La proposta de la Generalitat per regular els VTC, que rebutja augmentar limitacions en la concessió de llicències VTC com exigeix el sector del taxi, ha tornat a encendre els ànims entre els taxistes. El Govern català no vol restringir a una llicència de vehicle de transport amb conductor per cada 30 taxis, com demana el sector per evitar el que considera una competència deslleial.
La raó que addueix la Generalitat és que hi ha litigis pendents de resolució al Tribunal Suprem sobre la regulació de les VTC, pendent de resposta del Tribunal de Justícia de la Unió Europea sobre una consulta que va elevar vinculada a la taxa 1/30, que fan arriscada aquesta limitació que proposa el taxi. El departament de Vicepresidència estima que hi ha unes 4.000 llicències d’VTC a Catalunya, de les quals 2.580 tenen un vehicle assignat i 1.455 presten servei.
El taxi amenaça amb noves mobilitzacions
“Si no hi ha cap tipus de restricció ni limitació quantitativa, amb un nombre tancat o requisits d’entrada, ens abocarem al carrer i ho farem molt aviat”, És el missatge clar que dona el sector del taxi, amb Élite Taxi al capdavant de les protestes. “Si no, treurem la gent al carrer i ens plantarem a la Gran Via”, diu el portaveu d’aquest sindicat, Tito Álvarez, que expressa el temor que a Barcelona “es liberalitzi” el sector del taxi com “ha passat a Madrid”. Un extrem que la Generalitat nega,
Què demana la Generalitat als VTC?
En la normativa que prepara el Govern, cal precontractar el servei com a mínim 15 minuts abans, de manera que no es poden captar clients al carrer ni estacionar a la via pública. A més, s’inclouran nous requisits, com elevar l’asegurança que es reclama als titulars de les llicències per equiparar-les amb les dels taxistes i acreditar una antiguitat mínima d’un any del carnet de conduir. El Govern deixarà marge perquè els ajuntaments i ens locals incorporin altres condicions.
L’Ajuntament i l’IMT, en contra de la proposta de la Generalitat
“Aquesta proposta perpetua la precarietat de les més de 13.000 famílies que pertanyen al sector del taxi a la nostra ciutat. Necessitem que es reguli de forma molt més detallada en quins casos i en quines condicions les VTC han de ser possibles”, defensava Laia Bonet, presidenta de l’Institut metropolità del Taxi (IMET) i regidora de Mobilitat a l’Ajuntament de Barcelona. Considera que la regulació hauria de ser “molt més exigent” per evitar afavorir la situació de precarietat del sector i la possible “competència deslleial“.
Però poden conviure el taxi i els VTC en una ciutat com Barcelona sense malmetre el servei públic que significa el taxi? Les mobilitzacions anunciades pels treballadors del taxi pressionaran la Generalitat perquè modifiqui la normativa que ja té a punt?
Poll