Descobreixen un metro inacabat que havia de creuar el Raval

El projecte va començar al 1930 i havia de connectar el Liceu amb el Paral·lel

Arqueòlegs municipals han descobert les restes del projecte inacabat del metro que havia de creuar el Raval des del Liceu fins al Paral·lel. En el marc d’unes obres per instal·lar un servei de recollida pneumàtica d’escombraries al Raval sud, el Servei d’Arqueologia de l’Ajuntament ha localitzat el pou d’atac i part del túnel que es van construir per fer el metro, segons ha explicat l’Ajuntament. El pou d’atac s’ha localitzat a la cruïlla entre el carrer de l’Est i Nou de la Rambla. El metro hauria estat com un tramvia soterrat. 

Exterior del pou d’atac a la cruïlla del carrer de l’Est amb Nou de la Rambla. | SABCN

Exterior del pou d’atac a la cruïlla del carrer de l’Est amb Nou de la Rambla. | SABCN

Detall de la coberta del pou d’atac. | SABCN

Coberta del pou d’atac. | SABCN

El projecte del metro que havia de creuar el Raval va començar al 1930 i es va aturar al 1934 per “motius financers”, tal com explica el consistori. L’empresa responsable, S.A. Funicular de Montjuich, només va poder enllestir les cotxeres, els tallers, una subcentral transformadora i part de l’estació del Paral·lel abans d’aturar el projecte per les “vicissituds” del moment, tal com ho defineix l’Ajuntament. El tram hauria servit per enllaçar el funicular de Montjuïc, que surt del Paral·lel, amb el centre de la ciutat. 

Part del túnel del metro que mai es va construir. | Ajuntament de Barcelona

Part del túnel del metro que mai es va construir. | Ajuntament de Barcelona

 

 

L’Ajuntament va atorgar la concessió a S.A. Funicular de Montjuich el 29 d’abril de 1930. Fins ara les excavacions, a càrrec de l’arqueòleg Walter Alegria de l’empresa Global Geomàtic S.L., han permès documentar característiques de l’urbanisme dels segles XVII i XVIII. La troballa del metro, però, ha estat la més destacada, segons el consistori. El metro descobert havia de creuar el Raval per sota del carrer Nou de la Rambla, abans conegut com Conde del Asalto. 

 

Detall de les escales de fusta que permetien l’accés a peu al pou d’atac. | SABCN

Les escales de fusta que permetien l’accés a peu al pou d’atac. | SABCN

Del túnel per als trens només es van construir cinc metres. Degut a la perillositat de l’accés al túnel, els arqueòlegs van contactar amb els Mossos d’Esquadra perquè valoressin la seguretat dels investigadors. La Unitat de Subsòl de la policia catalana va valorar la situació i va facilitar l’entrada dels arqueòlegs. 

Obres descobertes del metro inacabat. | Ajuntament de Barcelona

Vista interior del pou d’atac des del punt d’accés. | SABCN

 

Portada del “Proyecto de Ferrocarril Subterráneo desde la Rambla del Centro a la calle del Marqués del Duero por Conde del Asalto”. Font: Arxiu Municipal Contemporani de Barcelona.

Portada del “Proyecto de Ferrocarril Subterráneo desde la Rambla del Centro a la calle del Marqués del Duero por Conde del Asalto”. | Arxiu Municipal Contemporani de Barcelona.

 

Nou comentari