Situem-nos l’any 1876, la població que viu a l’Eixample no para de créixer, i en conseqüència, creix també el volum de passatgers que utilitzen el tren de Sarrià, que circula en superfície pel carrer Balmes i uneix la capital amb Sarrià. Per donar resposta a la mobilitat creixent, la companyia de ferrocarrils comença a planificar aquell mateix any un baixador que serviria de parada intermèdia entre Barcelona i Gràcia, municipi independent des de l’any 1850. I així és com l’agost de 1882 s’inaugura el baixador de Provença, ubicat en l’encreuament dels carrers de Provença i Balmes, just abans de travessar la frontera entre Barcelona i Gràcia, i per tant encara dins del municipi de Barcelona. Avui –i des d’una reforma de l’estació, l’any 1925- la parada queda just per sobre de Provença. Aquell baixador, però, arribava dues dècades més tard que altres parades de la línia del conegut popularment com a tren de Sarrià, que s’havia inaugurat l’any 1863. Provença va ser el primer afegit al trajecte que, d’inici, tenia quatre punts d’aturada: l’actual Plaça Catalunya, Gràcia, Sant Gervasi i Sarrià.

1929, el soterrament del baixador
Gairebé mig segle després de la seva inauguració, la companyia ferroviària va fer una aposta que marcaria per sempre més el futur de Provença com a estació. Va soterrar el baixador, i aquell va ser un pas decisiu per comprendre la importància de l’estació avui, per on passen més de 3 milions de passatgers cada any. Aquell soterrament va permetre el pas de tots els trens, tant els de Ferrocarrils de Sarrià com els de Ferrocarrils de Catalunya -unia Barcelona amb el Vallès-, i va donar una nova dimensió a aquell petit baixador.
Però és l’any 1969 quan Provença fa un gran salt. Es construeix el vestíbul de l’estació de Provença sota la cruïlla dels carrers de Balmes i de Rosselló i el passadís que, des d’aquest vestíbul i per sota del carrer de Rosselló, uneix l’estació de Provença amb la del Metro Diagonal, on hi ha les línies L3 i L5.
A la dècada dels noranta -ja amb el nom canviat de Provenza a Provença des de l’any 1982-, es reforma parcialment l’estació allargant-la pel costat inferior i fent nou el vestíbul sota el carrer de Provença. I l’any 2010, després de tres anys d’obres, s’inaugura l’ampliació de vestíbuls i creació i ampliació dels enllaços amb l’L3 i L5. Finalment, el darrer canvi de fesomia arriba el 2019, quan es completa l‘ampliació d’un tram d’andana direcció Sarrià i nou accés des de l’àrea ampliada cap al vestíbul.



