Hauran passat 21 anys des que es va començar la línia 9 del metro de Barcelona el 2007 amb la construcció d’un primer tram a Santa Coloma, amb les estacions de Can Zam i Can Peixauet estrenades el 2009. Aquest dimecres, després que s’hagin reprès les obres del tronc central d’aquesta línia, el Govern ha anunciat una data en què la línia estarà completa. Serà el 2028 quan entri en funcionament de forma completa. Ho ha anunciat en una visita a les obres el conseller Jordi Puigneró, que també ha detallat que costarà 946 milions d’euros i es posarà en marxa de manera esglaonada a partir del 2026, fins que dos anys després es donarà per acabada.
Si no hi ha cap sorpresa, el 2028
Puigneró ha assegurat que “si no hi ha cap sorpresa” el 2027 estarà acabada tota l’obra (tant del túnel com de les estacions) i, per tant, “a partir de l’any vinent es posarà en servei”. De fet, sorpreses n’hi ha hagut algunes, els darrers anys, perquè aquest tram, com ha recordat la tinenta d’alcalde d’Urbanisme, Janet Sanz, durant la visita, acumula retards de 15 anys. “Des de Barcelona demanem un sobreesforç en inversió i execució i que, sobretot, complim els terminis que expliquem”, ha pregat Sanz a la Generalitat.
Quin és el tronc central
Ara la tuneladora està fent treballs a l’avinguda de Manuel Girona, on hi haurà una estació de metro, i encara haurà de perforar un tram d’uns quatre quilòmetres fins a l’estació de Lesseps. Els càlculs del govern català és que la tuneladora completi la meitat del túnel l’estiu del 2023 i arribi a l’altura de la futura estació de Mandri. Aleshores acabarà la perforació a Lesseps el desembre del 2024. Aleshores l’L9 tindrà pendent acabar de construir la dotzerna d’estacions que sumarà, que són: Camp Nou, Campus Nord, Manuel Girona, Sarrià, Mandri, el Putxet, Lesseps, Sanllehy, el Guinardó-Hospital de Sant Pau, Maragall, la Sagrera i la Sagrera Estació (Alta Velocitat i Rodalies).
Què hi ha construït de la línia 9 i la línia 10
Les línies 9 i 10, que compartiran el tram central, sumen 35 estacions en servei en els extrems, amb cinc parades compartides. Al primer tram de Can Zam a Can Peixauet s’hi van sumar els trams de Gorg (Badalona) i el Bon Pastor, que es va allargar fins a la Sagrera. Sis any després, el 2016, va entrar en funcionament el servei entre la Zona Universitària fins a l’aeroport de Barcelona-el Prat, i el 2018, dues estacions als barris de la Marina. I recentment, a finals del 2021, l’L9 sud amb totes les parades de Zona Franca.