Janet Sanz, extinenta d’alcaldia d’Urbanisme i principal impulsora de la connexió del tramvia per la Diagonal, pressiona el govern de Jaume Collboni perquè la infraestructura es completi aquest mandat. “Cal culminar-la com més aviat millor. Si no hi ha endarreriments amb els projectes i es desenvolupen les actuacions correctament, aquesta obra podria estar enllestida entre 2027 i 2028, però veiem poques ganes per part del govern municipal i li demanem que rectifiqui”, diu la regidora en relació amb les declaracions de l’alcalde que va deixar la porta oberta a buscar un altre traçat que no passes per la Diagonal per executar la unió fins a Francesc Macià.
Ara mateix, les obres del tram entre Glòries i Verdaguer, a l’altura del carrer de Girona, segueixen el seu curs i està previst que estiguin acabades la pròxima primavera, han confirmat fonts municipals. El govern de Collboni ha inclòs al Programa d’Inversions Municipals (PIM) de 2024, que està pendent d’aprovació, 5,2 milions per les obres del tramvia fins al carrer de Girona, i altres 272.000 euros per la redacció del projecte de la segona fase de la infraestructura, fins a Francesc Macià. A més, el PIM contempla 50.000 euros pel projecte d’un nou col·lector, el pas previ indispensable per després construir el tramvia. Fonts municipals indiquen que els dos projectes es redacten en paral·lel i que primer s’acabarà el del col·lector.
A la Diagonal ja hi ha un col·lector fet de fa molt de temps que ha esdevingut una infraestructura insuficient de cara al futur. L’obra consisteix a desdoblar-lo. És a dir, en el mateix traçat se’n fa un altre per augmentar la capacitat. Segons l’Ajuntament, l’ampliació s’anirà fent a tota la Diagonal fins a arribar a Francesc Macià. Aquest nou col·lector ja es va construir en el tram de Glòries a Verdaguer abans de les obres del tramvia.

En redacció el projecte executiu de la segona fase
El juliol de 2022, amb Ada Colau d’alcaldessa, l’Ajuntament va treure a licitació la redacció del projecte executiu de la segona fase de la connexió per un pressupost de 914.397,05 euros. La idea era que el document es redactés al llarg de 2023, però encara no s’ha acabat i l’Ajuntament ara mateix no concreta en quin moment estarà finalitzat el projecte executiu, que comptarà el 2024 amb una inversió de 272.000 euros. A l’estiu de 2022, la intenció municipal era que s’encadenessin les obres de la primera i segona fase de forma ininterrompuda.
Segons Sanz, no hi pot haver dubte per a culminar una connexió que serà “indispensable per a Barcelona i l’àrea metropolitana”. L’extitular d’Urbanisme del consistori dona algunes dades: quan el tramvia estigui connectat de punta a punta permetrà treure dels carrers de la ciutat a més de 12.000 cotxes i 200.000 viatgers podran anar del Besòs al Llobregat o viceversa en 25 minuts. “Serà una millora substancial de la seva qualitat de vida”, destaca.

Després de la seva investidura, Collboni va declarar que les obres fins a Verdaguer s’acabarien i va afegir que estava a favor d’unir el Trambaix i el Trambesòs. “No té sentit no fer-ho”, va explicar a betevé el 28 de juny. Per a l’alcalde, l’opció més lògica és en línia recta, és a dir per la Diagonal, però va posar sobre la taula un traçat alternatiu, sense concretar quin, condicionat als acords amb els grups municipals. Collboni va repetir aquesta idea el 24 de setembre a La Vanguardia: s’acaba la connexió fins a Verdaguer i després s’avaluarà com se segueix. Fonts municipals remeten al TOT a les últimes declaracions públiques fetes per l’alcalde sobre la connexió.
Dit d’una altra manera, Collboni garanteix finalitzar les obres fins a Verdaguer i diners per a la redacció d’una part del projecte executiu de la segona fase, però té dubtes sobre el traçat fins a Francesc Macià. La connexió del tramvia per la Diagonal va ser fruit d’un pacte a tres bandes entre Comuns, ERC i PSC a finals de 2020. Si en un futur Collboni vol buscar una ruta alternativa que no passi per la Diagonal, sembla que s’haurà d’entendre amb un altre partit polític per aprovar-ho, i aquest mandat això implica arribar a un acord amb Trias per Barcelona, que ja fa anys que defensa unir la Diagonal amb autobusos elèctrics. Tampoc es pot descartar que el PSC acabi deixant el projecte del tramvia per més endavant.
Les alternatives que es van estudiar fa anys
Històricament, el consistori barceloní va estudiar diverses propostes per connectar el tramvia. Una era la unió que s’està executant per la Diagonal en superfície. Una segona opció era que des de Francesc Macià el tramvia continués per Comte d’Urgell i després girés per Provença fins a la Diagonal. I un tercer projecte plantejat era per la mateixa Diagonal, però a través d’un túnel des d’abans de Francesc Macià i que tenia una longitud prevista de 1.920 metres. Aquesta idea, pensada únicament per a la zona amb més congestió, permetia mantenir els carrils viaris en aquest tram de la Diagonal.
“Massa vegades hem sentit a aquest govern municipal que li tremolen una mica les cames, i concretament a Collboni sobre aquesta necessitat de culminar una infraestructura de mobilitat sostenible de transport públic metropolità tan important com aquesta. No hi hauria d’haver cap dubte després de les moltes vegades que ho hem analitzat”, insisteix la regidora de Barcelona en Comú. “El que necessita Barcelona és un govern fort amb un pressupost i amb unes inversions per tot el mandat que finalitzin aquestes obres”. Si no hi ha endarreriments amb els projectes i tot es fa correctament, Sanz estima que la connexió del tramvia es pot completar en quatre o cinc anys.

“Fracàs estrepitós” de Collboni
Després del “fracàs estrepitós” amb les ordenances fiscals, tombades per tota l’oposició a la comissió d’Economia i Hisenda de fa uns dies, i la retirada del punt de l’ordre del dia dels pressupostos a la mateixa comissió per no tenir suports, Sanz opina que Collboni cal que doni un cop de timó a la seva manera de governar i s’assegui i dialogui. “El que ha de fer un govern que té 10 regidors és negociar i acordar un projecte de ciutat de mandat, amb els seus pressupostos i les seves inversions, i que sigui progressista. Ja sabem que Junts, i especialment Xavier Trias, són contraris al tramvia. Esperem que el PSC, que històricament havia estat un dels grans avaladors d’aquesta infraestructura, ara no miri a la dreta i plantegi tirar-la enrere o no estigui dins de les prioritats del govern progressista que necessita Barcelona”.
En opinió de Sanz, Collboni té un “govern que no governa, està en fals, és provisional i no té les prioritats clares”. i si no ha pogut tirar endavant de moment el pressupost, “la primera cosa que necessita per funcionar amb normalitat, segurament és per una certa arrogància amb només 10 regidors. I també per no treballar i negociar amb els grups per aconseguir un acord d’estabilitat a Barcelona que incorpori aquestes obres importantíssimes. Hem parlat de la Rambla, de la ronda de Dalt… Tot això sense una inversió de mandat, amb un pressupost que es pugui anar aprovant any a any i amb una majoria suficient que permeti tirar-ho endavant, no es podrà fer”, conclou.

