Tot Barcelona | Notícies i Informació d'actualitat a Barcelona
Una estació de la línia Barcelona-Vallès viatja al passat per quedar-s’hi
  • CA

L’estació de Les Planes de la línia Barcelona-Vallès -línies S1 i S2- recuperarà la seva fesomia original de 1916, tal i com s’ha proposat FGC. La companyia hi engegarà un conjunt d’actuacions amb l’objectiu d’apropar-la novament a l’estil modernista que la caracteritzava, l’empremta del qual s’ha anat difuminant amb el pas del temps. El projecte s’emmarca en la voluntat de FGC de divulgar el seu patrimoni històric i acostar-lo als ciutadans.

Així doncs, el primer pas serà eliminar la marquesina de l’edifici atès que és un element que es va afegir posteriorment per tal de protegir els usuaris de les inclemències meteorològiques mentre esperaven el tren a l’andana. La construcció de l’andana central va convertir la marquesina en prescindible i amb la reforma actual es pretén, al mateix temps, recuperar la volumetria original de l’edifici modernista.

Treballs en diferents punts

La sala interior, que actua com a vestíbul, també tornarà a ser com la del principi amb el focus posat en el paviment, les rajoles i els totxos de l’arc de la paret i la tornada a 1916 es completarà amb les fusteries i els acabats exteriors. A més, es realitzarà un estudi per descobrir les policromies originals que han quedat ocultes sota les intervencions fetes durant els més de cent anys d’activitat.

Aspecte actual de l'estació de Les Planes / FGC
Aspecte actual de l’estació de Les Planes / FGC

Finalment, s’aprofitarà l’avinentesa per millorar l’accessibilitat a l’edifici i les andanes, instal·lar una nova pavimentació a les andanes laterals i reparar les zones de coberta de l’edifici, així com substituir-ne els elements de fusteria malmesos.

Entre el modernisme i el noucentisme

L’estació de Les Planes, inaugurada el 1916 i acabada el 1917, es va construir en el marc expansionista del paratge idíl·lic de la ciutat jardí de Collserola per a les classes mitjanes de Barcelona, tant per a viure-hi com per al lleure. Era d’un estil modernista tardà que flirtejava amb un noucentisme incipient.

El volum de l’edifici, inclòs en el catàleg de patrimoni arquitectònic de l’Ajuntament de Barcelona, és rectangular i consta de planta baixa, primera i golfes. Com a elements singulars té una esvelta torre que fa de reclam, les tribunes volades a la planta primera i les obertures en arc de mig punt a la planta baixa.

El 1946 va passar a tenir tres andanes, el 1983 que es va rehabilitar integralment i el 1998 l’arquitecte Albert Viaplana en va fer una gran remodelació afegint-hi la passarel·la de connexió entre andanes, amb ascensors i escales fixes.

Posar en valor la història

Toni Segarra, president de FGC, ha destacat que la restauració de l’edifici de Les Planes ajuda a “posar en valor la història de Ferrocarrils, ja que moltes de les nostres estacions són centenàries, peces claus de la història ferroviària del país i testimonis de la seva evolució econòmica, social i cultural”.

Nou comentari

Comparteix

Icona de pantalla completa