Tot Barcelona | Notícies i Informació d'actualitat a Barcelona
El greuge de les Rodalies de Barcelona: mateixa inversió que a Cadis amb 40 vegades més de viatgers
  • CA

L’Autoritat Independent de Responsabilitat Fiscal (Airef) ha posat xifra al greuge d’inversió que han patit Rodalies de Barcelona en les últimes dècades. Segons l’últim informe sobre infraestructures de transport publicat per l’ens, entre el 1990 i el 2018 Rodalies ha rebut una inversió de 619 milions d’euros –una mitjana de 22 milions euros anuals–, una xifra molt similar a la que ha rebut Cadis tot i que Barcelona té 40 vegades més viatgers que la ciutat andalusa. A més, la inversió és un terç de la que s’ha fet a Madrid, que en el mateix període ha rebut 1.760 milions, el 48% del total.

Inversió a les diferents xarxes de Rodalies (1990-2018)

El gruix de les inversions a Barcelona –293 milions– es concentren en el quinquenni 2008-2012, quan es va dur a terme una “renovació de línies i estacions”, segons l’Airef. “L’escassetat d’inversió en les infraestructures bàsiques de Rodalies ha tingut com a conseqüència directa la degradació dels actius i la caiguda en la qualitat del servei”, alerta l’ens, que critica que el govern espanyol hagi deixat de banda el ferrocarril metropolità a bona part de l’estat. De fet, en les últimes tres dècades, l’estat espanyol ha invertit 3.600 milions d’euros a Rodalies, mentre que l’alta velocitat s’ha endut més de 55.000 milions.

La xarxa de Rodalies de Barcelona va moure 116 milions de viatgers el 2018 –el 20% del total–, pràcticament els mateixos que al 2008, mentre que Cadis amb prou feina va superar els 2,6 milions. Madrid és líder en aquest apartat amb 255 milions de passatgers anuals, el 45% de tota la xarxa estatal. “Els usuaris tenen una opinió més negativa dels serveis de Rodalies que de la resta de serveis ferroviaris”, tant pel que fa a la velocitat dels trens com a la puntualitat o la relació qualitat-preu, segons apunta l’Airef.

Comparativa del nombre de viatgers segons la xarxa de Rodalies (2008-2018)

La diferència entre les inversions a Barcelona i Madrid és encara més sorprenent si és té en compte la longitud de les xarxes ferroviàries corresponents. Així, Rodalies de Barcelona tenia al 2017 una longitud de 474 kilòmetres, 58 més que a l’any 2000, mentre que la xarxa de Madrid ha crescut en més de 100 kilòmetres i ha passat de 285 a 391 kilòmetres des de principis de segle.

Comparativa de les xarxes de metro, ferrocarril i rodalies de Barcelona i Madrid

Comentaris

  1. Icona del comentari de: Serafi Bandarra i Grataconys a agost 01, 2020 | 09:12
    Serafi Bandarra i Grataconys agost 01, 2020 | 09:12
    ¿Pero de que us estranyeu?

Nou comentari

Comparteix

Icona de pantalla completa