mental”. Pel que fa al soroll, aquest supera “els 70 i fins i tot els 75 decibels” en moments d’especial afluència de vehicles, fet que, unit a la resta de greuges indicats, “demostra la urgència de l’actuació necessària mitjançant el cobriment”.
Altres prioritats
Des del partit dels socialistes justifiquen la seva abstenció per motius pressupostaris i d’acords polítics. El recobriment del tram obert, segons va declarar la portaveu del PSC Irene Morales, “és un projecte de ciutat, complex i de gran dimensió”. Si bé és cert que els socialistes reconeixen que a la Ronda del Mig “li cal una reforma”, hi ha altres prioritats sobre la taula. Ja en la primera presentació de la proposta, també per part de Trias per Barcelona, a la comissió d’urbanisme durant el mes de gener, la primera tinent d’alcaldia Laia Bonet va respondre que la primera intervenció d’aquesta magnitud prevista per Collboni és el recobriment de la Ronda de Dalt al Guinardó, que començarà a executar-se aquest mateix estiu.