“Nosaltres, directament, ni els aconsellem que agafin el bus per anar al Park Güell”. L’Anna Carrasco és la presidenta de l’Associació de Guies de Turisme de Catalunya (AGUICAT), acompanya turistes per tot Barcelona i, només si li pregunten, els redirigeix al metro. “Els busos de barri són molt petits i pensats per a gent que vol baixar al metro, al mercat o per a persones de mobilitat reduïda”, admet la guia. Les darreres polèmiques per l’allau de turistes que hi ha als busos de línia pròxims al Park Güell no l’han agafat per sorpresa, però insisteix que la fórmula de les empreses per moure els clients amunt i avall passa més aviat pel “transport privat o el taxi” i que els turistes que visiten la zona pel seu compte són els que provoquen aglomeracions al bus. La situació ha empipat els veïns, que han alçat la veu en repetides ocasions –han recollit 1.500 signatures– i han obligat l’Ajuntament a moure fitxa i esborrar del Google Maps la ruta del bus 116, un dels que generava més problemes. L’executiu la considera una mesura “puntual” i, malgrat mostrar-se prudent, assegura que és “efectiva”.
Parlar d’ofensiva contra Google Maps és potser massa tenint en compte que, per ara, l’Ajuntament només ha eliminat de l’aplicació el rastre d’un únic autobús. El 116 connecta entre si els punts més destacats del barri de la Salut, passant per Joanic i Lesseps –L4 i L3 del Metro– i aturant-se a prop del Park Güell. Carrasco confirma que els turistes que van pel seu compte “tiren automàticament de Google Maps” i recalca que els guies intenten fer pedagogia per evitar imatges caòtiques. “Els busos de línia no són els més idonis per visitar llocs i fins i tot hi ha hagut algun cas de turistes que s’hi han pujat per intentar fer una panoràmica de Barcelona. Els guies ja intentem dir-los que aquesta no és la funció d’aquest bus. A més, si vens de caminar una hora pel Park Güell, segurament també pots fer els vint minuts que separen el parc de la parada de metro de Lesseps”, conclou la guia, que es mostra comprensiva amb les queixes veïnals: “Som conscients que el turisme pot ser empipador i s’ha de regular. De fet, perquè l’experiència del turista sigui bona i també perquè les visites no resultin invasives, nosaltres mateixos tenim un codi deontològic”.

Impotència entre els conductors de bus
Altres protagonistes amb coneixement directe de la problemàtica són els conductors de bus. Fonts de Transports Metropolitans de Barcelona (TMB) consultades per aquest diari confirmen que l’operativa al barri de la Salut sempre ha contemplat “el mateix nombre de busos i la mateixa freqüència de pas”. Darrerament, algunes veus han avisat que el flux de turistes que abans pujava al 116 s’ha desviat ara a altres línies, però des de la companyia prefereixen, per ara, no fer una valoració exacta de com està la situació. Insisteixen, en tot cas, que estan a l’espera de les “noves mesures” de caràcter definitiu que ha d’anunciar “pròximament” l’executiu de Barcelona.
D’altra banda, el delegat del Sindicat Independent de Transports (SIT) a Horta, Àlex Rodríguez, lamenta la “impotència” de molts companys que “no podem fer-hi res” més enllà de “demanar la gent que s’ajunti”. “Molts veiem el bus de barri com un bus petit, més tranquil, més proper, però al final t’acabes sentint malament per la situació que s’hi genera. Et sap greu que la gent del barri no pugui pujar, però també pels turistes, perquè treballem per a tothom, és un transport públic”. Rodríguez recorda que els busos de barri només tenen una porta, que els turistes sovint pregunten i que el servei “s’endarrereix”. “A vegades vas tard i la gent, clar, que ha d’anar a l’escola o la feina, s’emprenya”, conclou.

El conductor diu que els problemes van més enllà de la 116, la línia que s’ha eliminat d’Internet. Posa el focus sobretot en els busos 22 i 24, que abans configuraven la línia 92. Són dos busos que “han anat en auge” després de la pandèmia i que, en un context amb carrers força costeruts, molts veïns utilitzen per fer “la ruta CAP-mercat-escola-casa”. L’altre bus problemàtic és el 119, que connecta amb els famosos –i molt polèmics– búnquers del Turó de la Rovira, consolidats després que TikTok els hagi promocionat entre els joves. En grau més baix, Rodríguez també diu que els turistes omplen la V19, que passa pel recinte modernista de l’Hospital Sant Pau.

L’Ajuntament descarta eliminar més línies de Google Maps
L’executiu de Jaume Collboni va eliminar el bus 116 de Google Maps el passat 15 de març en un intent d’amagar informació als turistes. Una estratègia que no ha passat inadvertida al diari britànic The Guardian, que ha avisat de la trampa als seus lectors i ha emprenyat el govern barceloní. Sigui com sigui, amb les dades a la mà, la mesura resulta efectiva. La titular de la regidoria de Mobilitat de l’Ajuntament, Laia Bonet, ha demanat prudència aquest dimecres a la Comissió de Presidència, Seguretat i Règim Interior. En resposta a un prec d’ERC, que demanava ampliar la mesura a altres línies, Bonet ha especificat que el bus de la Salut ha passat de 3.000 validacions diàries –en l’era Google Maps– a unes 2.000, i que fins i tot “alguns dies” s’ha situat per sota de les 1.000. La titular de mobilitat manté que “en poques setmanes hem vist que la mesura té impacte”, però avisa que encara no s’ha pogut demostrar que aquest impacte sigui “permanent”.
Malgrat tot, des de l’executiu visualitzen la mesura com un pla de xoc de resultats immediats, però en cap cas la veuen com la solució ideal. És més, Bonet insisteix que ara els veïns “tampoc veuen la ruta” al Google Maps i considera que “el veïnat hauria de tenir el màxim d’informació possible sobre el transport existent”. Per tot plegat, l’Ajuntament descarta capar de Google Maps les altres línies problemàtiques. En el cas de la 119, una de les que ara acapara el protagonisme mediàtic, l’executiu remarca que el nombre de validacions no supera les 800 diàries i que només rep una alerta diària de mitjana per “accés de passatge”. En el cas de la 116, n’havien arribat a rebre més de 20 alertes al dia.