El RACC vol un carnet obligatori per als ciclistes

L'entitat traslladarà la seva proposta al Servei Català de Trànsit, a la DGT i als ajuntaments

El RACC vol que els ciclistes i els conductors de patinets elèctrics s’hagin de treure un carnet per circular per la ciutat, ja que un 38% dels ciclistes que circulen per Barcelona admet no tenir coneixement de la normativa de circulació de bicicletes. El 3r Baròmetre RACC del ciclista urbà a la ciutat mostra una millora –el 2019 era un 45%–, però posa de manifest la necessitat d’impulsar la formació de la normativa de circulació urbana entre ciclistes. El president del RACC, Josep Mateu, ha destacat que és especialment necessari ara que hi ha un problema de “convivència” per la presència de vehicles de mobilitat personal (VMP) com patinets i altres vehicles a la calçada.

“Tothom hauria de saber les mateixes normes per circular”, ha dit. En roda de premsa ha assenyalat que, ja que hi ha d’haver una “convivència” entre diferents vehicles, hi ha d’haver un “mínim de formació” per part dels usuaris de bicicletes i patinets. Aquesta formació podria acabar materialitzant-se en un carnet o no, segons Mateu, però sí que hauria de demanar-se per circular per la ciutat. El president del RACC ha anunciat que traslladarà el plantejament al Servei Català de Trànsit, a la Direcció General de Trànsit i a ajuntaments.

Antics usuaris de transport públic

El baròmetre, que es basa en l’enquesta a prop de 600 usuaris de la bicicleta a Barcelona, posa de manifest que la meitat dels enquestats utilitzava el transport públic abans de passar-se a la bicicleta, mentre que un 32% abans anava a peu i només un 17% anava en cotxe o moto. El fet que la gran majoria provinguin del transport públic o de desplaçaments a peu fa, segons Mateu, que alguns usuaris no tinguin perquè tenir coneixement de la normativa de circulació que sí que coneix algú que té carnet de conduir, per exemple.

Així, entre les recomanacions del club automobilístic hi ha la de donar a conèixer la normativa de circulació entre els adults i iniciar als infants en la circulació en bici des de l’etapa escolar. Alhora, també suggereixen fer campanyes de convivència adreçades a tots els modes de transport, posant especial atenció als vehicles de mobilitat personal. D’acord amb la informació recopilada amb l’enquesta, un 60% dels ciclistes se senten vulnerables quan circulen per Barcelona, enfront del 55% de fa un any i del 33% de fa dues edicions.

Ús indegut d’auriculars i mòbil

Una altra recomanació del RACC és la de fer campanyes de conscienciació sobre els perjudicis de fer servir auriculars o el mòbil mentre es circula en bicicleta, així com la importància de portar timbre, elements reflectants i fer ús del casc, tot i que no és obligat. Segons el baròmetre el 36% dels ciclistes fan servir auriculars i el 24% utilitza el mòbil quan circula, tot i que no està permès. Entre els menors de 20 anys les xifres empitjoren: el 55% fa servir auriculars i el 42% el mòbil.

Carrils bici

En l’àmbit de la infraestructura, es recull que el 2020 han augmentat un 10% els carrils bici a la ciutat respecte l’any anterior i dos terços dels enquestats valoren positivament l’ampliació de la xarxa ciclista feta per l’Ajuntament de Barcelona en el context de la pandèmia. També aproven els carrils bici provisionalment pintats de groc. Per contra, la majoria està en desacord amb els carrils compartits bus-bici. L’aspecte que els ciclistes valoren pitjor és que les motos aparcades en vorera creuin el carril bici per incorporar-se a la calçada, seguit de la convivència amb els vehicles motoritzats i la poca amplada dels carrils bici.

Per contra, els aspectes més ben valorats són la semaforització per a ciclistes, la continuïtat de la xarxa i els carrils bici separats del trànsit. El RACC recomana consolidar la qualitat de la xarxa existent resolent “punts millorables”, auditar els carrils bici per detectar perills i valorar l’ús i el disseny dels carrils creats en el marc de la pandèmia abans d’integrar-los a la xarxa actual.

Perfil ciclista

El principal motiu per desplaçar-se en bicicleta és que és una manera de fer exercici i aporta beneficis per a la salut. A més, un 9% dels ciclistes enquestats afirma que ha començat a utilitzar la bicicleta a partir de la irrupció del a covid-19. La gran majoria dels usuaris són persones joves. En total, 3 de cada 4 ciclistes fan servir aquest transport per a desplaçaments quotidians, com anar a la feina o a estudiar. Dels enquestats amb bici particular, només un 10% la deixen aparcada al carrer a la nit, enfront del 24% del 2019. Per això, el RACC planteja generar una xarxa d’estacionaments segurs al carrer, tant en superfície com subterranis.

A banda, també recomana que les empreses incentivin els empleats premiant els desplaçaments en bici i facilitant-los estacionaments segurs. Dels enquestats que van a treballar en bici, el 40% disposa d’aparcament segur. El 37% dels ciutadans que no fan ús de la bicicleta estarien disposats a fer-la servir per a desplaçaments quotidians si millorés la convivència amb altres vehicles, hi hagués seguretat en l’estacionament, incentius per part d’empreses i un millor servei de Bicing.

Urbanisme tàctic i Bicing

En el cas més concret de Barcelona, el RACC assegura que hi ha certa “confusió” entre ciclistes en relació a l’urbanisme tàctic, sobretot pels diferents colors. “Hi ha una feina de l’Ajuntament d’intentar ordenar el disseny de colors”, ha dit Mateu, que ha demanat “posar ordre” perquè tothom se senti més segur. Sobre el servei de Bicing, el club automobilístic proposa atraure més usuaris electrificant més part de les bicicletes i augmentant l’horari de tarifa plana dels 30 minuts actuals fins als 45, així com fer-lo compatible amb el servei metropolità e-Bicibox.

Comentaris

    JMBC 14/04/2021 5:55 pm
    No agradarà "a" molts ciclistes. Amb el complement indirecte sí que s'hi posa preposició.
    Alx 14/04/2021 4:41 pm
    Aquest suggeriment en principi innocent, provocará: Mes pagaments, mes sancions, mes control... ¡Això es funció de la administració! ¿Que fa un organisme privat suggerint i donant peu al intervencionisme de la administració? El que manca es formació i respecte. Aquesta si es la feina que ha de fer el RACC.
    Delfí Artós 14/04/2021 4:26 pm
    Com altres activitats que durant els anys 60 i 70 varen desparèixer i ara sembla que tornar-les a activar sigui una imposició. Com escriu un comentarista, quan encara no hi havien tantes motos ni autos, en molts de municipis, segurament per la planor del seu territori, la gent es movia i anava a la feina en bicicleta. Les bicicletes aleshores duien una matrícula municipal, una xapa que identificava el municipi i un número. També en aquesta època, o potser més anterior, les escombraries ja es separaven en matèria inorgànica i la que no ho era, tot i que d'inorgànica n'hi havia poca... Ara retornar a aquesta "classificació" per a molta gent és una "imposició" o els hi fa directament molta mandra. Un altre "costum" que s'ha perdut i que la gent no respecta -un costum i una NORMA de circulació recollida en el codi de circulació vigent ara a l'any 2021- és que quan hom camina per un carrer no gaire ample o camí sense vorera, cal caminar per l'ESQUERRA. És lògic ja que així per exemple pels camins de Collserola, quan hom camina o fa running per l'esquerra pot veure venir els cicilstes que se li acosten de cara... Però això és una altra qüestió com la dels ciclistes urbans nostrats que no respecten cap semàfor ni senyal o circulen contra sentit o per voreres on hi és prohibit. Ens cal molt de sentit comú i recuperar formes de fer que funcionaven i que ara ens farien la vida més fàcil i agradable.
    Ciclistes incivics, ho son la majoria, 14/04/2021 4:02 pm
    I una asssegurança obligatoria, un ciclista amb va trancar la jaqueta d'una enganxada, i anava per la acera, diu perdòn, i sense ni aturase, sen va, el molt FDP.
      Pere 14/04/2021 4:05 pm
      A mi hem va trencar la jaqueta, mentre caminava per la vorera.
    conductor veterà 14/04/2021 3:43 pm
    Pers cert, ja fa molts anys, a mitjan anys 50, a les beceroles del turisme massiu, es donava el cas de que els conductors holandesos es trobaven en dificultats si aquí els deturaven i els demanaven el permís de conduir. No en tenien perquè al seu pais no era obligatori. Però a Holanda si hi havia unes normes de circulació que calia complir, sota pena de sanció
    8
    115
    Respon
    La Tribu 14/04/2021 3:24 pm
    N'hi un, que val 9 euros, que em sembla que val per això.
      [email protected] 14/04/2021 4:29 pm
      Una assegurança obligatoria. Igual q pagan els cotxes i motos E impost de circulació per manteniment dels carrils igual q pagan las motos i els cotxes. Aquets carrils i su manteniment lo paguem tots.. No diuan que som una societat democràtica e igualatoria.. Tots a pagar.
    Conductor veterà 14/04/2021 3:15 pm
    Ja seria hora de que algú, amb sentit comú, acabi amb el desgavell dels ciclistes. Que circulin, però acatant la mateixa normativa que complim els coductors de vehicles a motor. I el que la infringeixi, li caigui la mateixa sanció que als altres. Tan difícil és?.
    Conductor veterà 14/04/2021 3:15 pm
    Ja seria hora de que algú, amb sentit comú, acabi amb el desgavell dels ciclistes. Que circulin, però acatant la mateixa normativa que complim els coductors de vehicles a motor. I el que la infringeixi, li caigui la mateixa sanció que als altres. Tan difícil és?.
    conductor veterà. 14/04/2021 3:12 pm
    Doncs quan jo era jove, a les bicicletes els era obligatori dur la placa municipal, amb un número que les identificava. Res de nou.
      Pere Lluis G. 14/04/2021 3:56 pm
      Que per cert es tenian de recollir al c comerç cantonada passeig Pujades
    Ricard Martinez 14/04/2021 2:14 pm
    Jo afegiria una matrícula per a identificar la bicicleta
      Vianant, ciclista i xofer 14/04/2021 4:33 pm
      Això ja existia fa anys. A nivell municipal les bicicletes duien una identificació. Com tantes coses es va trencar la continuïtat en el temps i ara a molta gent li sembla una gran novetat, una collonada o quelcom sense sentit, però aleshores funcionava. Si no s'hagués suprimit fa anys ara ningú s'estranyaria del fet de dur una xapa identificativa a la bicicleta ho trabarieu ben normal. Això mateix ho pot aplicar a d'altres normatives o tradicions que s'han perdut i que ara son complicades de recuperar i a sobre alguns ho presenten com una "novetat".

Nou comentari