Tot Barcelona | Notícies i Informació d'actualitat a Barcelona
Així era l’estació de tren que feia de frontera entre Barcelona i la Vila de Gràcia

Situem-nos l’any 1876, la població que viu a l’Eixample no para de créixer, i en conseqüència, creix també el volum de passatgers que utilitzen el tren de Sarrià, que circula en superfície pel carrer Balmes i uneix la capital amb Sarrià. Per donar resposta a la mobilitat creixent, la companyia de ferrocarrils comença a planificar aquell mateix any un baixador que serviria de parada intermèdia entre Barcelona i Gràcia, municipi independent des de l’any 1850. I així és com l’agost de 1882 s’inaugura el baixador de Provença, ubicat en l’encreuament dels carrers de Provença i Balmes, just abans de travessar la frontera entre Barcelona i Gràcia, i per tant encara dins del municipi de Barcelona. Avui –i des d’una reforma de l’estació, l’any 1925- la parada queda just per sobre de Provença. Aquell baixador, però, arribava dues dècades més tard que altres parades de la línia del conegut popularment com a tren de Sarrià, que s’havia inaugurat l’any 1863. Provença va ser el primer afegit al trajecte que, d’inici, tenia quatre punts d’aturada: l’actual Plaça Catalunya, Gràcia, Sant Gervasi i Sarrià. 

Una imatge del baixador de Provença l’any 1925, punt intermedi entre Gràcia i Barcelona FGC

1929, el soterrament del baixador

Gairebé mig segle després de la seva inauguració, la companyia ferroviària va fer una aposta que marcaria per sempre més el futur de Provença com a estació. Va soterrar el baixador, i aquell va ser un pas decisiu per comprendre la importància de l’estació avui, per on passen més de 3 milions de passatgers cada any. Aquell soterrament va permetre el pas de tots els trens, tant els de Ferrocarrils de Sarrià com els de Ferrocarrils de Catalunya -unia Barcelona amb el Vallès-, i va donar una nova dimensió a aquell petit baixador.

Però és l’any 1969 quan Provença fa un gran salt. Es construeix el vestíbul de l’estació de Provença sota la cruïlla dels carrers de Balmes i de Rosselló i el passadís que, des d’aquest vestíbul i per sota del carrer de Rosselló, uneix l’estació de Provença amb la del Metro Diagonal, on hi ha les línies L3 i L5.

A la dècada dels noranta -ja amb el nom canviat de Provenza a Provença des de l’any 1982-, es reforma parcialment l’estació allargant-la pel costat inferior i fent nou el vestíbul sota el carrer de Provença. I l’any 2010, després de tres anys d’obres, s’inaugura l’ampliació de vestíbuls i creació i ampliació dels enllaços amb l’L3 i L5. Finalment, el darrer canvi de fesomia arriba el 2019, quan es completa l‘ampliació d’un tram d’andana direcció Sarrià i nou accés des de l’àrea ampliada cap al vestíbul.

Nou comentari

Comparteix

Icona de pantalla completa