La connexió del tramvia per la Diagonal entre Verdaguer i Francesc Macià es farà, però el govern de Jaume Collboni n’alenteix la construcció. A la roda de premsa de presentació dels pressupostos, la setmana passada, el tinent d’alcaldia de l’àrea econòmica, Jordi Valls, no va concretar si les obres s’iniciarien el 2026 o abans que s’acabi el mandat, el 2027. Tampoc va donar a conèixer la partida pressupostària prevista per a l’any vinent. L’executiu socialista es va quedar en les xifres i el calendari general, dades ja sabudes. L’Ajuntament invertirà 114 milions -als quals cal afegir uns 80 per part de l’Autoritat del Transport Metropolità (ATM) per la xarxa tramviària- entre les obres prèvies del col·lector i la reurbanització de la Diagonal, i que les reformes s’allargaran fins al 2030.
Amb posterioritat a la compareixença de dijous passat, el TOT Barcelona ha preguntat al servei de premsa municipal si la unió del tramvia des de Verdaguer fins a Francesc Macià començarà entre el 2026 o al llarg d’aquest mandat, i quina era la inversió prevista per a l’any vinent. Però les fonts consultades no han aportat cap informació nova i s’han remès al que va dir Valls. “La veritat és que en aquests moments no li sabria dir”, va respondre el tinent d’alcaldia quan aquest mitjà va preguntar pel pressupost previst per al tramvia el 2026. Valls sí que va dir el tramvia s’incorpora al pressupost, però abans de començar les obres calen uns passos previs, entre els quals hi ha l’aprovació del projecte executiu del tramvia -ja enllestit- els mesos vinents i tirar endavant la licitació. “Hi ha prou recursos per començar a llençar la licitació, que és la part important”. “Fer aquesta licitació no és fàcil. Hi ha pressupost municipal, pressupost de la Generalitat… És una obra que durarà fins a l’any 2030”.
Les obres de l’L8, un hàndicap
Valls va voler deixar que el govern de Collboni farà el tramvia, però que ara “els compromisos polítics estan amb els processos de licitació. “És un projecte que té dosis de complexitat, també pressupostàries”. Un altre hàndicap que pot marcar l’inici de les obres “és la capacitat d’absorció que té la ciutat, quan tenim l’L8 -en referència a la construcció de la connexió d’aquesta línia dels Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya (FGC) entre la plaça d’Espanya i Lesseps- amb afectacions importants. “Estic al districte de l’Eixample -n’és el regidor- i la gent m’explica aquestes afectacions”.

Quan el govern de Collboni faci públic el llibre verd del pressupost per al 2026, es coneixerà la inversió prevista per al tramvia. I si no s’ha canviat d’opinió, la setmana vinent, a la comissió d’Urbanisme del 21 d’octubre, l’executiu municipal durà a aprovació dos expedients relacionats amb el tramvia. D’una banda, la reurbanització de la Diagonal entre Verdaguer i Francesc Macià, i de l’altra, la construcció del col·lector, unes obres prèvies imprescindibles a les de la urbanització de l’artèria i la construcció de la xarxa tramviària, tal com ja es va fer en el tram entre Glòries i Verdaguer. Serà llavors quan es podrà concretar més els plans de Collboni amb el tramvia, que han anat canviant al llarg del mandat. Per exemple, es va dir que les obres podrien començar l’estiu del 2025, una premissa que no s’ha complert, i que els combois arribarien al passeig de Gràcia el 2027, una fita difícilment assumible.
Barcelona en Comú i ERC, a favor de la connexió
Els únics dos partits amb voluntat d’aprovar la connexió del tramvia són Barcelona en Comú i ERC. La resta, Junts per Barcelona, PP i Vox, s’hi oposen. La presidenta de Barcelona en Comú a l’Ajuntament, Janet Sanz, que deixarà l’Ajuntament abans de finals d’any, va dir que li faria molta il·lusió tancar el seu pas pel consistori podent concretar que el tramvia es fa fins a Francesc Macià i que s’executa d’un sol cop. “És una obra que està aturada des de fa massa anys… El govern -en referència a les paraules de Valls de dijous passat- ha confirmat el que ja sabem, que no és una prioritat. Fa dos anys i mig que estem així. Collboni va començar el mandat dient que no el volia fer, després que el recuperaria… Ara, el més calent és a l’aigüera. Encara no hem aprovat els projectes. La partida pressupostària sortirà quan siguin aprovats els projectes. Aprovar els projectes definitius és el primer que ha de fer el govern per poder determinar el pressupost. La partida es pot aprovar amb un expedient de pressupostos ordinari o extraordinari (per exemple, una modificació de crèdit)”. Segons Sanz, els Comuns sempre s’han posat a disposició del govern per tirar-ho endavant.
Des d’ERC, la regidora Rosa Suriñach recorda que el seu partit sempre han fet una aposta clara pel transport públic i la connexió del tramvia n’és una mostra clara que els republicans han defensat políticament. “Volem que aquesta connexió es faci com més aviat millor, perquè és una infraestructura estratègica per a la ciutat, que millora la mobilitat, redueix emissions i connecta barris. En la mesura del possible, demanem al govern municipal que acceleri els processos perquè la connexió esdevingui una realitat aquest mandat. Barcelona necessita avançar cap a un model de transport més sostenible i eficient, i el tramvia n’és una peça clau. ERC també ha defensat que la gestió del tramvia sigui de gestió pública. “Vam aconseguir que, quan acabi la concessió el 2032 -al grup d’empreses privades TRAM-, els guanys del tramvia seran per a les arques públiques”. La idea seria que la gestió la fes Transports Metropolitans de Barcelona (TMB) o els FGC.
“Diferència d’interessos” amb la ziga-zaga de Glòries
La Promoció del Transport Públic (PTP) també veu urgent que s’executi com més aviat millor l’obra. Un dels seus membres, José Luis Rodrigo, detalla que ja fa quasi un any que el tramvia va arribar a Verdaguer i des de llavors quasi no s’ha fet res. “No tenen pressa”. Aquest fet contrasta amb les obres de la ziga-zaga de Glòries, també del tramvia, que s’han aprovat, licitat i començat aquesta setmana. “Això marca una diferència d’interessos. Quan a l’Ajuntament li interessa una obra, la fa ràpidament, i quan no li interessa, com sospitàvem, va deixant passar el temps”. A més, la PTP defensa que la del tramvia per la Diagonal és l’obra de totes les previstes per l’ATM amb una taxa de retorn més alta. El tramvia, quan estigui en marxa, podrà compensar la falta de transport públic de superfície que hi ha a la Diagonal. “Comença a ser urgent perquè el transport públic està entrant en una fase de sobreocupació en alguns corredors. Amb més gent i més cotxes circulant, l’eficàcia de l’autobús queda molt minvada. Necessitem aquesta obra com més aviat millor perquè tot el transport de superfície està molt tensionat… Hi ha més població, la gent es mou més i viu més lluny”.

Junts i PP, en contra del tramvia
Als antípodes dels ecosocialistes i republicans se situen Junts per Barcelona i PP, contraris a la unió tramviària. Fonts de Junts expressen que la connexió del tramvia per la Diagonal és un “error gran” i completar el traçat fins a Francesc Macià “serà completar aquest error greu”. Per al partit, que a l’Ajuntament presideix Jordi Martí Galbis, “hi ha projectes ferroviaris molt més prioritaris per a la ciutat que acabar aquesta connexió del tramvia per la Diagonal”, subratllen des de Junts. Per exemple, el tram central de la línia 9 del metro.
Junts planteja connectar la Diagonal de punta a punta amb la posada en funcionament de la línia de bus D30, amb vehicles elèctrics d’alta capacitat que connectin els dos trams del tramvia. “És una alternativa molt més econòmica (de 400 milions passaríem a 40 milions)”. Es tracta d’una proposta amb una afectació pràcticament nul·la per obres i una posada en marxa gairebé immediata, amb la mateixa funcionalitat i sostenibilitat que el tramvia, i amb una major flexibilitat, “ja que els busos són molt més adaptables a les necessitats canviants de la mobilitat de la ciutat”.

El PP veu “pràcticament impossible” que les obres comencin aquest mandat
El president del PP a l’Ajuntament, Daniel Sirera, veu “pràcticament impossible” que l’alcalde pugui iniciar durant aquest mandat les obres de connexió del tramvia entre Verdaguer i Francesc Macià. “Collboni no pot hipotecar la mobilitat en una de les artèries principals de la ciutat, com és la Diagonal, quan ja existeixen prop de 200 obres simultànies a Barcelona que compliquen greument la circulació”, valora Sirera.
D’altra banda, el PP considera que el projecte del tramvia és “una prioritat equivocada, amb un cost desproporcionat de gairebé 200 milions d’euros per als barcelonins, que perjudica el comerç local i agreuja els problemes de mobilitat”. A parer de Sirera, “Collboni torna a caure en l’error de governar d’esquena als veïns, ignorant una vegada més la falta de consens ciutadà. A la consulta de 2010, els barcelonins ja van rebutjar el tramvia per la Diagonal, i res ha canviat des de llavors”, sosté. Per als populars, “Barcelona no necessita més embussos ni més obres, sinó un pla seriós de mobilitat que escolti els veïns, protegeixi el comerç i prioritzi l’eficiència. Collboni hauria d’estar pensant com millora la vida als barcelonins, no com els la complica”.