El bus, locomotora del transport públic a la metròpolis de Barcelona

El transport públic és l’eix vertebrador d’una mobilitat sostenible i endreçada a les ciutats. Indicador de qualitat de vida, disposar d’una bona xarxa pública esdevé un dret ciutadà i un benefici per a tota la comunitat i el medi ambient. I la metròpolis de Barcelona és un bon exemple. Per això és clau recuperar els índexs de mobilitat que hi havia abans que esclatés la pandèmia, evitant alhora el creixement del vehicle privat.

I de fet, la recuperació ja és evident. La demanda de Bus Metropolità diürn en dies feiners se situa ja al 85% respecte al 2019 i, qualitativament, destaca per sobre de la mitjana de la resta de transport públic. Això es tradueix en què s’ha arribat a gairebé 880.000 validacions diàries en dia feiner durant el mes d’octubre i queda pendent recuperar-ne al voltant de 155.000 per arribar als nivells d’abans de la pandèmia. Amb la reobertura de l’oci nocturn, la demanda del Nitbus ha crescut 10 punts de setembre a octubre i ja arriba al 73 % de viatgers respecte al 2019. Però i els usuaris que la pandèmia ha desviat al vehicle privat?

“Quan tu tornes, tot torna”: tornar a pujar al bus

L’AMB els vol recuperar i llança la campanya “Quan tu tornes, tot torna”, amb el repte de recuperar la confiança i el prestigi en l’ús del transport públic de l’AMB, que abans de la pandèmia batia xifres rècord de viatgers, i que torni a ser la columna vertebral de la mobilitat, conjuntament amb la resta de modes sostenibles. En definitiva, sensibilitzar la població per no tornar a una mobilitat basada en les energies fòssils i altament contaminant, recuperar la percepció ciutadana de que bus i metro són espais segurs i imprescindibles per a la mobilitat quotidiana a la metròpolis i seguir recuperant, fidelitzant i ampliant el nombre d’usuaris dels autobusos.

Circulació molt densa de vehicles per la Ronda de Dalt Barcelona. AMB

“El transport públic és l’eix vertebrador de la mobilitat metropolitana. És imprescindible per tornar a una ‘nova normalitat’, el necessitem per tornar a fer la nostra vida a les ciutats i a la metròpolis, i també per evitar el retorn massiu dels vehicles privats motoritzats, que representen un greu problema, tant per a la salut ciutadana com per a la congestió de les vies”, explica el vicepresident de Mobilitat, Transport i Sostenibilitat de l’AMB, Antoni Poveda

“Aquest retorn a la ‘nova normalitat’ l’hem de veure com una oportunitat per recuperar viatgers i aconseguir-ne de nous; per fer realitat un veritable canvi d’hàbits, que redibuixi la mobilitat metropolitana en clau sostenible, on el transport públic sigui, sempre que es pugui, la primera opció”, afegeix Poveda.

En definitiva, el repte és recuperar totalment la mobilitat abans de la pandèmia, amb la consciencia que el virus ha fet aflorar noves pors entre la població que cal vèncer amb la garantia de seguretat del transport públic. Però és també un missatge clar sobre els efectes que té sobre el nostre entorn un ús intensiu del tansport privat. Les ciutats del present i del futur seran verdes o no seran.

Un bus metropolità que fa servei a l’hospital de Bellvitge AMB



Nou comentari