La micromobilitat, “peça essencial” per superar el transport “col·lapsat” a les ciutats

"Ha arribat per quedar-se i ser protagonista del desenvolupament de la vida a les ciutats", afirmen els experts

La micromobilitat s’ha convertit en la “peça essencial” per resoldre els problemes de transport a les grans ciutats i representa un “element clau” per a la planificació dels models de gestió urbana de el futur, ja que el sistema actual “ha col·lapsat” i requereix “solucions innovadores” que siguin segures i viables.

Així ho assenyala una anàlisi realitzada per un grup d’experts convocat per l’Instituto Coordenadas de Governanza i Economía Aplicada, el qual considera que la micromobilitat “ha deixat de ser una alternativa per solucionar problemes puntuals de congestió de trànsit i convertir-se en un element que definirà i dinamitzarà la vida a les ciutats en el futur pròxim”.

L’anàlisi destaca el “paper essencial” de les empreses que presten aquests serveis per a la posada en marxa d’iniciatives eficients que ofereixin alternatives de transport a les ciutats, especialment davant l’entrada massiva de companyies en aquest sector amb diferents alternatives que han anat per davant de la regulació municipal i han generat incertesa sobre el camí a seguir.

El futur és urbà

“L’evidència és que la micromobilitat urbana ha arribat per quedar-se i ser protagonista del desenvolupament de la vida a les ciutats”, afirmen els experts, per als que les ciutats estan canviant “a velocitats vertiginoses” com a resultat dels canvis demogràfics i el creixement general de la població. Tant és així que per 2030 s’espera que les àrees urbanes amb més de deu milions d’habitants augmentin de les 30 actuals a més de 40 a tot el món. Al final d’aquest període, s’estima que aproximadament el 65% de la població mundial viurà en ciutats.

En aquest context, la micromobilitat “podria resoldre moltes situacions conflictives” perquè contribueix a reduir “la quantitat d’automòbils als carrers, disminueix la petjada ambiental i proporciona models adequats de transport individual, alhora que permet el desenvolupament d’iniciatives rendibles des del punt de vista econòmic “.

Milions de trajectes curts

Al voltant del 60% dels viatges en automòbil a la Unió Europea, la Xina i els EUA tenen un recorregut inferior a 8 quilòmetres i podrien beneficiar-se de les solucions de micromobilitat, segons un estudi del Centre McKinsey per a la mobilitat futura, que recullen en la seva anàlisi els experts de l’Instituto Coordenadas.

Els analistes de l’Instituto Coordenadas assenyalen dos elements que impulsen el creixement de la micromobilitat. D’una banda, la majoria dels llançaments es fan en entorns propicis, ja que vénen a solucionar problemes urgents per als que de moment no hi ha alternativa. Això facilita una clara acceptació ciutadana del nou model, de manera que les novetats i iniciatives pioneres “tenen àmplies possibilitats de posicionar-se”. D’altra banda, l’economia de la micromobilitat proporciona “bones oportunitats de negoci a les empreses”, com demostra el fet que inversió per crear una flota de motos elèctriques en una ciutat mitjana té un cost de menys de 400 euros per vehicle.

Els models més reconeguts són LIME als Estats Units, amb operacions en més de 40 ciutats, i REBY al sud d’Europa, amb una sòlida implantació en diverses ciutats, entre les quals destaquen Barcelona, ​​Saragossa, Gijón, Bèrgam o Nàpols. L’Instituto Coordenadas destaca que són “companyies responsables amb l’hàbitat urbà en tots els seus àmbits, en contrast amb altres operadors amb plantejaments especulatius en un entorn alegal i/o de màrqueting de llicències, que irrompen amb agressivitat a les ciutats i desqualifiquen la micromobilitat”.

El vicepresident executiu de l’Instituto Coordenadas, Jesús Sánchez Lambas, va ratificar en un comunicat aquest diagnòstic convençut que “les solucions de micromobilitat s’han d’incorporar a qualsevol disseny de desenvolupament urbà present i futur” perquè el model urbà actual “ha col·lapsat i necessitem solucions innovadores que permetin la mobilitat urbana de forma segura i econòmicament viable”.

Nou comentari