Tot Barcelona | Notícies i Informació d'actualitat a Barcelona
El tramvia fins a Francesc Macià s’eternitza: trigarà uns sis anys

La connexió del tramvia entre Verdaguer i Francesc Macià es farà esperar. Tal com va avançar el TOT Barcelona a finals de maig, els combois trigaran a arribar a Francesc Macià un mínim de sis anys. És a dir, en el millor dels casos serà el 2031. La informació va ser facilitada als grups municipals en una reunió tècnica en la qual van participar per part del govern el director general de Bimsa Ricard Font i el gerent Mobilitat, Infraestructures i Serveis Urbans Xavier Patón. Les obres costaran 195 milions i l’execució es perllongarà durant uns quaranta mesos. Primer, es farà el nou col·lector de la Diagonal, després la reurbanització de l’artèria i, finalment, la xarxa tramviària. L’alcalde Jaume Collboni només pot aprovar el projecte amb Barcelona en Comú i ERC -la resta de partits en són contraris, amb Junts per Barcelona liderant-ne l’oposició-. Però tant els Comuns com els republicans critiquen la llarga espera per fer la unió per la Diagonal.

Fonts del servei de premsa del govern de Collboni recorden que la intenció és dur a votació l’aprovació inicial del tramvia en tres mesos. Així ho havia explicat l’alcalde en una entrevista a betevé a finals de maig, en la qual va concretar que espera que la proposta es pugui debatre a la comissió d’Urbanisme en tres mesos hàbils a partir de llavors, és a dir cap al setembre. Les fonts municipals consultades afegeixen ara que per aquest motiu es va presentar el projecte als grups municipals. De moment, “no s’ha abordat el calendari, que està subjecte a l’aprovació dels projectes i al conveni de finançament amb la Generalitat per poder licitar les obres”. L’Ajuntament també diu que es tracta “d’un sol projecte i d’una sola licitació”. “Fa molts anys que dura el debat… El que hem de fer és connectar per la Diagonal Verdaguer i Francesc Macià amb el projecte sencer. Espero que serà així i que les forces progressistes, tant ERC com els Comuns, ens donin suport”, va valorar Collboni.

El president de la Generalitat, Salvador Illa, i l’alcalde de Barcelona, Jaume Collboni, en la inauguració del tram entre Glòries i Verdaguer / ACN

Però al llarg d’aquestes dues dècades, d’ençà que es van inaugurar les línies del TramBesòs i TramBaix el 2004, la connexió del tramvia per la Diagonal ha estat molts anys en els calaixos municipals i de la Generalitat. D’altra banda, l’interès dels diferents partits per tirar endavant el projecte ha estat molt desigual, s’han estudiat recorreguts alternatius, i les declaracions i contradeclaracions d’uns i altres ha estat la nota dominant. I ara també passa. En una entrevista recent amb el TOT, la presidenta de Barcelona en Comú Janet Sanz ha opinat que al llarg d’aquests dos anys de mandat del PSC ha tingut la sensació que “Collboni no volia fer el tramvia”. “La història del PSC amb el tramvia és d’aquelles de veure per creure”.

Està fet el projecte del col·lector?

El projecte executiu de les obres del tramvia està redactat, però, segons Sanz, el del col·lector no. Com va passar amb el tram entre Glòries i Verdaguer, prèviament a la reurbanització de la Diagonal i a l’habilitació de la xarxa tramviària, s’ha de construir el col·lector, una infraestructura del tot necessària que ha de permetre disminuir el risc d’inundació i circulació d’aigua en superfície de l’avinguda i l’entorn. “Nosaltres ho vam deixar tot enllestit perquè la connexió estigués feta entre el 2027 o el 2028. En dos anys no s’ha fet res. Ni una licitació, ni començar el projecte del col·lector”, sosté la presidenta dels Comuns al consistori. “En la darrera reunió tècnica ens va dir que ara començaven a redactar-lo. Es licitarà l’any vinent, però no hi ha una data. Les licitacions, en el millor dels casos, sortiran a mitjans o finals del 2026. Les obres no començaran abans del 2027″.

El tramvia arriba a Verdaguer des de Glòries el dia de l’estrena del servei / ACN

Aquesta valoració dels Comuns contrasta amb el que diu el govern de Collboni. Fonts municipals consultades pel TOT asseguren que el projecte del col·lector està redactat i està a punt de ser licitat. Ja l’agost passat, l’Ajuntament va dir en una nota de premsa que el projecte s’estava fent. “L’altre projecte que està ultimant l’Ajuntament és el que inclou les obres de desdoblament del col·lector de l’avinguda de la Diagonal, entre el carrer de Girona i la plaça de Francesc Macià. Es tracta d’uns treballs necessaris que s’hauran de fer en el marc de la fase 2 de la unió del tramvia”, deia el comunicat municipal.

“És preocupant que la connexió del tramvia, una obra estratègica per a la mobilitat sostenible de la ciutat, s’endarrereixi fins al 2031 o 2032. Això vol dir gairebé una dècada més d’espera”, critica el regidor d’ERC Jordi Coronas. En declaracions a aquest mitjà, Coronas ha fet esment de les declaracions de Sanz que assegura que el projecte del col·lector no s’ha redactat. “El projecte del col·lector, una peça clau que ha d’anar per davant de la resta d’obres, hauria d’estar redactat i s’hauria de licitar aviat, perquè si no és evident que qualsevol compromís de fer una primera fase abans d’aquest calendari, com havien dit fa mesos, quedaria descartat. Tot això és un nou exemple d’un govern que va fent sense ambició, incapaç de donar impuls a projectes que ja tenen consens tècnic i polític”. El febrer passat, la primera tinenta d’alcaldia Laia Bonet va dir que treballaven perquè el tramvia arribés al passeig de Gràcia el 2027.

ERC va renegociar el contracte del tramvia

ERC sempre ha defensat que el tramvia sigui de gestió pública quan acabi la concessió al grup d’empreses del Tram, a partir del 2032. Coronas recorda que ells van evitar que aquesta infraestructura suposés un nou forat negre de beneficis privats. “Vam renegociar el contracte del tramvia perquè el marge de benefici de l’operador s’ajustés a la demanda real i vam aconseguir que, a partir de 2032, els guanys passin a les arques públiques. Exigirem que es quantifiqui l’impacte positiu que això tindrà en el sistema de transport públic i que se’n faci un seguiment rigorós”.

Render del pas d’un tramvia per la Casa de les Punxes / Ajuntament

Tres noves parades

Quan les obres s’iniciïn suposarà intervenir en 2,8 quilòmetres de la Diagonal, entre Verdaguer i l’avinguda de Sarrià, que transformaran completament l’artèria. Es construiran tres noves estacions –Diagonal, Balmes i Casanova– i s’habilitarà una plataforma compartida entre el bus i el tramvia entre el passeig de Gràcia i la Via Augusta. Els 195 milions del pressupost estimat quedaria aproximadament així: 62 milions per al col·lector, uns 53 per a la reurbanització (que pagarà l’Ajuntament) i 80 per a la xarxa tramviària, es va detallar a la reunió tècnica de finals de maig. També es va explicitar que no hi havia calendari per a la votació i que això dependria dels acords polítics.

L’associació per a la Promoció del Transport Públic (PTP) mostra la seva preocupació perquè el projecte “és un endarreriment rere a un altre”, diu un dels seus membres, José Luis Rodrigo. La PTP esmenta que quan l’administració té interès per un projecte, com el de la ziga-zaga del TramBesòs a la Gran Via, el tira ràpidament endavant. En el cas de la unió del tramvia no ha estat així i ara s’utilitza la tàctica del “laissez-faire, anar passant”. La PTP recorda que un tram com el de Verdaguer a Glòries ja va acumular endarreriments d’uns mesos en la seva estrena. Rodrigo demana que les obres del col·lector s’executin amb “la màxima celeritat”, perquè és una infraestructura “vital” per a la ciutat i perquè en depenen les posteriors fases de construcció del tramvia. La PTP també vol que la unió fins a Francesc Macià estigui operativa al 100 per 100 el 2031 i espera que en aquests anys “no s’afegeixin nous capítols” que facin demorar les obres.

La PTP defensa la unió urgent del tramvia

D’altra banda, la PTP defensa la connexió urgent del tramvia perquè el sistema de transport públic està a punt de col·lapsar. Tot i les incidències que hi ha, l’ampliació entre Glòries i Verdaguer, ha permès guanyar uns 10.000 passatgers diaris al TramBesòs, passant d’uns 35.000 a 45.000. I un fet destacable és que aquests usuaris no han anat en detriment dels busos que fan un recorregut similar. La PTP denuncia que des del gener passat hi ha pendent d’incorporar tres nous tramvies a la xarxa del TramBesòs.

La connexió del tramvia per l'avinguda Diagonal és un dels projectes estrella de l'exalcaldessa Ada Colau / ACN
Obres del tramvia a Verdaguer / ACN

Als antípodes del PSC, Barcelona en Comú i ERC, Junts per Barcelona fa anys que s’oposa a la connexió del tramvia per la Diagonal. “Aquesta ha estat una posició ferma i consistent que ja es va defensar durant el mandat de Xavier Trias com a alcalde i que s’ha mantingut al llarg del temps, i continua sent un dels punts diferencials del model de ciutat que defensa Junts per Barcelona respecte a altres formacions polítiques”, diu el president del partit a l’Ajuntament Jordi Martí Galbis. De fet, el programa electoral amb el qual Trias va guanyar les eleccions del maig del 2023 deixa clar que Junts no hauria executat la connexió i que apostava per posar en marxa la línia de bus D30, amb vehicles sostenibles d’alta capacitat, per connectar Verdaguer amb Francesc Macià.

“Un mitjà depredador” i un cost “desproporcionat”

Junts és contrari a la unió del tramvia perquè “divideix la Diagonal i pot generar problemes de circulació en una artèria clau de la ciutat”, destaca Martí Galbis. També veu “desproporcionat el cost”, prop de 200 milions aquest tram i uns 400 tota la connexió. “Amb 40 milions tindríem els busos elèctrics”. Junts considera que el tramvia “és un sistema rígid que no permet adaptacions a les necessitats canviants de la ciutat” i el qualifica “d’un mitjà depredador de l’espai públic, que en cas d’avaria o d’accident s’interromp el servei”. I denuncia l’impacte negatiu que suposa per al comerç durant cada any d’obres. “Estem davant d’un cas flagrant de malbaratament de recursos públics en un projecte que, a sobre, va en contra dels interessos de l’operador públic metropolità TMB. El govern de Collboni continua de manera acrítica el projecte d’Ada Colau, i l’alcalde el presenta com un fet consumat quan hauria de ser un projecte amb el màxim consens ciutadà”, conclou Martí Galbis.

Més notícies
Notícia: La festa de l’estrena del tramvia es posposa en solidaritat amb València
Comparteix
Es manté pel mateix dissabte l'entrada en servei del nou tram del transport, entre Glòries i Verdaguer

Nou comentari

Comparteix

Icona de pantalla completa