Barcelona agrupa la gestió del metro i del bus sota el paraigües de la corporació Transports Metropolitans de Barcelona (TMB), que pertany a l’Àrea Metropolitana de Barcelona. Però hi ha altres modes de transport públic, com el Bicing o el tramvia, que actualment estan externalitzats i depenen d’altres proveïdors. Cada ciutat ho fa diferent, i per exemple Madrid es fa càrrec de les seves bicicletes, mentre que Londres i Milà deleguen la gestió dels seus autobusos.

El Pla Estratègic de TMB per al 2025, presentat a la tardor, inclou un estudi comparatiu dels models d’altres ciutats europees de referència per a Barcelona. Així, el “Benchmark de la mobilitat a ciutats referents” analitza com s’ho fan Madrid, París, Milà, Londres i Berlín per gestionar els principals transports públics i els compara a Barcelona en una taula que indica quins tenen gestió directa o indirecta per part de l’operador públic local i quins altres els porten altres operadors, com seria el cas de Renfe i Ferrocarrils per als trens catalans.

La comparació mostra curiositats com que Milà és l’única de les 6 ciutats que té i gestiona una xarxa de troleibús i com París, Berlín i Londres es fan càrrec de vaixells que recorren el seu curs fluvial. Només coincideixen en una sola cosa: les 6 ciutats gestionen el seu metro de forma directa. Té especial interès per als barcelonins el tramvia, donat que la unió del Trambesòs i el Trambaix comportarà el pas d’una concessió privada a una gestió directa el 2032.

Comparativa dels operadors de transport públic a Europa / TMB
Comparativa dels operadors de transport públic a Europa / TMB

En una segona taula comparativa, TMB analitza quines altres competències i àrees de negoci tenen les corporacions homòlogues d’aquests països. Per exemple, si presten elles el servei de taxi i grua, si disposen de pàrquings, si comercialitzen la publicitat als seus espais o si fan consultoria per a clients estrangers. En aquest àmbit, cap coincidència total: el model de cada ciutat és diferent.

Comparativa dels operadors de transport públic a Europa / TMB
Comparativa dels operadors de transport públic a Europa / TMB

La principal conclusió que extreu TMB de tot plegat és que Barcelona està força alineada amb el format majoritari. “El model de gestió més repetit” és el d’un gran operador de transport públic que “gestiona tots els modes de mobilitat (excepte Madrid)”, apunta l’informe, i que “pot oferir diferents serveis” tant col·lectius –bus, metro…– com adreçats a desplaçaments individuals –bicicleta, aparcament…–. Els col·lectius, però, solen estar internalitzats i l’única excepció és la capital britànica. En canvi per a la resta de modes de transport és freqüent la coexistència amb altres proveïdors. Com a Barcelona, l’àmbit d’actuació majoritari és el metropolità i el grup operador és un conglomerat de diferents societats empresarials.

Nou comentari

Comparteix