Els talls al carrer de Sants passen l’examen veïnal amb nota, però s’hi reclama més seguretat viària

La proposta de Colau augmenta la sensació de qualitat ambiental, l'ús de l'espai públic i la relació amb el comerç de barri

Un 75% dels veïns i un 88% dels comerciants de la zona enquestats estan satisfets amb els talls al trànsit al carrer de Sants i de la Creu Coberta en cap de setmana. Així es desprèn d’una enquesta municipal, que també recull com es percep un augment dels desplaçaments a peu i de l’ús de la bicicleta gràcies a aquesta mesura. Tanmateix, en la secció de propostes per a la millora del servei, dues de les tres opcions més votades apunten a la necessitat de reforçar la seguretat viària al llarg del carrer i en els encreuaments.

Així, el regidor del districte, Marc Serra, ha valorat positivament la iniciativa que peatonalitza aquesta icònica via de l’entorn de Sants i ha apuntat que el projecte “es consolida i podria ser definitiu”. En aquest mateix sentit, en un fil de comentaris a Twitter, Serra ha reivindicat que la mesura Obrim carrers forma part del mateix model que aposta per la Superilla de Barcelona i que “ha arribat per quedar-se”.

Estadística de satisfacció amb Obrim carrers / Ajuntament
Estadística de satisfacció amb Obrim carrers / Ajuntament

En un comunicat, l’Ajuntament celebra que “es confirmin els efectes positius” de la iniciativa, i remarquen que les respostes a l’enquesta demostren que la campanya Obrim Carrers fa els barris de Sants i Hostafrancs “més amables, amb una millor qualitat ambiental i uns hàbits de mobilitat més sostenibles”. De fet, s’emparen en les xifres. No és només que el 55% dels barcelonins enquestats estigui molt a favor de la iniciativa, sinó que quan es demana pels canvis que ha provocat, la meitat dels entrevistats apunta que la proposta ha fet que es quedin més al barri, mentre que únicament 14% diu tot el contrari.

En el mateix sentit, despunta la percepció de millora en el voltant del 80% dels enquestats quan es pregunta per l’impacte la iniciativa en el la qualitat de l’aire, l’ús de l’espai públics i el comerç de proximitat. A més, reconeixen que tot i tenir marge per al perfeccionament, la sensació de seguretat viària també ha crescut per a la majoria de veïns. Pel que fa al dia de més ús de la proposta, el 54% dels enquestats s’inclina pel dissabte com a jornada predilecta i un 28%, pels diumenges.

Impacte sobre la qualitat de l'aire, la segurat viària, el comerç o l'ús de l'espai públic / Ajuntament
Impacte sobre la qualitat de l’aire, la segurat viària, el comerç o l’ús de l’espai públic / Ajuntament

Canvis en la mobilitat: més passejos i bicis

Un altre apartat destacat és el pes que té sobre la forma de moure’s. En aquest àmbit, crida l’atenció com l‘Obrim carrers dispara l’opció de fer trajectes a peu. Més de la meitat dels enquestats expressa haver caminat més com a conseqüència d’aquesta iniciativa a la zona de Sants. A més, un de cada quatre veïns diu que ha utilitzat més la bicicleta o el patinet des de l’aplicació d’aquesta mesura.

Per contra, no es constata cap efecte en el foment de l’ús del transport públic, que era un dels objectius també anunciats pel govern municipal amb la iniciativa dels talls al trànsit. Es volia alimentar un canvi d’usos perquè la gent deixés més el cotxe a casa i apostés per la mobilitat sostenible i el transport públic. Segons l’enquesta, el primer objectiu s’aconsegueix —el 26% dels veïns diuen utilitzar menys el vehicle privat— però el segon, en relació a l’autobús i el metro, deixa més dubtes. De fet, hi ha més persones (17%) que diuen que utilitzen menys el transport públic des que es pacifica el carrer en cap de setmana que els que comenten que n’han augmentat l’ús (13%). Ara bé, l’increment de la mobilitat a peu i en bici és tan destacat que això també podria influir directament en els ciutadans que opten per no moure’s en transport públic.

Pel que fa a les possibles millores d’aquesta prova pilot que s’han anat estenent els últims mesos, l’opció més votada reclama que es perfeccioni l’organització d’activitats socioculturals. Ara bé, la segueixen de prop dues peticions molt concretes: que es millori la seguretat viària tant al llarg del carrer de Sants i de la Creu Coberta com als encreuaments transversals. I, de fet, en una altra estudi realitzat entre els comerciants de la zona, la petició de la seguretat viària es converteix en la més votada.

Tornant a les propostes de canvi demanades pels veïns, però, aquest mateix apartat fa palès que només el 0,93% dels enquestats reclama que es retiri la iniciativa.

Més comerç de proximitat

En la relació amb el comerç local, un 36% dels barcelonins enquestats diuen que la iniciativa Obrim carrers ha provocat que comprin més a les botigues del barri. I en la mateixa línia, els comerciants entrevistats apunten en un 65% dels casos que la proposta ha tingut un impacte positiu en el seu negoci. Per contra, un de cada quatre botiguers diu que no ha notat cap canvi.

L’enquesta veïnal centrada en la mesura desplegada a l’entorn de Sants s’ha realitzat a 535 persones. Una mica més de la meitat la van completar per Internet, mentre que la resta dels enquestats ho van fer a peu de carrer. Per la seva banda, els comerciants enquestats han estat 93.

Comentaris

    Angelblau 20/03/2021 7:33 pm
    Però quina mentida es diu aquí, els comerços estaven tancats el cap de setmana. I fer mes barri ? Doncs quin remei amb el perimetral actiu. Sap greu que aquest bon diari ens vulgui entabana amb pamflets de pijobicis i xarlatans.
    Carles 20/03/2021 6:16 pm
    Molt maco per passejar etc etc però si tens pàrquing i has d' entrar o sortir és una odisea ja que sembla hagis de demanar perdó

Nou comentari