El llarg hivern del Tramvia Blau

Gairebé dos anys després de ser retirat de la circulació, no se sap res del projecte per rellançar aquest transport icònic

La Cuca de Llum, el nou funicular del Tibidabo escollit pel govern d’Ada Colau, avança. I mentrestant continua el llarg hivern –que ja en són dos– del Tramvia Blau, que continua encallat com fa un any i com al febrer. A finals del mes que ve, farà dos anys que va deixar de circular, sobtadament, el tramvia icònic que pujava avinguda Tibidabo. L’Ajuntament va ser molt poc específic a l’hora de dir quan es tornaria a posar en marxa. Només es va parlar d'”uns dos anys”. El cas és, però, que gairebé han passat els dos anys i ni tan sols s’ha licitat la redacció del projecte executiu, que ha de definir com es reurbanitza l’avinguda, com es renova la catenària i fins i tot què s’ha de fer amb la circulació de la resta de vehicles, que interfereixen en el desplaçament del tramvia.

Al febrer, en una comissió d’Urbanisme, l’aleshores regidora de Mobilitat i presidenta de TMB, Mercedes Vidal, va tornar a donar explicacions genèriques sobre la complexitat de l’obra, però va dir que esperaven treure el projecte a concurs al març. Som al desembre, i aquest concurs encara no s’ha convocat. Fonts municipals es limiten a dir que no falta gaire –cosa que ja van dir a la primavera– i que es comunicarà quan es liciti. Però ningú vol o pot donar una data.

Mentrestant, a més a més, s’ha canviat la regidora, que en el nou mandat és Rosa Alarcón, del PSC. Es dona el cas que el seu cap de files i actual primer tinent d’alcaldia, Jaume Collboni, va utilitzar el retard en la recuperació del Tramvia Blau al gener, en plena precampanya, per atacar Ada Colau.  “Els ajuntaments socialistes de l’àrea metropolitana vam fer més de 20 kilòmetres de tramvia en 20 anys, en canvi Ada Colau aquest mandat n’ha fet -1’2 km, perquè ha desmantellat 1’2 kilòmetres de Tramvia Blau i encara no sabem quan el tornaran a posar“, va ironitzar. Ara, però, ja no en parla.

Els partits de l’oposició diuen prou

L’oposició sí que en vol parlar. De fet, ERC va preguntar pel cas en el ple del consell del districte de Sarrià-Sant Gervasi a l’octubre. “El govern va respondre que la instal·lació tindria un cost d’11 milions d’euros i que depèn de l’entitat metropolitana del transport”, es lamenten fonts del grup municipal d’ERC. Segons els republicans, “la feina del govern és defensar una inversió necessària”.

Per a l’equip d’Ernest Maragall, el contrast entre la rapidesa amb què progressa el nou funicular –que el govern de Colau ha batejat com Cuca de Llum perquè brillarà en la foscor– i la lentitud dels treballs per recuperar el Tramvia Blau crida poderosament l’atenció. “El nou funicular és una aposta per diversificar i facilitar l’accés al parc i sembla que entrarà en funcionament a finals del 2020. Hauran trigat un any a fer-lo. En canvi el Tramvia Blau ni hi és ni se l’espera, i hauria de ser com el 28 de Lisboa, un element pintoresc, que es pot agafar sense anar en detriment d’altres opcions”, argumenten.

També Junts per Catalunya, que ja va demanar explicacions a Mercedes Vidal al febrer, reclama que s’aclareixi que es farà amb aquest transport històric. “No és només per als turistes, va molt més enllà, és un signe d’identitat per al districte i per a la ciutat sencera”, adverteix el regidor Jordi Martí, que ja es va encarregar de vetllar per aquest projecte el mandat passat. “Ja sabem que diuen que pots costar uns 11 o 12 milions, però això no és cap excusa”, insisteix.

Al PP, el regidor Óscar Ramírez creu que hi ha una “manca de voluntat per part de l’alcaldessa Colau”. “És un reclam turístic important, i a més a més enllaça amb noves inversions com la Cuca de Llum. Per arribar al punt on s’haurà d’agafar la cuca de llum el transport ideal era el Tramvia Blau, tenen sentit els dos transports encadenats”, remarca. Per a Ramírez, “és un més dels projectes que amb aquest govern municipal queden en un calaix aturats”. Segons el seu punt de vista, “si la qüestió és un problema de seguretat, hi ha maneres de solucionar-ho, ja s’entén que els combois antics s’han de renovar per dins, pel que fa a la maquinària, però la carcassa exterior es podria mantenir”.

També Ciutadans reclama que s’aclareixi què passa amb el Tramvia Blau. Per al grup de Luz Guilarte, “és inacceptable el retard i la falta d’explicacions per part del govern municipal”. Els representants de Cs també van demanar explicacions a Mercedes Vidal en la comissió del febrer, i ara recorden amb precisió que aquell dia “el govern de Colau es va comprometre a licitar al març del 2019 el projecte de reordenació de la zona d’Avinguda Tibidado i la ubicació de les vies, però encara ara no s’ha presentat aquest projecte”, que consideren el primer pas “perquè la ATM pugui destinar els nous combois per a la represa del servei”.

La cotxera del Tramvia Blau, en reparació. S'han tret la coberta i les encavallades / Jordi Play

La cotxera del Tramvia Blau, en reparació, al febrer. Ara l’obra està acadaba. / Jordi Play

Des de fa un any, només s’ha avançat en un punt: la reparació de la coberta de les cotxeres, que va obligar a tenir en altres dependències de TMB els combois més antics, ja s’ha completat i els vells cotxes han tornat al seu garatges de sempre. I continuaran hivernant allà, no se sap fins a quan.

Nou comentari