El govern espanyol incorporarà els servis de bicicleta al paquet d’ajudes per al transport públic, segons ha explicat el mateix Pedro Sánchez aquest dijous en roda de premsa. L’executiu subvencionarà amb 10 milions d’euros serveis com el Bicing, a Barcelona, per “abaratir les tarifes existents”. Sánchez també ha anunciat una partida extra de 10 milions per “apropar” el servei a altres ciutats i 20 més per a la compra de bicicletes. Caldrà veure ara com s’articula a la pràctica aquesta proposta, anunciada aquest matí amb dades macro, i com aquest ajut reconfigura la quota dels socis.
El president espanyol ha justificat la mesura per “augmentar la cota mensual dels desplaçaments habituals” en bici, remarcant el potencial de la bicicleta com a transport alternatiu al cotxe. Pedro Sánchez no s’ha estat de criticar l’“obscurantisme anticlimàtic d’alguns partits” i ha demanat “a tots els alcaldes” que es desentenguin d’aquells “que volen desmantellar carrils bici i zones pacificades, inclús quan ja han arribat les ajudes”. “Cal que deixin de veure la bici com un símbol progre per veure-la com el que és: una eina fantàstica per a la mobilitat”, ha insistit Sánchez.
Por primera vez, vamos a incluir la bicicleta en las ayudas al transporte público.
— Pedro Sánchez (@sanchezcastejon) September 12, 2024
Vamos a destinar 40 millones de euros para impulsar el uso de la bicicleta eléctrica como medio de transporte cotidiano.
La bici no es un símbolo progre, es lo que es: una alternativa fantástica… pic.twitter.com/GCCg1l7RXb
Quant costa ara el Bicing?
El paquet de mesures al transport públic subvencionarà per primer cop el Bicing, que compta amb dues tarifes en funció del nombre de desplaçaments que es fan. La Tarifa Plana, que costà 50 euros l’any, està pensada per un ús intensiu del servei, Tarifa de Pagament, vint euros més barata, per a un ús ocasional. En tots dos casos, l’opció d’una bicicleta mecànica és gratuïta la primera mitja hora i compta amb una penalització de 0,70 euros si se supera la mitja hora. En el cas de l’elèctrica, el cost de viatge és de 0,35 euros la primera mitja hora. Més enllà del temps establert, el cos d’una elèctrica augmenta fins als 1,25 euros si no se superen les dues hores i a 5 euros a partir d’aleshores.

Acutalment, el Bicing és present a pràcticament tota la ciutat de Barcelona. L’Ajuntament va anunciar, a finals de 2023, que els barris de la Marina del Prat Vermell, Can Caralleu, Montbau i Sant Genís dels Agudells disposarien, per primera vegada, d’estacions del Bicing. El pla d’expansió comporta també un augment de bicicletes elèctriques a Barcelona, que donen resposta a un augment de la demanda. El Bicing va tancar el 2023 amb xifres rècord: 147.000 abonats i 18 milions d’usos.