Arqueòlegs municipals han descobert les restes del projecte inacabat del metro que havia de creuar el Raval des del Liceu fins al Paral·lel. En el marc d’unes obres per instal·lar un servei de recollida pneumàtica d’escombraries al Raval sud, el Servei d’Arqueologia de l’Ajuntament ha localitzat el pou d’atac i part del túnel que es van construir per fer el metro, segons ha explicat l’Ajuntament. El pou d’atac s’ha localitzat a la cruïlla entre el carrer de l’Est i Nou de la Rambla. El metro hauria estat com un tramvia soterrat.
Exterior del pou d’atac a la cruïlla del carrer de l’Est amb Nou de la Rambla. | SABCN
Coberta del pou d’atac. | SABCN
El projecte del metro que havia de creuar el Raval va començar al 1930 i es va aturar al 1934 per “motius financers”, tal com explica el consistori. L’empresa responsable, S.A. Funicular de Montjuich, només va poder enllestir les cotxeres, els tallers, una subcentral transformadora i part de l’estació del Paral·lel abans d’aturar el projecte per les “vicissituds” del moment, tal com ho defineix l’Ajuntament. El tram hauria servit per enllaçar el funicular de Montjuïc, que surt del Paral·lel, amb el centre de la ciutat.
Part del túnel del metro que mai es va construir. | Ajuntament de Barcelona
Les escales de fusta que permetien l’accés a peu al pou d’atac. | SABCN
Vista interior del pou d’atac des del punt d’accés. | SABCN
Portada del “Proyecto de Ferrocarril Subterráneo desde la Rambla del Centro a la calle del Marqués del Duero por Conde del Asalto”. | Arxiu Municipal Contemporani de Barcelona.