El comerç de Barcelona denuncia que l’Ajuntament ha eliminat espais de càrrega i descàrrega que “són molt importants” per al dia a dia dels comerciants. En declaracions al TOT Barcelona, el president de la Fundació Barcelona Comerç, Pròsper Puig, alerta que el sector de les petites botigues i els transportistes estan patint els danys col·laterals d’algunes pacificacions. Puig, que no es mostra contrari a reduir el volum de cotxes, explica que les zones per a furgonetes s’han reduït de forma considerable i que fins i tot han desaparegut del tot en alguns carrers.
En aquest sentit, Puig insisteix que “sense càrrega i descàrrega això és un desastre” i recorda que “Collboni va dir que hi posaria remei”. “Estem fent passos, però anem tard”, diu el comerciant. Des de Fundació Barcelona Comerç ja s’està treballant en un projecte que proposarà una nova distribució dels horaris i de les àrees de càrrega i descàrrega de la ciutat. Els comerciants insisteixen que un dels primers pasos que hauria de prendre el consistori és habilitar noves zones de Distribució Urbana de Mercaderies (DUM).
L’Esquerra de l’Eixample, la zona que més preocupa
Especialment preocupant és la situació de l’Eixample, una de les àrees amb més pacificacions noves i on més ha crescut la xarxa de carril bici. Sergio Moral és president de l’Eix Nou Eixample, una de les zones cèntriques més damnificades per aquesta problemàtica. “Hi ha comerciants que ja han hagut de tancar, segurament no exclusivament per aquesta problemàtica, però tot suma a una situació que ja és de per si complicada”, comenta el comerciant.
Respecte a la zona que ell representa, un tram de l’Esquerra de l’Eixample, alerta que “Aragó, València i París estan enquistats”, en part perquè amb l’aparició dels carrils bici s’ha perdut moltes zones de càrrega i descàrrega. “Els transportistes fan filigranes cada dia”, lamenta Moral, que assegura que estacionen on poden o enmig de la calçada. El comerciant també detalla que amb les DUM que hi ha actualment a la zona “no n’hi ha prou” per pal·liar el retrocés d’àrees de càrrega i descàrrega. Això sí, tot i alertar que la situació està arribant al límit, Moral celebra que en l’últim plenari de l’Eixample, tots els grups –llevat d’ERC i Comuns– “votessin a favor de donar-hi una volta a la manca de càrrega i descàrrega que patim”.

Els comerciants demanen millorar els horaris de càrrega i descàrrega
La problemàtica va més enllà de la distribució dels DUM, ja que els comerciants també topen amb una regulació horària complexa. Segons expliquen, l’Ajuntament permet als camions entrar en horaris que, de vegades, no són compatibles amb l’activitat comercial. A l’Eixample “hi ha una indiscriminació entre carrers”, diu Moral, que explica com hi ha zones que poden acollir transportistes de vuit a vuit i d’altres que només tenen permís durant el matí. “Hi ha molt d’embolic entre els comerciants i els transportistes, que sovint han de deixar les furgonetes mal aparcades”, insisteix.
D’altra banda, Pròsper Puig creu que “s’han de racionalitzar els horaris” per evitar “crear una pressió als transportistes”. Però compte, perquè la realitat és diferent a cada eix comercial. Per això el president dels comerciants demana a l’Ajuntament reconfigurar els horaris “en funció de les necessitats de cada barri”: “A Sant Andreu, per exemple, la majoria obre a les del 10 del matí i els horaris són de 8 a 10.30 i de 14.30 a 17”.