Des de l’any 1992, les estacions de la xarxa de Metro que es construeixen o es rehabiliten garanteixen l’accessibilitat amb ascensors. Actualment la xarxa té 8 línies i 165 estacions, i d’aquestes, 152 estan totalment adaptades amb ascensors i escales mecàniques per garantir l’accessibilitat universal, és a dir, el 93% de la xarxa. Actualment hi ha obres en dues estacions per adaptar-les: Maragall -L4 i L5- i els dos intercanviadors d’Espanya, el de l’L1 i l’L3, obres que van començar el 2020.
Saber en temps real si podrem utilitzar l’ascensor
Justament, saber si l’ascensor funciona amb normalitat o si per contra pateix una avaria és clau perquè algunes persones decideixin fer ús del Metro o buscar un transport alternatiu si no tenen garantit l’accés. Tant persones amb cadira de rodes com amb mobilitat reduïda, i també persones que duen un cotxet de nadó, per exemple. En aquest sentit, el web i l’aplicació de TMB disposen d’una nova funcionalitat que permet consultar quin és l’estat dels ascensors que hi ha distribuïts a les estacions convencionals, és a dir, a les línies L1, L2, L3, L4, L5 i L11. Les línies 10 i 9, que són les automàtiques, encara no estan disponibles per qüestions tècniques.
I quines indicacions es donen? Són 3 colors. Verd per al correcte funcionament de la instal·lació, groc per a una possible incidència en el tram, i vermell per indicar que els ascensors del tram no funcionen correctament.
Estacions que no estan adaptades
Si la xarxa de Bus de TMB està totalment adaptada, en el cas del Metro encara hi ha algunes estacions en les quals persones amb mobilitat reduïda o amb necessitats puntuals, com podria ser un cotxet d’infant, no trobaran un ascensor o escales mecàniques. Són aquestes estacions:
L1: Espanya, Plaça de Sants, Urquinaona i Clot
L3: Espanya
L4: Verdaguer, Urquinaona i Ciutadella – Vila Olímpica
L5: Maragall, Verdaguer i Plaça de Sants
En tot cas, el departament de Territori de la Generalitat, responsable d’executar les obres d’accessibilitat, s’ha compromès a tenir el 100% de la xarxa adaptada el 2025. Hi ha però, alguns punts que no podran ser accessibles, com és el cas del transbordament a passeig de Gràcia des de l’L2 i L4 de metro a l’L3, la connexió des de l’L1 de metro a l’L3 i FGC a plaça de Catalunya i la de l’L1 amb l’L2 a Clot. En aquests casos, el Govern català farà actuacions per millorar aquests enllaços.